Scarlet Nexus

Scarlet Nexus - recenze
Scarlet Nexus - recenze
12:00, 24.07.2021

Koncept akčných adventúr realizovaných striktne pomocou animovanej grafiky s jasným japonským podpisom dokázal za posledné roky výrazne prehovoriť do zbierok hráčov po celom svete. Ten, kto neobdivuje väčší príklon k RPG schéme, čiže v jeho hľadáčiku nenájdete žiadnu čistokrvnú JRPG značku, siaha logicky práve po rýdzej akcii vybudovanej na oku lahodiacich animáciách z krajiny vychádzajúceho slnka. Spoločnosť Bandai Namco, ktorá nám rok čo rok servíruje rôzne chutné chody z každej koncepčnej škatuľky, sa aj na základe vyššej predikcie neustále snaží uspokojiť hlad po žánrovej pestrosti a aj keď sú zo strany svojho pôvodu silno limitovaní nutnosťou obnovovať vlastné a históriou podkuté série (ako napríklad značku Tales of), nezabúdajú tvoriť aj úplne nové IP. Pre tú najnovšiu s názvom Scarlet Nexus si na vývoj navyše prizvali ikonické štúdio Tose, ktoré na scéne figuruje už neuveriteľných štyridsaťjedna rokov, aby spoločne osviežili trh niečím, čo sa dá nazvať súčasnou interaktívnou modernou s významným presahom.

Čo je ten presah?

Klik pro zvětšení (Scarlet Nexus - recenze)

Dnes už je úplne bežné, že ambície dostať sa do čo najväčšieho počtu peňaženiek často váhajúcich hráčov si vyžiadajú upustenie od starodávnych koncepčných mantinelov. Nechcem tu samozrejme tvrdiť, že Scarlet Nexus je v tomto smere nejakým unikátom, avšak kategorizovať túto značku ako rýdzu akciu alebo rýdzu RPG by bolo nezmyslom. Rozprávame sa tu o prekročení mnohých hraníc, kde na prvom mieste najviac svieti pojem akčná RPG. Práve linka smerujúca k vývoju hrdinov funguje po boku príbehovej linky ako hnací motor, do ktorého sa prilieha vysokooktánové palivo symbolizujúce bojový koncept. Toto je len hrubá schéma možností, aké vás v danej hre čakajú, keďže rovnako dôležitým aspektom sa tu stáva budovanie sociálnych vzťahov medzi jednotlivými postavami, bez čoho by súčasne nemohla fungovať ani celá tá chémia priamo naviazaná na scenár. Scarlet Nexus nás privádza do futuristického vyobrazenia Zeme, kde paradoxne nedominuje sama komplikovaná technológia na báze sci-fi hardvéru, ale kde skutočný pokrok pramení z psychickej energie. Sieť zvaná PsyNet umožňuje vytvárať telepatické mosty medzi občanmi, ale súčasne podporuje aj existenciu tých schopnejších z radov šedého priemeru.

OSF

Dokonalejšie mozgy majú automaticky možnosť hlásiť sa do ozbrojených zložiek, v tomto prípade ide o jednotky OSF - Other Suppression Force, ktoré sa špecializujú na boj proti príšerám ohrozujúcim život bežných občanov. Aj keď sa hneď od úvodu hrania nešetrí poriadne cudzojazyčnou terminológiou, konflikt medzi svetom ľudí a príšer je podávaný ako vec bez výrazných tajomstiev, do ktorej vidí každý jeden obyvateľ danej alternatívnej reality. Efekt dobra verzus zla vám rozdá jasné karty a keďže sa stanete logicky členom jednotky OSF ešte skôr, než zvyšky digitalizovanej mŕtvoly vášho prvého zabitého "iného" dopadnú na zem, asi vám nemusím vysvetľovať ako kladným hrdinom vlastne ste. Apropo, ak už spomínam hrdinov, ešte pred spustením celej hry máte možnosť si zvoliť medzi dvoma charaktermi, a to menovite Yuito Sumeragi a Kasane Randall. Obe mená začínajú ako regrúti spomínanej vojenskej jednotky OSF a postupom času prejavia obrovský potenciál v zmysle ovládania psychickej energie a jej využívania v boji. Je dôležité spomenúť, že osudy oboch mien sa od seba výrazne líšia a ak chcete po ich boku prežiť zaujímavé dobrodružstvá, je nutné si po prejdení príbehu s prvou postavou vyskúšať aj tú druhú. Efekt znovuhrateľnosti tu razom stúpa do výšin.

Co? Televize a kino?

Vždy, keď éterom zaznejú pojmy ako telepatické a telekinetické schopnosti, okamžite sa mi v mysli vybaví spomienka na kultový seriál Red Dwarf - nemôžem si jednoducho pomôcť. V piatej sérii z roku 1992 sa počas epizódy Quarantine Rimmer nakazí holografickým vírusom, ktorý mu v poslednom štádiu pred hroziacou smrťou umožní hýbať predmetmi len pomocou myšlienky. Samozrejme si túto svoju schopnosť nezabudne vyskúšať v praxi, a tak si Kryton bude musieť z chrbta vytiahnuť hasičskú sekeru strednej veľkosti. Niečo takéto, aj keď nie až tak výrazne vtipné, vás čaká aj počas bojov v hre Scarlet Nexus. Okrem ľahkých a ťažkých útokov, aké v boji rozdávate na základe používania dvoch separátnych tlačidiel, môžete do sérií začleniť aj psychokinetický atak. Stačí len zamerať akýkoľvek objekt v okolí boja a ten sa následne prepojí s vašou mysľou s cieľom vrhnúť ho po najbližšom nepriateľovi. Keďže v arénach je vždy čím takto hádzať, počas vytvárania útočných sérií si práve pomocou svojho mozgu a jeho sily môžete výrazne zjednodušiť boj, nech už idete na akúkoľvek zo štyroch dostupných stupňov náročnosti. Komplexnosť boja vám neskôr v hre otvorí aj šancu ultimátnych útokov a tie už zahŕňajú filmový strih obohatený o quick-time interakciu.

Súboje sú zábavné a plné hravých techník

Postupne sa naučíte, kedy je lepšie si svoje psychokinetické schopnosti šetriť na určitý typ príšer a kedy je lepšie to celé odpáliť už v úvode, len aby ste sa mohli pohnúť vpred. Pripomínam, že táto akčná RPG vám s jednou postavou ukradne zhruba tridsať hodín času, čo síce nie je žiada prehnaná cifra, ale ak sa do hry zamilujete, určite si ju budete chcieť prejsť aj za druhý charakter a tým pádom sa uvedený údaj hneď zdvojnásobí. Ak dám bokom hravé, ale miestami trošku stereotypné, postupy v likvidácii prekážok, ostane mi v rukách plejáda interaktívnych sekvencií ako vystrihnutých z japonských anime seriálov a filmov. Scarlet Nexus je koktail plný príchutí a mne osobne napríklad vyhovovala možnosť si pri boji zobrať schopnosti môjho kolegu, len aby som zaplnil ten čas pri pozvoľnom dobíjaní vyplytvanej energie. Kombinovanie jednotlivých bojovníkov však nie je výsledkom snahy nejako prebiť stereotyp a časté boje, to vôbec, keďže súperi sú často tvrdým orieškom, ktorý je nutné rozlúsknuť. Majú na sebe brnenia a štíty, kvôli ktorým musíte často využívať presúvanie predmetov na veľkú vzdialenosť. Z textu vyššie vám možno komplexnosť boja nepríde až tak úžasná, každopádne čím viac hodín so Scarlet Nexus strávite, o to viac príležitostí ako čo najskôr vyčistiť mapu objavíte. V tejto súvislosti by som rád spomenul, že koncept vás učí nové veci aj v čase, kedy ste už len pár hodín od finálneho súboja, čo môže zopár hráčov zaskočiť.

Neskôr príde aj na patričné nože v chrbte

Súboje proti "iným" sa vývojári snažia rozomlieť na základe dramatických stretov s ďalšími vojakmi vybavenými rovnako psychokinetickými schopnosťami, čo môžem tiež označiť za zaujímavý a väčšinou aj fungujúci prvok. Hráč sa totiž musí razom preorientovať na úplne inú taktiku a naučené postupy proti príšerám sú mu razom k ničomu. Ak by som mal celému dielu niečo vyložene vytknúť, asi by to bol častý chaos s prepínaním kamery počas zahustených arén, kde sa hrdina musí sústrediť na viac než len dvoch nepriateľov. Ďalší problém tkvie v dosť neprehľadnom rozhraní a rozložení HUD ikoniek, na aké som si len ťažko zvykal a ak by som mal byť férový, celkový ten grafický art, s akým táto akčná RPG pracuje, mi neprišiel nijako atraktívny a zaujímavý. Vyššie som argumentoval rovnako s výborným príbehovým rozbehom, ktorý nastane už v úvode bez nejakého zbytočného vysvetľovania. Tak trochu som očakával, že ak vám hra už od prvého momentu rozdá na ruku poriadne atraktívne karty v zmysle scenára, neskôr sa tento jav bude snažiť vygradovať do niečoho ešte zaujímavejšieho. Skutočnosť je však iná a tak trochu aj trpká. Nakoniec som zistil, že oveľa zaujímavejšie sú postranné úlohy venujúce sa často drsným veciam z odvrátenej stránky budúcnosti, ktoré však majú pevné ukotvenie aj v našej súčasnosti. Mapa vám mimo iného dáva možnosť realizovať sa pri socializácii s ostatnými postavami (dávanie darčekov, pomocná ruka a tak ďalej a tak podobne), ako aj získavaniu zdrojov pre vylepšenie vášho hrdinu.

Nie je Cyberpuk ako Cyberpunk

Skutočnosť, že mne osobne celkovo dosť podivný art plný ostrých odleskov, s akým Scarlet Nexus operuje, vôbec nesadol, neznamená, že sa vám nemôže dostať do srdiečka - stačí si pustiť akýkoľvek gameplay a hneď budete v obraze. To, čo som si však na hre samotnej obľúbil, boli v drvivej väčšine viac ako zábavné súboje (príšery sú nádherne spracované a šíria okolo seba dosť bizarnú auru) a možnosti taktických postupov v nich. K tomu si ešte pridajte pestrosť postranných úloh a rovnako tak možnosť hrania za dvoch odlišných hrdinov. Pre jedného akási relaxačná oddychová anime značka a pre iného naopak komplexné dielo plné zaujímavých cestičiek. Do akej skupiny sa zaradíte, je už len a len na vás.

80%
Psychokinetická akčná jazda