Bleak Sword DX

Bleak Sword DX - recenze
Bleak Sword DX - recenze
11:58, 28.06.2023

Akčná adventúra Bleak Sword sa pôvodne dostala von už pred troma rokmi, avšak toho času išlo výhradne o verziu pre iOS, čiže bola distribuovaná v rámci Apple Arcade. Dnes, kedy sa jej strojcovia, indie spoločnosť more8bit, tešia už oveľa väčšej pozornosti, máme možnosť zakúpiť si ich prácu aj na PC a prípadne Nintendo Switch. Bleak Sword totižto dostal len nedávno DX port a práve na ten som sa s radosťou pozrel prostredníctvom testovania cez nový Windows handheld ROG Ally.

Zábava nie len na cesty

Klik pro zvětšení (Bleak Sword DX - recenze )

Bleak Sword DX dokáže, a to si viete overiť letmým pohľadom na jeden z prvých priložených obrázkov, zaujať už len svojím vizuálom. Akokoľvek to celé vyzerá ako artovo zaujímavá arkáda, gameplay predmetnej akčnej adventúry je silne inšpirovaný slávnou sériou Souls. Ako keby niekto cielene zobral všetky tie hry od FromSoftware, odstránil z nich často nič nevypovedajúci príbeh a hromadu arzenálu, aby vo výsledku upriamil pozornosť na jednu jedinú vec: náročný boj proti pestrej palete monštier, kde motivácia ďaleko presahuje hranice opakovaného zomierania. Uvedený projekt je vo svojej podstate jednoduchým produktom rokmi preverených nápadov, ktorý však ťaží z pôsobivej audiovizuálnej stránky a skutočnosti, že si ho viete užívať rovnako v pohodlí domova ako aj na cestách. Ja osobne som Bleak Sword DX prešiel doslova počas jednej pracovnej cesty, kedy som sa presúval vlakom na dlhšiu vzdialenosť a vďaka tejto hre mi ten čas ubiehal až prehnane rýchlo.

Za tri hodinky môžete mať hotovo

Zbytočnosť príbehovej linky v Bleak Sword DX som naznačil už vyššie. Nie snáď, že by v tejto hre nebol použitý nejaký scenár, avšak jeho kvalita je natoľko fádna, že si dej samotný prestanete cielene všímať už po pár desiatkach minút. Oveľa zaujímavejšia je totižto hrateľnosť ako taká a k tej nepotrebujete vedieť nič viac než skutočnosť, že isté fantasy kráľovstvo bolo skorumpované temnými myšlienkami a jeho jediná záchrana leží na bedrách vás ako hráčov a rovnako tak vami ovládaného ústredného hrdinu. Ten nemá konkrétne meno, ale za to má jasný cieľ, presekať sa vizuálne minimalistickými, ale cez to všetko ohromne atraktívnymi diorámami vytvorenými z 3D a 2D objektov. Nič viac než cielená deštrukcia temnoty a nič viac než snaha realizovať sa, to všetko s minimálnym dopadom na vlastné zdravie. Okamžite bolo jasne cítiť, pre akú platformu vývojári Bleak Sword pôvodne tvorili a celá tá priamočiarosť je vlastne voči zvyšku súčasných, podobne koncipovaných projektov, nesmierne oslobodzujúca.

Časovanie a predvídavosť

Notoricky známu sériu Souls som v úvode článku jasne prepojil s pointou akčnej roviny Bleak Sword DX a preto vás už pri opise súbojového systému testovanej vzorky asi nemám čím vyložene prekvapiť. Hráči sa tu pomocou sečných zbraní snažia zlikvidovať bežných nepriateľov ako aj obrovských démonov, ktorých presilu cítia od prvej z tých troch hodín až po poslednú. Gro úspechu tkvie v dokonalom prečítaní pohybov útočníka a patričného prispôsobenia svojej taktiky. Všetci čo vám usilujú o život sú jednoducho rýchlejší a silnejší čo znamená, že sa musíte snažiť odhaliť aspoň jednu (a vždy je to minimálne jedna) slabinu a akonáhle sa vám to podarí, zložiť ich na základe tohto poznania na lopatky. Je tu silný efekt pokusu a omylu? Dozaista áno, ale čím viac som mal za sebou výhier o to viac som si bol istý, že dokážem aspoň čiastočne predvídať a to aj tam, kde som nového súpera ešte nemal dostatočne zmapovaného. A v tomto je vlastne krása Bleak Sword DX. Po vyčistení diorámy nasleduje zbieranie skúsenostných bodov a akonáhle tie prevalia číslovanie v rámci úrovne Levelu, hráč má možnosť si navýšiť tradičné atribúty, kam spadá výdrž, dych a sila. Ak však v nasledujúcej dioráme zomriete, s vami zahynie aj všetok progres a získané predmety. Jediná šanca ako ich získať späť je napraviť svoju predchádzajúcu chybu a diorámu vyčistiť na druhý pokus.

Rozprávame sa o sekundách

Dokončiť jednu diorámu trvá v priemere sotva minútu a niekedy by sa dalo hovoriť dokonca o pár desiatok sekúnd - práve aj toto je jedna z dôležitých skratiek ako využiť notoricky známy point zo série Souls a pretaviť ho do novej obsesie. V momente čo sa vám Bleak Sword DX dostane pod kožu, nebudete chcieť prestať a to až do záverečných tituliek. Vďaka minimalistickým diorámam, ktoré však aj cez svoje proporcie zvládajú navodiť patričnú atmosféru, vás likvidovanie protivníkov bude zabávať, či už ste pred nimi zomreli desať alebo dvadsať krát. Izometrická kamera necháva priestor pre dostatočnú improvizáciu a aj keď sa strohá pixelart grafika môže niekomu javiť ako problém, v skutočnosti aj tá výrazne pomáha celej tej svižnosti okolo akcie samotnej. S vysokým stupňom náročnosti sa musíte popasovať bez akejkoľvek pomoci a pomáha vám k tomu aj skutočnosť, že vašou úlohou je vyložene likvidovať protivníkov a nie skúmať okolie - nič vás nevyrušuje a viete presne čo máte robiť. Technická stránka je bez chybná a hranie prostredníctvom ROG Ally bolo aj v tomto smere lahôdkou, ktorú som si, ostatne tak ako aj celý projekt, náramne užíval. Bleak Sword DX odporúčam nie len milovníkom série Souls, ale fakticky aj tým z vás, komu práve séria o zbieraní duší prišla až prehnane prekombinovaná - znie to ako oxymoron? Z časti áno, avšak aj taký môže byť svet videohier.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Devolver Digital

Recenzovaná verze: PC / ROG Ally
90%
Bleak Sword DX odporúčam nie len milovníkom série Souls, ale fakticky aj tým z vás, komu práve séria o zbieraní duší prišla až prehnane prekombinovaná - znie to ako oxymoron? Z časti áno, avšak aj taký môže byť svet videohier.