hw
ROG Ally

ROG Ally - recenze
ROG Ally - recenze
16:00, 13.06.2023

Hranie sa mimo štyroch stien vyhriateho domova je v súčasnosti na vzostupe. Ja sám som však prenosnosť videohernej zábavy vnímal fakticky už od detstva, a to v mnohých rovinách. Ak dám bokom skutočnosť, že som bol ochotný zbaliť 16bitovú konzolku do ruksaku, sadnúť na autobus a cestovať za bratrancami stovky kilometrov, len aby som im mohol ukázať novú Zeldu na Nintendo, ostáva mi na mysli predovšetkým rýdza handheld scéna. Tá je dnes, aj zásluhou jej vzostupu, samozrejme už viac než len o firme Nintendo. Avšak, práve vďaka inováciám tejto významnej Japonskej spoločnosti, pôsobiacej na poli prenosných a hybridných herných zariadení, je pred vami široká škála výberu. Keby som mal túto komplexnú tému zjednodušiť a narýchlo zosumarizovať do pár viet, tak poviem, že Switch jasne ukázal hlad verejnosti po hraní sa vonku bez toho, aby sa koncový užívatelia museli trápiť s arkádami spustenými cez bežné mobily. Tento hlad následne zaregistrovalo aj Valve. Po prieskume trhu a overení súčasných hardvérových možností, sa rozhodlo, že ponúkne svoj vlastný unikátny a výkonom bezkonkurenčný Steam handheld. Išlo do rizika? Z časti áno. Avšak, Steam Deck, ako sa predmetná mašinka nazýva, bol krok správnym smerom a čísla predajnosti to dnes už jasne potvrdzujú. História, a to myslím hlavne históriu interaktívnej zábavy, nás však naučila, že nič sa nedeje náhodou a všetko má svoju patričnú postupnosť. Preto si jasný záujem o hranie sa mimo bežného prostredia monitorov a televízorov, mimochodom dávno pred Valve, zobrala na paškál aj herná divízia spoločnosti ASUS, čiže ROG. Ich koncept výkonných a kompaktných herných laptopov/tabletov radu Flow bol akýmsi skúšobným predvojom pred aktuálne vydaným útokom na trh s handheldami a ja som nesmierne rád, že vám v nasledujúcom texte môžem ponúknuť svoj názor na ešte horúcu novinku z továrne republiky pre hráčov. Dámy, páni a všetci ostatní. Toto je ROG Ally, najunikátnejšia prenosná herná mašinka roku 2023!

Už nepotrebujem Xbox ani desktop

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Áno, ROG Ally nie je fakticky bežným handheldom tak, ako by sme to mohli vnímať na prvú dobrú, keďže na rozdiel od Switchu a Steam Decku pláva Ally vo vodách operačného systému Windows. Dnes by ste papierovo podobne koncipovaných prenosných herných zariadení našli na scéne oveľa viacej. Ani ASUS, ani Valve preto nevynašli koleso, avšak, nech už sa na celý tento špecifický segment herného hardvéru pozeráme akoukoľvek optikou, práve ROG Ally je v mnohých aspektoch na výši, keďže ponúka oveľa viac než jeho konkurencia. Ešte než prejdem do sféry hĺbkového rozboru, určite je na mieste začať opisom samotného balenia. Momentálne si na našom trhu môžete zakúpiť verziu ROG Ally s interným procesorom AMD Z1 Extreme, a to v hodnote necelých 800 eur. Samotná cena môže pochopiteľne mnohých odrádzať, no Ally evidentne vsádza na výkon. Okrem spomínaného čipu ponúka aj 16 GB operačnej pamäte, obrazovku s Full HD rozlíšením a 120 Hz obnovovacou frekvenciou. Výška ceny je teda adekvátna výsledku, a to som ešte ani poriadne nezačal s opisom. V balení okrem samotného handheldu nájdete aj jednoduchý papierový stojan a dostatočne výkonný adaptér pre nabíjanie, zakončený USB-C koncovkou. Apropo, nabíjanie sa realizuje zasunutím konektoru do časti vstupu určeného pre externé mobilné karty ROG, čím sa už tak obrovský výkon Ally dá potiahnuť do ešte vyšších sfér. Už keď som prvýkrát zobral do rúk predmetnú testovaciu vzorku, okamžite mi v hlave začal bežať porovnávací film. Nintendo Switch je v zmysle pomeru medzi dizajnom a pohodlím počas dlhodobého hrania vyložene najhorším kusom z celej svätej trojice (Switch, Steam Deck, Ally). Switch je vlastne len modulárny, dnes už dokonca technologicky zastaraný tablet s prilepenými ovládačmi po stranách, a preto ho nemal problém Steam Deck, v zmysle pohodlia, prekonať. Valve vytvorilo proporčne rozumne vymodelované a voči pádom odolné šasi, ktoré vás ani pri dlhodobom držaní nepretiahne mučivými bolesťami. Dizajn Steam Decku by však predsa len potreboval trocha učesať, keďže vyzerá skôr ako prototyp niečoho, čo by malo prejsť dodatočnou modernizáciou; ja sám by som po vzore sochárov najradšej zobral do ruky dláto a trocha ho obsekal. Do tohto statusu prichádza vizuálne odzbrojujúci ROG Ally, ktorý v zmysle výzoru s prehľadom nakopáva konkurencii zadky.

Herný šperk

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Ally predstavuje krásne snehovo biele plastové šasi, ktoré má voči konkurencii oveľa lepšie dizajnové úchopy v oblasti dlaní, a aj keď je jeho váha takmer identická s váhou Steam Decku (ASUS dostal váhu na úroveň 608 gramov), vo finále stroj od ROG dokážete pri ležaní v posteli alebo na gauči udržať nad sebou oveľa dlhšie. Výrazný vizuálny prvok obstarávajú kruhové RGB linky umiestnené pod analógovými páčkami a tu, na rozdiel od Valve hardvéru, nastáva oveľa prirodzenejšia pozícia analógov - sú umiestnené proti sebe a do kríža. Interný systém ROG vám umožňuje regulovať intenzitu podsvietenia a samozrejme ho aj kompletne vypnúť, v záujme predĺženia životnosti batérie. Šasi, napriek tomu, že je plastové, pôsobí vysoko odolne a pri drsnejšej manipulácii s ním nebudete počuť žiadne nechcené zvuky. Dokonca mi testovaná vzorka raz nešťastne zletela na tvrdú zem a jediné čo z toho vzišlo, bol malý škrabanec v rohu handheldu. Zapnúť Ally znamená priložiť svoj prst na čítačku odtlačkov v hornej hrane tela, čo spomínam nie len ako zaujímavosť (doteraz som ešte netestoval herný handheld s takýmto bezpečnostným prvkom), ale aj ako účelové premostenie. V texte vyššie zaznelo niekoľkokrát slovíčko "handheld" zastupujúce pojem prenosná herná platforma. ROG Ally je však oveľa viac než to. Akonáhle sa totiž objaví tradičné ROG oko, nasleduje preklenutie do operačného systému Windows so všetkým, čo si len pod ním viete predstaviť. Ally je vlastne výkonný herný notebook stlačený do tradičnej formy prenosnej hernej konzoly a interakciu s ním preto treba rozdeľovať na dve formy. Na jednej strane máme rozhranie pripomínajúce prenosnú hernú platformu (je v dizajne ROG a dostanete sa do neho pomocou jedného zo štyroch fyzických tlačidiel umiestnených po stranách obrazovky) a na strane druhej je tu plnohodnotný Windows 11 v Home edícii, a to bez akéhokoľvek orezania. Ovládanie v ňom je realizovateľné cez dotykovú obrazovku, avšak pomocou BT rozhrania si k Ally dokážete pripojiť klasickú klávesnicu alebo myš. Akokoľvek by som v tomto bode mohol nadávať na príliš malé písmenká a ikonky, keďže ide o klasický Windows, pomocou menu si dokážete všetko prispôsobiť svojmu zraku. Pri porovnaní so Steam Deckom, ktorý beží na Linuxe s emulačnou nadstavbou zvanou Proton, je fungovanie v Ally oveľa intuitívnejšie a prirodzenejšie. Nikto vás nelimituje samotným rozhraním a nech už sa rozprávame o videohre alebo aplikácii, do Ally môžete nainštalovať vlastne úplne všetko; či to potom aj jeho črevá rozbehnú je zase na inú tému.

Všetko pohromade

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Čo mne osobne na Steam Decku prekáža najviac, dokonca viac než jeho výdrž batérie, je celkové uzatvorenie systému a sústredenie sa na Steam samotný. Áno, je tu pochopiteľne priestor na dodatočné rozširovanie knižnice o hry nepatriace do obchodu Valve, avšak nie vždy je to užívateľsky pohodlné a ten, kto je technický antitalent, to v niektorých prípadoch nezvládne ani pri sledovaní YouTube návodu.

U ROG Ally je však situácia úplne iná. Tento prenosný herný systém zvláda združovať väčšinu herných digitálnych platforiem a okrem podpory Steamu tu máme aj Xbox, GOG, Epic Store, EA, Ubisoft. Nebude to po oficiálnom vydaní Ally trvať asi dlho a čoskoro do natívneho rozhrania pribudne aj nekonečné množstvo komplexných emulátorov, ale už u tejto review vzorky som bol z daného softvérového rozhrania doslova nadšený. Na internete som dokonca zahliadol, ako pár novinárov už jasne naznačilo, že Ally bude kráľom emulácie. Stačí sa len prihlásiť svojimi údajmi a môžete si na interný SSD s kapacitou 512 GB ukladať svoje obľúbené hry (je tu aj možnosť rozšírenia úložiska vďaka vstupu pre microSD karty). ASUS samozrejme ešte bude musieť interný softvér trocha učesať a špeciálne prispôsobiť podporu niektorých aplikácií, no ako som sa počas mesiaca stihol presvedčiť, Ally už teraz zvláda drvivú väčšinu AAA a indie hier. Veľkou výhodou je komplexnosť Asus Command centra. Môžete si tu prispôsobovať výkon hardvéru a zadefinovať detaily ako snímkovanie, rozlíšenie, ovládanie (buď PC alebo handheld), spravovať RGB podsvietenie, nastavovať citlivosť analógov, mapovať tlačidlá a tak ďalej a tak podobne. Áno, majitelia Steam Decku by mohli namietať, že ich systém zvláda spúšťať hry bez nejakých otravných kompromisov (ak ich samozrejme podporuje) a Ally síce spustí všetko, ale za cenu toho, že sa užívateľ chvíľu cíti nekomfortne a musí si isté veci sám upraviť, dokonca s niektorými vo finále vôbec nepohne. Steam Deck však napríklad nedokáže stále sťahovať v spiacom režime, s čím Ally problém nemá. Vďaka už spomínanej externej grafike eGPU XG Mobile ste schopní pomocou hlavného konektoru poslať do Ally ešte väčší výkon a zahrať si tak napríklad Cyberpunk takmer v maximálnej kvalite, no aj bez tohto bonusu Ally zvláda predmetnú hru vo výbornom vizuále. S vysokým výkonom, v ktorom preskakuje Steam Deck takmer trojnásobne, prichádza aj potencionálne vysoká teplota. AMD Ryzen Z1 Extreme (osem jadier a šestnásť vlákien) je potrebné chladiť, a preto ASUS prišiel so špeciálnym antigravitačným tepelným systémom chladiacim aj v momente, keď máte konzolu v rukách pri ležaní. Pri maximálnom výkone bol odvod tepla perfektný. Aj keď bolo badať, že teplota stúpa, ventilátor nehučal ako turbína (ako pri Steam Decku) a počas držania som na pokožke necítil nič nepríjemné.

Zvuk ako z televízora

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Samotný čip Ryzen Z1 Extreme ma prekvapil. Jeho výkon je razantným skokom oproti predchádzajúcej generácii a vďaka širokej škále konfigurácií dokážete tento čip donútiť pracovať perfektne v nižších ako aj maximálnych úrovniach vyťaženia. Viete si tak vizuál u hier nastaviť podľa stavu batérie, a ak ste blízko elektrickej zástrčky, alebo máte pri sebe externú batériu, môžete ísť takzvane na plné obrátky. Samozrejmosťou sú klasické ROG profily výkonnosti, ktoré sa prepínajú automaticky ale aj manuálne. Steam Deck aj ROG Ally majú identickú kapacitu batérie, avšak Ally dokáže vďaka uvedenému čipu tlačiť na pílu oveľa intenzívnejšie, a teda sotva z neho dostanete rovnaké časy výdrže. Mne osobne sa to podarilo zmerať tak, že to čo som dosiahol so Steam Deckom, bolo vždy o dve hodinky lepšie než s Ally. Samozrejme je tu veľa premenných, ale áno, batéria u ROG Ally je jej najväčšou slabinou. Apropo, koncom roka sa začne predávať aj o stovku lacnejšia verzia Ally s menej výkonným čipom Ryzen Z1, ktorá bude v zámorí priamo konkurovať handheldu od Valve a bude preto zaujímavé sledovať, ako na túto skutočnosť zareaguje koncový zákazník. Schválne som si zvolil identické vizuálne nastavenie u jednej hry a na oboch hardvéroch, aby som odmeral výdrž batérie a výsledkom bolo Pyrrhovo víťazstvo Steam Decku o jednu hodinku. Pri maximálnom možnom nastavení sa s Ally dalo hrať necelú hodinu, čo je, ako už uvádzam vyššie, jednoducho achillovou pätou tohto koncepčne prenosného zariadenia. Posuňme sa ďalej, a to konkrétne k opisu IPS panelu. Sedem palcová obrazovka ponúka Full HD rozlíšenie pri 120 Hz, čo v spojení s vizuálne atraktívnymi hrami vie vyčarovať onen mnou často spomínaný efekt klesajúcej sánky. Svietivosť je dostačujúca aj na hranie v exteriéroch pri intenzívnejších svetlených lúčoch. Svietivosť je na hranici 500 nits pri odozve 7 ms. Hral som takto najnovší Resident Evil a nemohol som sa od neho odtrhnúť, či už som sedel v autoservise, u lekára alebo na toalete. Ďalšou perfektne odvedenou prácou zo strany strojcov ROG Ally je spracovanie tlačidiel a analógových páčok. Krásny protitlak, perfektná citlivosť už v základnom nastavení, napojenie na vibrácie a citeľný efekt odolnosti voči zvýšenému opotrebovaniu. Je tu jasne vidieť, že Ally nevzniklo z dvoch či troch prototypov vystružlikaných niekde v zadnej uličke Taipei, ale že sa tomuto hardvéru venovala obrovská pozornosť a testovalo sa za hranice prvoplánového pokusu o zárobok.

Steam Deck bol pokorený

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)

Je toho ešte veľa, čo by som vám o mojich dojmoch z tohto unikátneho hardvéru chcel odovzdať, ale už teraz sa nám dĺžka textu poriadne natiahla. Pre mňa osobne sa republika pre hráčov postarala o jasné pokorenie svojej konkurencie, aj keď toto tvrdenie má logicky veľa menších či väčších úskalí - absencia Nintendo exkluzivít (legálnou cestou), lepšia výdrž batérie u Steam Decku, potreba učesať Windows v zmysle handheldovej interakcie a pár ďalších škrupiniek v inak úžasne chutnom pokrme. Cez to všetko je pre mňa Ally obrovským prekvapením roku 2023 a jasným dôkazom toho, že hranie na mobiloch môže byť akokoľvek populárne, ale nikdy neprekoná zážitok z interakcie pomocou výkonných a komplexných strojov, akým je práve ten od ROG. Vďaka Ally už nepotrebujem vlastniť ani Steam Deck, ani Xbox a dokonca vlastne ani desktop, a to je niečo, o čom som ešte pred časom ani len nesníval. Prešli sme skutočne dlhú cestu od čias, keď som ako decko žmúril oči nad prvým Game Boy systémom a vrýval ich do jeho nepodsvietenej monochromatickej obrazovky. To všetko s pocitom vrcholného blaha pri vymazaní štyroch kompletných riadkov v Tetrise. Moderné technológie a tvrdohlavosť firiem ako práve Nintendo, nám dnes prinášajú možnosť prežívať novú formu interaktívnej radosti z hrania mimo štyroch stien a Ally je v súčasnosti jasným vrcholom celej tejto koncepcie.

Za poskytnutie produktu na recenzi ďakujeme spoločnosti Asus

Klik pro zvětšení (ROG Ally - recenze)