Unusual Findings

Unusual Findings - recenze
Unusual Findings - recenze
16:00, 11.10.2022

V poslednej dobe to píšem pomerne často, každopádne nedá sa inak; žijeme v ére veľkej point-and-clik obrody! Vďaka tomu sa nám na scéne, mesiac čo mesiac, hromadí obrovské množstvo klasických adventúr a nech už ide o nečakané pokračovania kultových sérií formátu Monkey Island alebo úplné novinky od komerčne neznámych tvorcov, výsledok je rovnaký. Milovníci tradičných klikačiek majú plné ruky a predovšetkým mozgy práce s tým, aby ten nápor kvality zvládli a ak sa pozriem na nadchádzajúce obdobie, opísaný trend nenaznačuje žiadne poľavenie. Žiarivým príkladom je práve vydaná novinka od nezávislej spoločnosti Epic Llama Games (ich prvou hrou bol podarený Darkestville Castle). Toto malé argentínske štúdio prichádza so svojou druhou plnohodnotnou záležitosťou s názvom Unusual Findings, ktorá vo mne už na prvý pohľad vzbudzovala vzrušenie prešpikované retro náladou a okorenené Stranger Things vibráciami. Ich vízia sa rodila viac ako štyri roky a aj vďaka úspešnej Kickstarter kampani si ju dnes môžete vychutnať nie len v PC podobe, ale aj vo verziách pre konzoly. V nasledujúcom texte vám porozprávam svoje dojmy z výsledku práce epickej lamy a už vopred vás, zarytých fanatikov do klasických adventúr, varujem, toto bude skutočná jazda!

Originálny prístup

Klik pro zvětšení (Unusual Findings - recenze)

Ešte než sa vôbec dostaneme ku obsahu Unusual Findings, mám tu pre vás zaujímavú vsuvku. Počas recenzovania PC verzie cez Steam Deck a to s takmer mesačným predstihom voči súčasnému pádu embarga, som sa v danej hre natoľko zasekol, že som musel skontaktovať vyššie spomínaných autorov aby som problém vyriešil (z časti som si totižto myslel, že môj zásek súvisí s nejakým bugom). Z krátkej konverzácie s jedným z troch hlavných strojcov tejto klasiky - pozdravujem scenáristu a dizajnéra Hernana Lopeza, sa nakoniec vyvinula akási simultánna diskusia sprevádzajúca moje kroky naprieč celou hrou. Dostal som výhodu tých necelých dvadsať hodín interakcie aktívne konzultovať s Hernanom a jeho tímom, čo mi súčasne umožnilo pochopiť kompletnú víziu ich diela a zároveň nazrieť aj pod pokrievku toho štvorročného a evidentne náročného procesu. Snahou spoločnosti Epic Llama Games totižto nebola len pocta kultových klasikám point-and-click žánru ako takého, ale súčasne chceli do tohto pre niekoho archaického žánru zaniesť aj niečo nové a obohacujúce. Výsledkom je séria vetvenia dejovej linky končiaca viacerými spôsobmi realizácie hádaniek a rovnako tak aj sériou špecifických minihier, ktoré hráč môže spustiť, alebo aj vôbec nemusí. Musím povedať, že si sotva dokážem vybaviť podobne koncipované adventúry s takýmto obsahom, ktoré by Unusual Findings mohli nejako konkurovať, keďže väčšinou všetko ide štýlom jazdy po jednej a tej iste koľaji. Dielo Epic Llama Games je však o to viac originálnejšie než zvyšok scény a j preto som nesmierne rád, že vám teraz o ňom poviem viacej.

Prvé dohranie nestačí

Nachádzame sa v zlatých osemdesiatych rokoch minulého storočia a pred prahy dverí troch najlepších kamarátov žijúcich v pokojnom americkom mestečku dorazil chladivý prísľub vianočných sviatkov. Vinny, Nick a Tony sa jedného večera snažia nelegálne rozbehnúť televízny kanál pre dospelých avšak miesto záberov na scény, ktoré by im prepumpovali krv celým telom, sledujú núdzový signál mimozemskej vesmírnej lode. Plavidlo následne pristane len pár stoviek metrov od nich čo spustí lavínu udalostí, ktorých stredobodom je vaša chuť prísť celému tomu tajomstvu takzvane na kobylku. Ako už v tomto texte zaznelo veľakrát, Unusual Findings je klasickou point-and-click adventúrou, ktorú obsluhujete pomocou navádzania celej trojice kamarátov na konkrétne body záujmu. Vizuálne sa tu rozprávame o plnohodnotnom pixelart spracovaní, kde nechýbajú detailné animácie a profesionálny dabing - všetok text je kompletne nahovorený a to bez jedinej chybičky. Hnacím motorom je pochopiteľne, mimo puzzle, jedinečná atmosféra rokov osemdesiatych spojená s nekonečnou šnúrou plnou odkazov na popovú kultúru danej doby. Je to ako rozbaľovať vianočné darčeky plné spomienok na detstvo, ktoré niekto rozhodil naprieč tromi kapitolami. Takmer všade kam vstúpia zablatené tenisky ústrednej trojice je niečo čo vo mne vyvolávalo blažený úsmev a podnecovalo radostné obzeranie cez rameno doby. Zmes kultových filmov, kníh, hier a hudby je tu servírovaná v hutných dávkach interakcie bez toho aby to vo výsledku pôsobilo nejakým násilným alebo snáď zbytočne prekombinovaným dojmom.

Logická hádanka

Jednotlivé kapitoly vás zavedú do rozličných oblastí v mierke dvoch menších miest a počas spletitej interakcie budete svedkami utužovania priateľstva medzi Vinnym, Nickom a Tonym. Ich rozhovory sú nie len vtipné, ale súčasne prinášajú aj vysoký stupeň variability, ktorá priamo ovplyvňuje neskoršie možnosti interakcie. Ak napríklad počas jednej diskusie dáte Tonymu konkrétnu radu ohľadom komunikácie s opačným pohlavím, v neskoršej časti hry sa mu môže podariť zbaliť jednu krásnu slečnu a užiť si s ňou v dodávke. Týchto bočných spestrení tu je pritom obrovské množstvo a sú zásadným dôvodom vysokého stupňa znovu hrateľnosti. S dejovou linkou poskladanou z rôznych fragmentov známych filmov a seriálov som bol maximálne spokojný a to aj v samotnom finále, kde dobro tradične nakope zadok zlu. U point-and-click hier je bežné, že sa autori nechajú takzvane uniesť a spôsob riešenia jednotlivých hádaniek im skĺzne do bizarnej roviny. Unusual Findings je v tomto ohľade rovnako bezchybnou projekciou plnou logických puzzle, ktorých rozlúsknutie si vyžaduje nie len bystré oko počas prechádzania jednotlivých obrazov, ale rovnako tak aj dobrú pamäť spojenú s logickým uvažovaním. Matne si spomínam kedy som sa u nejakej adventúrky tak potrápil a súčasne aj v procese záseku vlastne zabavil, keďže som vedel, s čím Unusual Findings pracuje. Riešenie prekážok tu má vždy viacero rovín a opakované hranie vám môže priniesť rozličné výsledky ich realizácie. Za tento prvok tlieskam autorom. Jediné čo mi tu trocha chýbalo, bola možnosť naviesť ústrednú trojicu do pazúrov smrti pomocou fatálneho rozhodnutia.

Jedinečná synthwave hudba

Unusual Findings je dokonalým prototypom klasickej adventúrky vytvorenej na základe priam hmatateľnej lásky autorov voči žánru ako takému. Dielo ponúka prepracovaný príbeh plný zvratov, jedinečnú audiovizuálnu stránku, náročné, ale cez to všetko férové puzzle, dobre fungujúce ovládanie (pre PC ako aj konzoly) a ako bonus; vysoký stupeň znovu hrateľnosti. Práve táto hra je žiarivým príkladom jedinečnosti žánru aký sama zastupuje a nemal by si ju nechať ujsť nikto z vás, milovníkov point-and-click projekcie.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Epic Llama Games

Recenzovaná verze: PC/Steam deck
☆ TOP ☆