Shenmue III

Shenmue III - recenze
Shenmue III - recenze
12:00, 03.12.2019

Je nepísaným pravidlom, že každá jedna generácia konzol, nech už nesie rôzne logá a vedú ju rôzne osobnosti akokoľvek v danom čase schopné pochopiť trh a jeho potreby, za sebou zanechá minimálne jednu legendu. Takýto kult nemusí mať následné časti, teda pokračovania, ale cez to všetko si okolo seba vytvorí auru istej nesmrteľnosti a každý rok po jej vydaní sa nájde dostatok hlasov zo záhrobia spomienok, ktoré si želajú novú časť, alebo v súčasnosti toľko častý remaster lomeno remake. V prípade IP Shenmue platí toto pravidlo hneď niekoľkonásobne, ostatne na spomenutý HD remaster jediných jej dvoch vydaných dielov sme čakali ešte do konca minulého roka a už vtedy bolo jasné, že tretí radový diel sa nakoniec skutočne stane realitou. Po rokoch premárnených snov miliónov pamätníkov tejto originálnej produkcie slávneho mena Yu Suzuki a úspešnej Kickstarter kampani sa sen mení na realitu a Shenmue 3 si už dnes môžete pustiť, či už na konzole PlayStation 4 alebo prostredníctvom PC.

Kúpem sa vo vani plnej voňavej nostalgie a je mi úplne jedno, že pre ostatných je voda až príliš smradľavá...

Klik pro zvětšení (Shenmue III - recenze)

Je mi úplne jasné, že môj nesledujúci text v súčasnosti už presvedčených milovníkov predlohy nijako neodradí ani nepovzbudí, keďže v ich rukách sa Ryo Hazuki (hlavný hrdina) už dávno snaží opäť dostať na kobylku skutočnému vrahovi svojho otca, a to aj po boku pôvabnej slečny menom Ling. Recenzia sa preto chce sústrediť skôr na čo najvernejšie opísanie duše tejto originálnej akčnej adventúrky, ktorej jedinou konkurenciou by snáď mohla byť len značka Yakuza. To by sme sa tu ale opäť zahryzli do svojho vlastného chvosta, keďže práve Yakuza vznikla ako akési duševné následníctvo vízie majstra Suzukiho. Než vás ale dopletiem ešte viac, vrátime sa úplne na samotný začiatok. Pôvodný prvý diel značky Shenmue bol, a do dnes vlastne stále je, najžiarivejším klenotom komerčne neúspešnej platformy SEGA Dreamcast. Toho času sa jednalo, a dnes teda vlastne stále jedná, o originálny koncept poskladaný z jemného sandbox konceptu, zábavnej akcie v zmysle bojového umenia a nekonečných minihier spojených s humorom. Takýto recept s úspechom vystavil Yu Suzuki hráčom v roku 1999 a rovnaký postup sme preto od neho očakávali aj o celých dvadsať rokov neskôr. A toto je prvý dosť zásadný problém, ktorý môže rozhodnúť o tom, či sa vám Shenmue III vryje hrubým písmom do srdca alebo sa z neho zhnusíte už pri samotnom opise.

Toporné ovládanie, chabé animácie, hromada chýb ale cez to všetko ja túto hru nedokážem prestať hrať. Prečo tomu tak je?

Na otázku z citácie vyššie vám môžem odpovedať úplne jednoducho. Spadám totižto do kategórie silných milovníkov hlavne prvej časti, ktorá na scénu vtrhla s tak razantným vrecom plným ambícií, že ani neexistujúca konkurencia (to, čo prvé Shenmue ponúkalo, nemala dovtedy nijaká iná značka) by nebola schopná adekvátne reagovať. Všetko však niečo stálo a veľké oči okolo vývoja zlomili väz akémukoľvek prípadnému úspechu slabšej dvojky, a tak o nejakom pokračovaní nemohlo byť toho času ani reči. Preto som jej nečakaný vývoj bral s veľkou rezervou a netrpezlivo očakával, ako sa sám duchovný otec tejto série vyrovná s vysnenou trojkou a čo všetko zmení, len aby sa zapáčil súčasným trendom a dizajnérskym skratkám. No a svete div sa, on nezmenil vôbec nič! Shenmue III je presne tou istou kyticou plnou originálnych nápadov, ktoré nás bavili na prelome milénia a ktoré možno už dnes nevzbudzujú až taký údiv, ale v spojitosti s príjemným príbehom a značne vylepšenou grafickou stránkou sa dá jednoznačne rozprávať o hre robenej srdcom pre zapálených pamätníkov. Je na vás, či sa chcete do ich úzkej skupinky zaradiť, keďže bude nutné zabudnúť na luxus v podobe Motion Capture, predstave o dokonalej technickej stránke a ďalších AAA znakov.

Dokážete to?!

Odporúčam vám, aby ste tieto technické neduhy zaradili čo najďalej, až tam do poslednej lavice vašich priorít. Odmenou vám totižto bude ďalší závan čerstvého vetríka do zatuchnutých vôd modernej produkcie. Tretie Shenmue totižto prichádza s až vtipne archaickým simulovaním "mestskej" akcie, ktorej väčšia časť hrateľnosti stojí a padá na nekonečnej báze minihier a toporného ovládania. Ich zábavnosť je však umne spojená s reálnym fungovaním hlavného hrdinu, pre ktorého to nie je zábava v pravom slova zmysle, ale skôr zavedená rutina. Apropo už spomenutý boj, ktorý je v podaní hlavného hrdinu zrkadlom jeho Martial arts schopností (znalci prvých dvoch dielov dobre vedia, o čom je reč), je vlastne ďalším retro zážitkom, na ktorý si mladšie ročníky musia nejaký ten čas zvykať. Jej stavebný kameň bol totižto vyňatý z ďalšej známej série Virtua Fighter, ktorej autorom nie je opäť nikto iný než Yu Suzuki. V prípade, ak si zvolíte vyšší stupeň obtiažnosti, je nutné súboje proti rôzne náročným protivníkom brať vážne a každý jeden obranný zákrok časovať s ohľadom na taktiku. Ryo dokáže meniť silu svojich výpadov podľa vašich rozhodnutí a čo je zaujímavejšie, na boj je nutné ho pripraviť aj po stránke stravovania.

Pred náročným stretnutím s bossom je dobré sa zájsť poriadne najesť. Takto Ryo získa väčší status energie a celkovej odolnosti.

Viem si predstaviť to vrece plné negatívnych pocitov zo súbojov pre každého, kto nedokáže prijať nie práve modernistické postupy u akcie ako takej. Stačí totižto jedna jediná chyba, ako napríklad ignorovanie úskokov a úkrokov, s čím sa automaticky odsúdite k porážke alebo ešte horšie, trápnemu zahnaniu do rohu. Z neho už potom dokážu vykľučkovať len skutočný Martial arts majstri, pre ktorých je učenie sa boja v hre Shenmue III priam návykovým zážitkom. Sám so skúšal prejsť hlavnú dejovú linku (tá vám teoreticky nemá zabrať viac než 25 hodín čistého času) na najvyšší stupeň obtiažnosti a niekde okolo polovice som to jednoducho musel vzdať. Za to však hra ako taká nemôže, skôr moje skrehnuté reflexy. Systém výberu náročnosti je totižto dostatočne variabilný a ak si chcete prejsť príbehom nerušene a bez frustrácie, aj tento variant tu je možný. Spomínaný časový údaj o dĺžke dejovej linky je potom len polovičkou celkového času, ktorý vám osudy Rya a jeho kamarátov ponúkajú. Ak poznáte dnes už spomínanú sériu Yakuza, je vám asi jasné, na čo teraz narážam. Univerzum Shenmue je totižto prešpikované originálnym obsahom, ktorý sa ani náhodou neviaže len na klasické sledovanie tej najrýchlejšej cesty naprieč príbehom. To ostatne odhalíte aj sami hneď po prvých hodinách jeho spoznávania.

Pomsta síce chladla viac než osemnásť rokov, avšak je načase ju zase zapáliť ohňom tisícich drakov.

Dnes už veľakrát spomenutý scenár, v ktorom sa mladík Ryo Hazuki vracia k odloženej pomste, je z môjho pohľadu ďalším unikátom v súčasnej ponuke hier ako takých. Má to dozaista čo robiť s tou vlnou nostalgie, ktorá nás zviazala už počas hrania prvých dvoch dielov tejto série, avšak rovnako by bolo chybou brať kvalitu scenáru len ako samozrejmosť, či prípadne doplnok. Tretie Shenmue totižto reprezentuje tú ázijskú osobitosť výpravnej časti, ktorá hravo nakope do zadku akýkoľvek multimiliónový blockbuster. A stačí mu na to len priemerne využitý Unreal Engine 4 bez moderných kudrliniek naokolo. Preto sa záverom, bez toho aby som vás chcel do niečo nútiť, budem snažiť apelovať na každého z vás. Týka sa to hráčov schopných doceniť umelecký prístup, obrovskú interaktívnu porciu zábavy, miestami slušný "západ slnka", prvky simulácie života osemnásťročného bojovníka telom aj duchom, kvalitný zvuk vrátane dabingu a komplexný bojový systém. Ak sa vás Shenmue v minulosti nedokázalo dotknúť, tak je jasné, že jeho tretí diel na tomto nič nezmení. Avšak pokiaľ by ste k hre pristupovali ako nováčik, môže sa pokojne stať, že vás tento drak zhltne aj s papučami.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Ceny hry Shenmue 3 srovnáte na Zboží.cz.

89%