Project Winter

Project Winter - recenze
Project Winter - recenze
12:00, 29.03.2019

7.2.2019 se na Steamu v Early Acces objevila nová hra s názvem Project Winter, v níž je vašim cílem buď přežít, nebo zradit všechny ostatní. Roli máte přiřazenou na začátku každé hry, která trvá nějakých 15-25 minut (pokud umřete hned na začátku, klidně méně). Jste-li přeživší, musíte společně s ostatními splnit různé úkoly, jako je oprava rádiové věže, sběr surovin, výroba nástrojů a zbraní, a lov respektive obstarání potravy. Hra klade obrovský důraz na komunikaci (díky zabudovanému hlasovému i textovému chatu) a spolupráci, tedy samotný člověk se nikam nedostane, protože do většiny či možná všech větších zařízení se dostanete pouze, pokud dva a víc (spíš víc) lidí zmáčkne stejnou páčku/tlačítko. Samotná premisa nezní až tak hloupě, každopádně provedení silně pokulhává, a to také proto, že hra všechno staví na lidském faktoru. Níž se vyjádřím ke zpracování hry z hlediska ovládání a grafiky (nebude to žádný sonet, s tím počítejte), každopádně bych hru ani za mák nedoporučil pro člověka, který chce najít zábavu pro jednoho. V lobby se ocitne maximálně 8 lidí (při současné hráčské základně je to spíš ale zázrak), už tam máte možnost s lidmi komunikovat, seznámit se, ať už písemně či vokálně. V současné době (těsně po vydání) je poměrně malá hráčská základna a přestože univerzálním jazykem internetu a hráčské komunity po světě je angličtina, ne vždy se vám povede najít stejně hovořící lidi. Týmy "jinak mluvících" drží při sobě (rozumějte drží se svého jazyka), což znamená, že jako samotný hráč jste ve velké nevýhodně hned od začátku. Zvlášť pokud se třeba mluvit s cizími lidmi stydíte nebo jste jinak indisponováni (například spícími dětmi/manželkou). Na psaní totiž, z mé zkušenosti, která je vlastně základním pilířem celé recenze, nikdo nereaguje. Takže dost času jste buď jako Han a těžíte suroviny, ze kterých vyrábíte potřebné věci jako nástroje a zbraně, nebo se přidáte k nějaké skupině a fungujete jako páté kolo u vozu, kde sem tam posbíráte zbytky lootu, co vám ostatní nechají za sebou.

Pokud nemáte minimálně další dva přátele ochotné to hrát, ani se k Project Winter nepřibližujte

Early Access samozřejmě bude obětní beránek všech bugů, které ve hře potkáte. Ať už hra nechce skončit potom, co se všichni dostanou pryč, nebo se k vám teleportuje medvěd. Jediná povznášející okolnost je soustavná práce vývojářského týmu, který se dušuje, že všechny vyfikundace zavede, jakmile to bude možné. Ale na to budou schopní čekat jen ti nejvěrnější. Ale také zmíním jedno plus, a to jsou reálné peníze, které do hry můžete vrazit, ale jsou pouze na alternaci vzhledu, nikoli herního stylu, tedy vám neposkytnou žádnou přímou výhodu v rámci hry.

Hlavní poradce je jako vždy ZRÁDCE

Kdo nejvíc křičí od toho to fičí, a ne vždycky kdo jámu kopá, sám do ní padá. Každopádně je tady hromada nevyužitého potenciálu, protože herní pilíře jsou podle vydavatele komunikace, týmová práce a zrada (klam). Ale všechny začátky jsou stejné, protože zrádce nemá kapacitu na to něco ovlivnit (taky se chce vybavit), na konci pak závodíte s časem, když si to necháte moc uniknout. Pasti na medvědy a skrytá brokovnice jsou vašimi nejlepšími přáteli, stejně jako před každou hrou vaše touha jednoho ze zrádců hrát, protože v tom je o něco víc zábavy. Jak jsem napsal výš, kdyby měli zrádci jiné cíle, než jen "všechny pozabíjet", nebo kdyby se alespoň něco měnilo ze hry do hry, bylo by to mnohem lepší. A třeba časem bude, konec konců podstata Early Access je takové věci do hry implementovat na základě hráčské odezvy. Prostě zatím je při ceně necelých 17€ málo muziky, málo lidí, obsahu a celkových dojmů.

Mapa je až zbytečně rozsáhlá a proto zabere pěknou chvíli, než ji celou přeběhnete. Je prázdná, sem tam strom, někdy rostlina, tam zase nějaký domek, rozhozené bez nějakého řádu či smyslu. Logicky dává taky smysl, že z šest set kilo vážícího soba máte jediný kousek masa, ze kterého se sotva najíte. Hnidopišsky bych našel takových věcí mnohem víc, ale to bych upustil od slušného formátu recenze.

Grafika a ovládání

Jednoduchá grafika vůbec ničím nenadchne, mně osobně všechny ty kostičky přijdou jako lenost, všechno je ale podružné tomu, že ta hra prostě není zábavná, protože špatnou hru by nezachránila ani sebelepší grafika. Ovládání je klasické, ale až konzolově prkenné, takže abyste sebrali rostlinku nebo kus dřeva, musíte se správně natočit celou postavičkou a postavit se čelem k tomu předmětu.

Repete!

A tak vlastně pořád dokola. Začátek je vždycky stejný, rozjezd pomalý, předmětů/vybavení/zbraní málo. Jak chcete měnit něco na strategii, když prostě máte přežít ve skupině a vyskakují vám jednotlivé úkoly? Tak chodíte od místa k místu a pokud nejste zrádce, tak máte oči na stopkách, jestli do vás nezačne někdo mlátit. Premisa a nadšení developerů, kteří s tím málem fanoušků komunikují poměrně aktivně, ale nevyrovná plytký zážitek, která hra jednomu hráči nabízí. A to se ještě na naše poměry nestydím mluvit a komunikovat.

O měsíc později...

Je březen a já se vracím podívat se, jak Project Winter vypadá... A je mrtvo. Všeho všudy to najde jeden evropský server, kde jsou 2-4 lidé, kteří to po nějakých 10 minutách stejně vzdají a odpojí se. Netuším, jak dlouho se budou vývojáři snažit tento projekt resuscitovat, každopádně si nemyslím, že to má nějaký smysl. Troufnu si tvrdit, že za nějakou dobu se tato hra ocitne jako Free 2 play s mikrotransakcemi a možná nějakou základnu nabere, teď je ale každopádně ztráta času to vůbec zapínat.

(@_@;)
20%
Jak se do lesa volá, tak vám nikdo neodpoví a Project Winter vás přestane bavit. S přáteli mnohem lepší.