MXGP PRO

MXGP PRO - recenze
MXGP PRO - recenze
11:43, 24.07.2018

Italské studio Milestone pro letošek ještě zvýšilo už tak pozoruhodnou frekvenci vydání svých titulů. Vždyť jenom od začátku roku stihli vývojáři z Milána vydat hned čtveřici nových her. No řekněte, kdo něco podobného na konzolovém a PC trhu dokáže. Tato strategie má ale i svá zásadní negativa, jež se podepisují na téměř každém novém počinu od tohoto studia. Krátký čas na vývoj v kombinaci s nijak obrovským počtem vývojářů znamená jasnou stopku pro nějaké větší inovace zaběhnutých značek. Dříve byla klasickým příkladem tohoto neduhu série WRC, po níž tyto nelichotivé otěže převzalo MotoGP a právě MXGP. Právě na nejnovější přírůstek do světa motokrosových závodů se nyní podíváme.

Vítaná inovace

I přes problémy zmíněné v předchozím odstavci jsem vždy považoval MXGP za to lepší, co dokázali v Milestone vyprodukovat. Zejména loňský třetí díl přinesl poměrně hmatatelné změny v grafice i hratelnosti. Letošní pokračování se zbavilo číslovky a dostalo podtitul Pro. To už samo o sobě naznačuje, že se vývojáři zaměřili především na změny v oblasti jízdního modelu. Ten by měl podle jejich slov nyní vyhovět i hráčům, kteří hledají autentičtější a náročnější zážitek. A ono tomu skutečně tak částečně je. V porovnání s předchozím MXGP 3 zaznamenal nový přírůstek znatelné pokroky v ovládání a chování motorky. Autoři se ve svých materiálech před vydáním chlubili spoluprací s trojicí elitních jezdců reálného seriálu, což by se dalo brát spíše jako marketingový nástroj, ale v případě MXGP Pro to zdá se opravdu mělo nějaký smysl.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Stále se sice nebavíme o nějakém masivním simulátoru, ale o mixu arkády a simulace už řeč být může, což je od předchozích čistě arkádových počinů určitě pokrok. Nikterak velký, ale přece jenom krok kupředu. Motorka už není tak stabilní a zejména při prudkých dopadech je potřeba být více obezřetný. Ještě větší výzvu než zvládnutí skoků poté představují závody v dešti, kde se z jinak prašného okruhu stává blátivá klouzačka. V těchto momentech je nutnost hlídat si zejména pohyb zadního kola, které poměrně autenticky ustřeluje a prokluzuje. Pokud si chcete užít čistě arkádový zážitek, tak stačí přepnout z nastavení Pro na standardní, čímž se aktivují všelijací pomocníci a hra se svým jízdním modelem vrátí na úroveň předchozího ročníku. Právě Pro nastavení a s ním spojené realističtější chování motorky ale představuje vůbec tu nejzásadnější novinku nového dílu, a proto bych jeho využití určitě zvážil.

Ze skutečného seriálu si vývojáři vzali všech 19 tratí, mezi nimiž nechybí ani český Loket.

MXGP Pro má ale několik problémů, které kazí i samotný dojem ze závodů. V první řadě jde o naprosto tragickou umělou inteligenci. Ta nikdy nebyla silnou stránkou série, ale s dospělejším jízdním modelem jsou její nedostatky nyní ještě viditelnější a palčivější. Jednotlivé tratě nejsou nikterak široké, a tudíž pravidelně dochází ke kontaktům s protivníky, což by za normálních okolností mohlo vést k napínavým soubojům. Počítačem ovládaní jezdci ale vůbec neberou v potaz vaši pozici na trati a chovají se tak, jako byste se na dráze s nimi vůbec nevyskytovali.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Tento neduh způsobuje, že vás často z trati nepochopitelně vytlačují, postrkují a celkově se pohybují nesmírně hloupě a nelogicky. Tyto frustrující momenty ještě umocňuje občasné zasekávání do neviditelných objektů na okrajích trati a s tím spojený téměř nulový kolizní model. Buď se na motorce udržíte, nebo se jednoduše vyválíte v blátě. Žádný mezistupeň či možnost rychle reagovat na vzniklé problémy nepřipadá příliš v úvahu.

Stále stejná písnička

Častým problémem na oficiální licenci postavených titulů je nedostatek obsahu. Ať už jde o MXGP, MotoGP či nedávné TT Isle of Man: Ride On The Edge od studia Kylonn Games. Všechny tyto značky se věnují pouze konkrétní oblasti motorsportu. Naplnit hru tohoto typu smysluplným a bohatým obsahem není vůbec jednoduché. Stačí se podívat na Codemasters, kteří s touto překážkou dlouhou dobu bojovali u závodů F1. Právě věhlasní britští vývojáři se ale malými krůčky dostali do stavu, kdy jejich formule 1 nabízí opravdu robustní režim kariéry a navrch přidává zajímavé bonusy v podobě historických monopostů. A přesně něco takového chybí v MXGP Pro.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Jediným užitečným režimem, kde lze strávit relativně solidní množství času, je kariéra. Ani v tomto případě se ale nejedná o nic nového, co bychom neznali z jiných her od Milestone. Vytvoříte si jezdce, vyberete motorku a začnete jezdit ve slabší třídě MX 2, ze které po čase přestoupíte do královské kubatury MXGP. Obě zmíněné kategorie pochopitelně kopírují reálnou soupisku strojů, týmů a jezdců ze sezony 2017. Ze skutečného seriálu si vývojáři vzali také všech 19 tratí, mezi nimiž nechybí ani český Loket. Jednotlivé okruhy rozhodně nejsou zpracovány zle. Každý z nich má určitá svá specifika ať už z hlediska členitosti, převýšení či lehce rozdílného povrchu.

Samotnou postavu můžete bez problémů obléct do různorodých kombinéz, bot či helem.

Nějaká hlubší náplň, jež by hráčům více přiblížila zákulisí závodů a celkově lépe představila samotný sport, ale trestuhodně chybí. Naprosto zbytečně poté působí funkce, která má sledovat rivalitu mezi jednotlivými jezdci. Na papíře možná ještě celkem zajímavá možnost bohužel naprosto postrádá smysl, protože se vztahuje pouze na to, že si po závodě vyberete ze tří odpovědí na názor určitého jezdce. Když s jeho názorem budete souhlasit, zlepšíte si u něj reputaci. Negativní odpověď naopak znamená zhoršení vztahů. Pokud zůstanete neutrální, tak zůstane váš vztah neutrální.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Ať už ale učiníte jakékoli rozhodnutí, tak to neovlivní vůbec nic. Chování závodníků na trati totiž zůstane beze změn, takže opravdu nechápu implementaci takové funkce. Naopak poměrně zábavný režim MXoN, v němž jste mohli ve starších dílech reprezentovat různé země, v novém díle chybí. Kromě stěžejní kariéry tedy MXGP Pro nenabízí opravdu žádný další obsah, kde byste se mohli vyřádit. Vývojáři sice do hry přidali poměrně pěkně zpracovanou tréninkovou oblast, ale ani v tomto případě ji nenaplnili žádnými úkoly, takže slouží opravdu pouze k osahání jízdních vlastností jednotlivých strojů

V oblasti grafiky se bavíme o vůbec nejpovedenější hře od Milestone.

Beze změn zůstal rovněž multiplayer, který stále obsahuje pouze možnost rychlého závodu. Split-screen či nějaké nové režimy byste i v tomto případě hledali marně. Pochválit musím naopak možnosti úprav motorky a jezdce. Vaší mašinu lze vylepšovat jak z výkonnostního hlediska, tak i z toho vizuálního. Dle potřeb si můžete upravit vše od řídítek přes kapotáž až po výfuk. Samotnou postavu poté není problém obléct do různorodých kombinéz, bot či helem.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Titulu od Milestone nikdy svou grafikou neexcelovaly, spíše tomu bylo právě naopak. Situace se začala zlepšovat až po přechodu na Unreal Engine 4. Ten vývojářům dovoluje své hry postupně zlepšovat i z hlediska grafiky, což dříve nebylo možné kvůli limitům starého interního enginu. Mírný krok vpřed oproti svému předchůdci zaznamenalo i MXGP Pro. Především povrch jednotlivých tratí, který se v průběhu závodu vlivem opotřebení mění, je zpracovaný opravdu pěkně a detailně. Výrazně pozadu nezůstávají ani motorky a jezdci. V oblasti grafiky se tedy bavíme o vůbec nejpovedenější hře od Milestone, což sice neznamená, že se jedná o nějakou špičku v žánru, ale minimálně už nejde o nic ostudného.

MXGP Pro celkově přináší realističtější a náročnější jízdní model, který je společně s lehce vylepšenou grafikou bezesporu nejvýraznější novinkou nového dílu. O to víc zamrzí hloupá umělá inteligence a některé nedodělky, protože samotné závody a pocit z jízdy není rozhodně na špatné úrovni. Zásadním problémem zůstává ale i nadále akutní nedostatek herních režimů. Především díky chudému obsahu a ceně na úrovni běžné AAA hry nemusí vlastníci minulého dílu s nákupem aktuálního ročníku rozhodně spěchat. Pokud si ale chce zahrát solidní motokrosovou hru, tak na trhu v současnosti jednoduše nenajdete nic lepšího.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

Ceny hry MXGP PRO srovnáte na Zboží.cz.

Klik pro zvětšení (MXGP PRO - recenze)

63%
V jádru stále nesmírně úzce zaměřený titul, který toho za plnou cenu nenabízí příliš. Solidní základ v podobě robustního jízdního modelu a obstojného audiovizuálu by ale v Milestone měli. Teď už jen stačí přidat odpovídající množství obsahu.