Furi (Switch)

Furi (Switch) - recenze
Furi (Switch) - recenze
12:55, 22.03.2018

Před rokem a půl akční hra Furi od společnosti Game Bakers nadchla mého kolegu Lukáše. Ten o hře mluví do dneška a rozhodně mě naplnil zvědavostí, o co se jedná. Tudíž, když se hra chystala na Nintendo Switch, byla v mém hledáčku velice zvýrazněná. Že jsem dostal možnost ji recenzovat, je takový bonus a pokusím se s vámi podělit o to, co vlastně Furi je zač.

Klik pro zvětšení (Furi (Switch) - recenze)

Furi je v jádru celkem zajímavá kombinace klasické sekačky (máte meč, blok a úskok) a také twin-stick shooteru (chodíte jednou a míříte druhou páčkou). V jednu chvíli tak uhýbáte barevným projektilům jak ze střílečky, abyste v další chvíli blokovali útok protivníka nablízko. Co dělá Furi více unikátní, je fakt, že tu jsou pouze a jenom souboje s bossy. Ano, neexistuje žádná herní část mezi jednotlivými bossy. Jdete od jednoho k druhému. A to “jdete” je doslova.

Mezi souboji totiž probíhá filozofický monolog vašeho průvodce. Kdo je zač? Netušíte. Proč to vše děláte? Také moc ne, krom toho, že chcete utéci z této high tech věznice na orbitu planety. Ale jak jste se tam dostali? Co je důvodem? Kdo je ten člověk v králičí masce, jenž vás provází? Samé otázky a málo odpovědí. Respektive odpovědi je třeba najít mezi řádky. Z toho důvodu o příběhu více neřeknu. Je to ten typ, který je třeba pojmout a zkusit pochopit. A nebo raději úplně ignorovat (což by byla velká škoda). Faktem je, že hra příběh má a jeho vypravování je hozeno na mysteriózní až artovou notu. A je to rozhodně dobré.

Ačkoliv jsem zpočátku měl pocit, že autoři nebyli schopni vymyslet gameplay vedle bossfightů, na konci mi to přišlo chytré. Meditační vypravování, které je narušené soubojem se silným protivníkem, mi vlezlo pod kůži. A to také zejména díky tomu, že souboje jsou nadesignované velmi dobře a nutí hráče k přesnosti, předvídání a učení. Každý souboj je odlišný a v něčem osobitý. Stejně jako váš protivník. Jednou je to rytíř se štítem a silnou lotivací v zádech. Jindy šílenstvím posedlá postava s laserem místo hlavy. Nebo prostě rychlý ninja. Každý z nich na vás vytasí jinou taktiku. Někdo se schová za neprostupné štíty a nechá vás dlouze uhýbat jeho projektilům. Jiný zase rovnou útočí na blízko a nedá vám oddychu.

Společným jmenovatelem všech soubojů je, že musíte reagovat v malých časových oknech a také naprosto přesně. Tahle hra moc neodpouští chyby a některé útoky jsou schopné "sežrat" vám polovinu zdraví na jednu ránu. Zblokování úderu je nutné provést přesně a také musíte přesně odhadnout, co bude od protivníka následovat. Protože stejně tak jako je okno pro blok malé, tak jsou malá i okna pro uštědření zranění nepříteli. Jedna z velice zajímavých věcí jsou části souboje, kdy s protivníkem stojíte v malém kruhu bez možnosti úniku. Tento souboj na blízko vás hezky připraví o možnost útěku a dělá ze souboje mnohem intenzivnější a osobnější záležitost. Každý souboj má několik fází (jejich počet je zobrazen). Prohrajete, přijdete o jeden život a opakujete fázi. Když zvítězíte, tak jeden život obnovíte. Hezký systém, který přituhne na vyšší obtížnosti.

Tímto kolotočem vás provází naprosto výtečný elektronický soundtrack. Ten nejen, že skvěle podkresluje, co se děje ve hře, ale také se do něj jde snadno zaposlouchat (ne nadarmo jej mám ve svém Spotify uložený). Trochu zklamání mi přinesla grafika na Nintendo Switch. Nevím přesně, jak vypadá hra třeba na PS4, ale přišlo mi, že Switch verze je neustále mírně rozmazaná. Přitom samotný art a grafický styl je moc líbivý. Nevím, co za tím stojí, ale hra mohla vypadat dle mého lépe i na téhle slabší přenosné konzoli.

Těch 9 (resp. 10) bossů porazíte na základní obtížnost na jedno posezení (3-4 hodiny). Ale to je obtížnost Promenade, hlavní obtížnost Furi už je jiné kafe. Fází bossů je více, mají více útoků, projektilů je také na obrazovce mnohem více a máte méně životů. Tohle už je záležitost na delší snažení. Osobně si nedovedu představit poslední obtížnost, ale to nechám těm, kteří jsou zaprvé šikovní a za druhé se do hry zamilují. Protože to je věc, která se stane opravdu snadno. Začátek byl vlažný, ale později jsem se do hry absolutně zažral a i přes opakované neúspěchy jsem se chtěl učit a posunout dále. Což je ta nejlepší vizitka pro každou hru.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti The Game Bakers

80%
Furi je zajímavá a v lecčems unikátní akční hra, která nepostrádá myšlenku a dobré nápady. Jen počítejte s tím, že také moc neodpouští.