Perception

Perception - recenze
Perception - recenze
08:30, 25.06.2017

Spoločnosť The Deep End Games nie je svojím názvom hodná vašej pozornosti, keďže ich práca v podstate neexistuje a jedinou vstupenkou do sveta hier je, v prípade tejto firmy, značka Perception. Ak ale dôkladne sledujete naše spravodajstvo alebo ste prípadne prepadli návyku v rozhadzovaní peňazí cez Kickstarter, mohla vás práve Deep End Games zlákať na investíciu do ich premiéry. Toto štúdio totižto malo úžasnú páku na konzumentov a to fakt, že jeho zakladatelia sú veteráni, ktorých mená nájdete podpísané pod hrami ako BioShock a Dead Space. Obe kultové značky tak v spojení so zaujímavým nápadom na prvý horor so slepou hrdinkou v hlavnej úlohe dokázali navnadiť cez štyri tisíc ľudí a Perception sa tak razom stal realitou. Okrem vopred istej PC verzie sa časom pridali aj súčasné konzole a tak sme sa aktuálne mohli pustiť do niečoho, čo tu ešte skutočne nikdy predtým nebolo.

Originálny nápad, avšak nudné a nezaujímavé spracovanie.

Klik pro zvětšení (Perception - recenze)

Nikomu nechcem uberať na dôležitosti jeho existencie v celom game kolotoči a nech už sedí úplne niekde vzadu medzi Indie scénou alebo kope tú najvyššiu AAA ligu, každý má právo ukázať, čo v ňom je a o to viac, ak už dokázal pomôcť stvoriť také legendy ako napríklad spomínaný a čistokrvný horor Dead Space. Priznám sa, že aj ja som plne reflektoval na každú novú správu okolo tejto zaujímavej hry z prvej osoby, za čo mohli jednak referencie vývojárov, ale aj nápad priniesť príbeh z pohľadu slepej ženy. Primárnym znakom akejkoľvek hernej interakcie je totižto zrak a neskutočne ma zaujímalo, ako sa autori Perception vyrovnajú s limitom konceptu a skúsia nás dostať a zahrnúť niečím, čo história nepozná. Vedeli sme, že práve tento horor má bežať na takzvaných echo odrazoch zvuku od objektov, čím vytvára akési modré odlesky na obrazovke a pomáha tak orientácii v interiéroch a exteriéroch. Toto všetko reálne v hre funguje na výbornú a nemám k tomu žiadnych námietok, avšak zbytok už nie je vôbec tak originálny ako samotná myšlienka tohto diela. Ba naopak.

Walking Simulator je asi presnejšie pomenovanie než horor či adventúrka ako to tituluje legenda k hre.

Čakajú vás tri hodiny chodenia z jedného kúta tajomnej vily do druhého, čo samo osebe potrebuje dosť silnú podporu hutného a zaujímavého príbehu. Bohužiaľ hlavná hrdinka, slepá slečna menom Cassie, ma začala už od úvodu skôr stavať do trápnej situácie a ak už nič iné, tak som len neveriacky krútil hlavou nad jej rozhodnutiami. Cassie totižto máva nočné mory, v ktorých sa jej dookola zobrazuje ten istý dom a usadlosť. Cassie sa preto rozhodne, že príde celej veci na kĺb a samotnú vilu osobne navštívi, či prehľadaná. Sranda však spočíva v jej rýchlom konaní a nulovej dejovej viazanosti na proces, s akým sa do domu dostala a kde samotné informácie o jeho existencii vlastne vôbec získala. Opakujem, že dovtedy ho videla len vo svojich snoch a nikde inde. Možno je to pre niekoho detail, avšak mne osobne to príde ako obrovská diera a totálne zlyhanie v budovaní atmosféry. Čo je u akejkoľvek hre tohto razenia alfa a omega. Pominiem ešte fakt, že ak je niekto slepý, tak v snoch nemá možnosť vidieť s prepáčením ani prd a prejdem radšej k tomu viac zaujímavejšiemu, kam určite teda príbeh neradím.

Ak sa nenarodíte ako slepý či slepá, tak skutočne môžete počas spánku vnímať sny ako obrazy.

Z obrazových materiálov teda môžete zistiť, že vo väčšine z tých troch hodín sa vám bude pred očami odohrávať súboj medzi modrou a čiernou. Hlavná hrdinka môže dupotom nohy či úderom o predmety na čas zaznamenať obrysy vecí okolo seba a tak plánovať ďalší krok a pohyb. Toto všetko funguje dobre a určite ste nič podobné ešte nemali šancu zažiť v iných hrách. Postup vpred za novými odhaleniami vám sem tam zhatí nejaká tá primitívna hádanka ako dones tamto, aby si mohol odomknúť toto a aby ste nemohli tvrdiť, že slepci to v modernej dobe nemajú nejako uľahčené, tak Cassie samozrejme používa mobilný telefón. Ním si necháva čítať text pomocou skenovania objektov alebo priamo posiela fotografie na online linku pomoci, kde jej obratom volajú a tlmočia, čo to vlastne odfotografovala. Aj tieto prvky sú slušnou zbierkou dobre realizovaných nápadov, ktoré ak by boli podporené hutnou atmosférou a sériou vypätých momentov, mohol z toho byť skutočne kvalitný horor. Nanešťastie Perception by nedokázal vystrašiť ani moju šesťmesačnú dcéru bez plienky a s hnačkou v zákrute, čo nie je vôbec dobrá vizitka tvorivosti štúdia The Deep End Games.

Hra je síce krátka, ale na čo sa v nej dlho zdržovať, ak nie je vôbec zábavná?

Stereotyp kráčania z bodu A do bodu B sa tu snažili osviežiť prítomnosťou nebezpečného ducha, ktorý je vraj schopný vás zabiť (ani raz sa mu to v mojom prípade však nepodarilo) a preto sa musíte sem tam skryť do skrine, za obraz či vliezť do koša na špinavú bielizeň. Ani v tejto fáze si však neužijete žiadne veľké napätie, za čo možno môže absencia kvalitného hudobného sprievodu či akékoľvek strašidelné situácie. Sem tam sa zapne samo rádio a otvoria sa strojovo dvere, ale ako som písal vyššie, to snáď v dnešnej dobe nemôže už nikoho vystrašiť. Ak to porovnám s titulom Amnesia: The Dark Descent, na ktorý sa už veľakrát autori v rozhovoroch odkazovali, tak sa musím neveriacky chytiť za hlavu. Scenár sa prepadne v absurdite počas poslednej kapitoly, kedy sa vývojári snažili pospájať všetky príbehy dovtedy rozpoznávané a miesto toho, aby ste pochopili, čo tým chceli povedať, ostanete ešte viac zmätení a bez slov. Vlastne jedno slovo by som asi našiel, ale nebudeme si kaziť tak pekný text nadávkou. Palec hore za nápad, ale všetky palce na zem za prevedenie. Perception je už od prvého momentu ako nedokončená záležitosť a čím viac času v nej strávite, o to viac budete o tom presvedčení.

Je mi úplne jedno, či slepý človek dokáže vnímať predmety na niekoľko metrov len preto, že kopne do nábytku (takto to je v tejto hre stvárnené), predsa len si neviem predstaviť ako inak by to bolo možné vytvoriť, aby sme mohli naozaj hrať za slepca. Avšak o to viac sa mohli autori snažiť zasypať nás strašidelnými momentami, ktoré by dokázali fakt, že niekedy vôbec pracovali na projektoch ako Dead Space a BioShock. Je to krátke, je to nudné, príbeh nezaujímavý a dokonca ani zvuk nikoho nedonúti bežať na internet a skúšať si pripomenúť nejaké momenty z celej hry. Za nápad aj preto putuje väčšina percent na konto štúdia, ktoré nás opilo rožkom.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti The Deep End Games

SLABÉ
40%