Story of Seasons

Story of Seasons - recenze
Story of Seasons - recenze
16:00, 28.12.2015

Keby neexistovali právnici, nadpis aktuálnej recenzie by s najväčšou pravdepodobnosťou niesol popisku série Harvest Moon. Spoločnosť Marvelous Inc. však musela svoju niekdajšiu farmársku IP pustiť do širokých vôd a nechať ju tak napospas konkurencii, ktorá sa minimálne pri svojom prvom pokuse, čo do kvality, totálne spálila čítaj recenziu na Harvest Moon: The Lost Valley. Story of Seasons ale môžete pokojne brať ako novú časť práve zanikajúcej série Harvest Moon, ktorá vďaka investíciám od Nintenda opäť doputovala exkluzívne na systém Nintendo 3DS a na rozdiel od spomínanej konkurencie dokázala minimálne svojím obsahom zaujať o pár stupňov viac. Stále je to totiž starý Harvest.

Zasaď strom, postav dom a vykašli sa na rodinu.

Klik pro zvětšení (Story of Seasons - recenze)

V tomto bode teda jasne vstupujete neustále do tej istej rieky a práve Story of Seasons je tou farmárskou RPG značkou, ktorá vás ničím novým nebude šokovať a naopak všetky svoje chyby, ktoré nazbierala takmer za dve dekády, si aj naďalej tiahne lopotne na boľavom chrbáte. Už od samotného spustenia sa hráč musí obrniť pred jedným z najnudnejších tutorial zobrazení v celej videohernej histórii vôbec. Jeho obsah je až krkolomne detailný a pojednáva o absolútnych zbytočnostiach, ktoré by aj priemerný hráč mal už dávno ovládať, a tým v podstate naťahuje prvý týždeň (v ponímaní času v konceptu hry) na niekoľko hodín. Sám som si musel hrýzť do pery pri čítaní nudných a obsiahlych rozhovorov o téme, ktorú by aj jemne inteligentný šimpanz pochopil v priebehu minúty. Som presvedčený o tom, že ak by ste tento projekt dali do rúk vášho malého potomka s nádejou, že sa zabaví, neubehlo by ani desať minút a už by konzola smutne zaklapla svoje dve obrazovky. Úvod hrania je teda v znamení prednášky v škole, na ktorú vás niekto donútil ísť s presvedčením, že sa zabavíte. Bohužiaľ, to sa nestane a vám nie je umožnené odísť skôr, než bude polopate vyložený aj ten najprimitívnejší návod ako kŕmiť kravičku senom.

Stereotypný život farmára by si zaslúžil nejaké spestrenie.

Úvod máme teda za sebou a hra nás konečne pustí do slobodného podnikania. Tak ako v každej časti, toľko prepieranej série Harvest Moon, aj tu dostane každý farmár svoj kalendár s vopred stanovenými dátumami, kedy sa v mestečku Oak Tree Town udejú zaujímavé akcie ako festivaly či sviatočné trhy. To je ten čas, kde sa každý farmár príde na námestie pochváliť so svojou zeleninou či dokonale vyladenou sliepočkou, ktorá znesie zlaté vajce na povel. Bohužiaľ, za každým úspechom v tejto hre je kopa driny a tvrdej práce nad špinavou hlinou. Než vypestujete svoje prvé zemiaky, budete musieť každé ráno zavčas vstávať a polievať, hnojiť, okopávať. Vaše finančné zdroje sú v podstate obmedzené na to, čo si sami vypestujete a aj keď síce dostanete na začiatok dar v podobe kravičky, jej jedna porcia mlieka denne nebude stačiť na poriadny mešec zlata, a tak musíte začať konať. Okolo vašej chudobnej farmy sa však nachádza len minimum zdrojov ako si privyrobiť a okrem rybárčenia (potápanie a vyťahovanie deravých gumákov z jazera) či zbierania medu v lese neponúka hra veľa náplne zábavy na jednotlivé dni. Aj preto sa v úvodných desiatkach hodín skôr presúvate od krátkeho dňa k ešte kratšiemu. Toto považujem za veľkú chybu hry a nástup rýchleho stereotypu, ktorý nezachráni možnosť navštíviť pár farmárov naokolo a porozprávať sa s nimi o aktuálnej úrode.

Stráviť v tejto hre pokojne aj sto hodín nie je žiadny problém. Ale kto to vydrží?

Simulácia života na farme je teda jasná. Vytvoríte si svojho hrdinu podľa pohlavia, oblečiete mu tú správnu uniformu a bez bázne a hany strčíte ruky do hnoja. Na rozdiel od iných hier tohto zamerania sa Story of Seasons pokúša vyhovieť hráčom maximálne po stránke úprav vašej farmy. Nábytok, domček, stajne atď. Toto všetko si môžete meniť podľa vlastného uváženia za podmienok, že máte dostatok materiálu na stavbu či nákup napríklad väčšieho kurníka pre sliepočky. Ak nebude náhodou pršať (v hre funguje dynamické počasie prepojené na ročné obdobia), tak miestny remeselník vám ochotne príde zväčšiť domček pre vašich hospodárskych miláčikov, čo je určite ten správny prvok na navodenie nejakej simulácie. Horšie to už ale je s interakciou v rámci sociálnych vzťahov. Neriešim teraz nejaké priateľstvá medzi vami a kravičkou, tie tu sú podrobne vyobrazené v obsiahlych štatistikách, ale skôr medzi ďalšími obyvateľmi Oak Tree Town. Počas hrania mi chýbalo akési prepojenie na ostatné postavy a určite aj fakt, že sa nemôžem priženiť do bohatej rodiny a eliminovať tak nutnosť potápania do špinavej vody pre kus hrdzavej plechovky, aby som ju následne predal za pár centov na trhu. Veľká chyba zo strany vývojárov, keďže práve takto by mohli zotrieť tú nevyváženosť a nelineárnosť celej hry.

Timemanagement a teda časový rozvrh je dôležitá vec nielen na pochopenie rytmu Story of Seasons ale v podstate aj kľúčom k tomu, či sa vám hra zapáči alebo nie. Milovníci Animal Crossing majú určitý potenciál na pozitívne ohlasy, avšak ani nim by som suverénne nemohol nákup tejto hry odporúčať (už len pre jej nulovú online podporu). Po technickej a grafickej stránke sa asi nie je na čo sťažovať. Animovaný art jemne rezaný japonským štýlom s ráznou dávkou infantilnosti ste mohli vyčítať z už prezentovaných obrázkov alebo z nášho videopreview, každopádne 3D efekt nie je nič, čo by bolo nutné mať neustále zapnuté, a tak sa vo výsledku po tejto stránke jedná o bežný priemer, rovnako ako z pohľadu hudobného podfarbenia. To si ide svoju obohranú pesničku v pokojnom tempe a absencia dabingu odsudzuje zvuk už vopred k fádnosti a šedi.

Celkové spracovanie hry by sa dalo označiť za nesúmerné a bez náznaku inovácie. Neprináša do žánru nič, z čoho by ste si museli sadnúť na zadok a naopak, podsúva hráčovi až prehnane veľkú porciu nudy zmiešanej s náročnosťou časovej osi. Pritom by sa v danom koncepte dalo vytvoriť o toľko viac atraktívnejšieho obsahu, ktorý by dokázal pritiahnuť aj hráčov mimo tohto úzkeho žánru. Nepochybujem, že pre znalcov a milovníkov IP Harvest Moon bude práve "Príbeh ročných období" aspoň akou takou záplatou nad osudom ich obľúbenej série, avšak pre zbytok sveta sa táto hra stane podivným balíčkom nudy a malej odmeny za stovky hodín farmárčenia pre pár fazuliek.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo 3DS
59%