Little Big Planet 3

Little Big Planet 3 - recenze
Little Big Planet 3 - recenze
15:00, 18.11.2014
Kdo za tím stojí?

Titul Little Big Planet 3 je celkově šestým v řadě her z tohoto univerza, nicméně zpracováním navazuje zcela pochopitelně na druhý díl, vydaný v roce 2011. Zatímco o první dva díly se postarali vývojáři ze studia Media Molecule, třetí pokračování putování roztomilého hadrového panáčka Sackboye bylo svěřeno do rukou společnosti Sumo Digital. Původní autoři z Media Molecule se na novém dílu ovšem také částečně podíleli, tentokráte v roli konzultantů, za což jim Sumo Digital v úvodním intru i sympaticky děkují.

Jak jsme si již zvykli u předchozích dílů, i v tom současném nás do hry uvede hlas Stephena Frye, který ve videu popisuje význam představivosti, která v našich životech hraje důležitou roli. Mně osobně se tyto ukázky, podbarvené vynikajícím hudebním doprovodem, vždy velice líbily a v třetím díle tomu není jinak. Poté nás již hra uvrhne do hlavního menu, ve kterém si nejen skalní fanoušci LBP budou připadat jako doma. Jeho ovládání je velmi intuitivní a tak nehrozí, že by se v něm někdo ztratil.

Herní režimy

Ve hře na nás opět čeká několik režimů, které proslavily celou sérii. Nalezneme tu příběhový mód Adventure či Popit Puzzles režim, ve kterém se hravou formou seznámíte s ovládáním důležitých funkcí Vašeho Popit Menu, sloužícího k umisťování objektů či všemožným ostatním hrátkám a interakci s okolím. Dále je tu přítomen kreativní mód v podobě My Moon a My Earth a poté režim Community, kde je možno hrát levely, vytvořené v editoru ostatními hráči z celé planety. Titul LBP 3 je navíc plně zpětně kompatibilní s předchozími dvěma díly, co se tvorby levelů týče, takže hráči mohou vybírat ze skutečně rozsáhlé databáze úrovní, z nichž některé skutečně stojí za to a kvalitou se mnohdy vyrovnají či dokonce i předčí ty originální. V neposlední řadě nemohu nezmínit, že samotní autoři u Create módu prohlašují, že při tvorbě hlavní příběhové linky a úrovní v režimu Adventure nebyly použity žádné jiné nástroje, než právě avizovaný editor. Tudíž, teoreticky vzato, je každý z nás schopen vytvořit úrovně stejných kvalit jako samotní vývojáři. Postačí k tomu málo – nemalá porce představivosti a troška šikovnosti při ovládání samotné tvorby.

Klik pro zvětšení (Little Big Planet 3 - recenze)

K editoru se ještě sluší říci, že oproti minulým dílům se počet vrstev, které je hráč schopen do své hry zakomponovat, poměrně slušně rozrostl, konkrétně ze 3 na 16. S takovýmto počtem je poté hráčům umožněno vytvářet skutečně propracované levely. Tyto lze navíc nově i prodlužovat, takže nejste omezeni pouze na poměrně malý prostor jako v minulých dílech. Jsou zde obsaženy všechny nástroje z předchozích her a navíc přibylo 70 nových položek. Já osobně editor zatím pouze vyzkoušel, nicméně jej považuji za tu část hry, která u sebe opět udrží spoustu hráčů po hodně dlouhou dobu, jelikož žádná jiná hra Vám na platformě od Sony nenabídne tolik možností seberealizace.

Příběhová linie

Co se týče příběhu v režimu Adventure, nejedná se samozřejmě o žádnou revoluci, ale mladší hráči by jej mohli ocenit. Ničím sice nepřekvapí, avšak ani neurazí. Prakticky se jedná o to, že do herního světa zvaného Bunkum proniknou díky nešťastné shodě náhod čtyři titáni, kteří pod taktovkou šíleného Newtona hodlají zpustošit svět a na Vás je jim v tom zabránit. Váš průchod příběhovými úrovněmi je velice často zpestřován cutscénami, které jsou plně dabované, stejně jako tentokrát poprvé i ostatní dialogy ve hře, které vždy byly nahrazeny směšnými zvuky či huhláním. Jednotlivé levely jsou designově velice povedené, graficky vypadají krásně a jsou doprovázeny téměř dokonalou audio stránkou, co se podkladové hudby a zvuků týče. Mnohokrát jsem se přistihl, že při opakování některých úrovní jsem se dokonce i těšil na konkrétní pasáže, v nichž jsem již z předchozích nevydařených pokusů věděl, jaký hudební doprovod hraje.

Novinky v sérii

Co však inovací v titulu LBP 3 rozhodně je, jsou hratelné postavy. Z původního osamoceného Sackboye se nám stala parta čtyř hadrových stvoření, které budeme na cestě za záchranou světa moci využít. Klasický Sackboy, který dostal do vínku i schopnost šplhat po provazech a liánách, samozřejmě zůstává, ale během hraní příběhu se hráči odemknou další 3 postavy, vždy za nasbírání 3 magických krystalů, roztroušených po jednotlivých úrovních. Jmenovitě se jedná o Oddsocka, Swoopa a Toggleho.

Oddsock by se dal přirovnat ke kříženci psa a žáby. Jeho hlavní zbraní je schopnost poměrně vysokých skoků, případně i skoků s odrazem, díky kterým je schopen dostat se na jinak nedostupná místa.

Swoop je vlastně jakýsi pták, který kromě schopnosti létání s sebou může naložit i druhou postavu.

Toggle je ze všech postav nejmohutnější, což ho předurčuje ke stlačování nášlapných plošinek či pro použití v situacích, kdy je třeba využít jeho váhy. To ovšem není vše. Toggle se totiž umí i zmenšit a v této formě poté zvládne prolézt všelijaké úzké chodbičky a ba co víc, i chodit po vodě.

V případě tvorby levelu v editoru se sám autor může rozhodnout, kdy a kde bude muset následně hráč použít tu kterou postavu.

A co arzenál?

Ve hře naleznete také power-upy, které rozšíří schopnosti jednotlivých postav. Mezi ně patří například helma, díky které může postava jezdit po předpřipravených horizontálních kolejnicích. Další je například Pumpinator, kterým může hráč odfouknout či naopak "přicucnout" určité materiály nebo si také můžete nasadit přilbu, která vystřeluje jakési teleportační kuličky, které Vás při kontaktu s určitými bránami přenesou na dané místo. V editoru je ovšem navíc i možnost tvorby nových power-upů, takže možnosti jsou takřka neomezené.

Multi nebo singl?

Jako každá z LBP her vsází i nový díl na kooperaci více hráčů. Není to sice tak, že by hra v singlu nebyla zábavná, ale znáte to. Když se sejdou dva sobi, tak se radost násobí. V tomto případě je jedno, zdali se pustíte do kooperačního režimu na jedné konzoli nebo přes internet. Jak lokální, tak i online multiplayer je zkrátka parádní a také se velice často setkáte se situacemi, které nejdou vyřešit jinak než přizváním některého z Vašich přátel, případně bude nutné připojit se do levelu v režimu online a vyhledat náhodného hráče. Společnými silami poté všechny nástrahy jistě zvládnete. V době testování bohužel nebylo mnoho hráčů online, tudíž se již velmi těším, až bude hra vydána a nebude problém najít spoluhráče v kterékoli denní době.

Pár vad na kráse (nic, co by neodstranil patch)

Během hraní jsem narazil na pár bugů, které neodstranil ani první patch, nicméně v den vydání bude již k dispozici další, který by měl mnou zaregistrované problémy opravit. Jednalo se o občasné propady frameratu (nikterak dramatické), nemožnost respawnu v jedné lokaci, padající připojení k ostatním hráčům či poměrně značné komplikace související s odemčením další postavy. Také mě trochu štvalo, že otevírání a zavírání Popit Menu trvalo déle, než je zdrávo. Nezbývá než doufat, že skutečně dojde k odstranění těchto chybek, které lehce kazí celkový dojem z téměř dokonalé hry.

Do rukou se mi tedy dostal titul, který lze prohlásit za vysoce kvalitní exkluzivitu pro konzole PS3 a PS4 a jednoznačně jej doporučuji všem, kteří chtějí po namáhavém dni vypnout a jen se bavit, protože záměr vytvořit právě takovou hru vyšel autorům naprosto do puntíku. Na PS4 hra běží v rozlišení 1080p, na PS3 je to poté 720p. Little Big Planet 3 lze také velice pohodlně hrát i přes Remote Play na PS Vita, což zajisté ocení i "posteloví" hráči. Hra vychází již dnes v Severní Americe, do Evropy se Sackboy se svými přáteli přiřítí již příští týden, a to ve středu 26. listopadu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Europe Limited

90%
Konečně exkluzivita jak má být! Podaří-li se vývojářům opravit chyby, kterými hra zatím trpí, výsledný dojem bude dokonalý.