Dead Island: Riptide

Dead Island: Riptide - recenze
Dead Island: Riptide - recenze
08:46, 26.04.2013

Tak zhruba před dvěma lety to vypadalo, že ještě jedna zombie řežba, a herní trh se pod návalem nemrtvých zhroutí. Přesně v tu chvíli se na scéně objevilo mrtvý ostrov od Techlandu, a hle: nikdo se nikam nehroutil. Místo toho se Dead Island zapsal do historie coby parádní gamesa, která s citem a přitom s nadhledem ctí žánrové regule a přináší přesně ten druh srandy v moderním kabátku, na jaký hráči čekali a jakého se jim chorobně nedostávalo. Jenže to bylo všechno v roce 2011, kdy byla poptávka po zombie akcích na vrcholu. Uživí stejná myšlenka, která vynesla polské Techland na výsluní kdysi, i druhé pokračování?

Když bychom odpověděli teď, ztrácí celá recenze smysl, že, takže si odpověď ještě chvíli schováme. Jisté je, že Riptide se svému předchůdci velmi podobá. Ono vlastně je to docela logické, protože jednička se nadmíru povedla, posbírala křížem krážem spoustu osmiček a dvojka byla na spadnutí. Ale…je Riptide vlastně plnohodnotná dvojka? Techland sám nad tím do značné míry pochybuje. Spíš než samostatnou dvojku bychom tedy nový zombie pokus od našich severních sousedů mohli označit jako stand-alone, velmi nabušený, velmi samostatný stand-alone. Přirovnání by pak snesl například s doplňujícími Assassin’s Creed 2 hrami nebo Crysis Warhead. Paralela s druhým zmiňovaným se v tomto případě nabízí víc, jelikož Riptide vás, podobně jako Psycho, provede tropickým rájem. V grafice ne nepodobné Far Cry si pak budete pořádně špinit ruce – stále tu přežívá dostatek nemrtvých, kteří by se do vás rádi zakousli.

Klik pro zvětšení (Dead Island: Riptide - recenze)Klik pro zvětšení (Dead Island: Riptide - recenze)

Kulisy se nijak nemění. Parta přeživších a imunních vůči viru se málem probila až domů, jenže ouha. Místo toho se opět ocitají na ostrově, tentokrát však na sousedním Palanai. Na něm se to, zdá se, hemží nakaženými úplně stejně jako na domovském Banoi. A tak začíná naprosto totožná bitva o přežití v sandboxovém prostředí, jakou už jsme tu jednou měli. Jasně, několik novinek se přece jen ujalo, ovšem ve výsledku se ztrácí v techlandské sázce na jistotu. Máte před sebou partu individuí, z nichž každý se specializuje na něco jiného, takže vybírejte pečlivě, za koho budete hrát. Je taky možné importovat vlastní postavu z jedničky, kterou už máte nakonfigurovanou předem. Hra ovšem stejně diktuje, kdy se budou používat zbraně nablízko a kdy na dálku, tudíž se zaměření jednotlivých členů v určitých částech hry prakticky smazává.

Co se ovšem vydařilo na výbornou, je nadhled a v jistém slova smyslu fraškovitost celé situace, kterou si správná zombie hra musí udržet od začátku do konce. Přeci jen se pohybujeme na hraně totální absurdity, a tak není divu, že vývojáři trousí vtipné narážky, například při pojmenovávání zbraní. Nováčkům to ale příliš náladu nezlepší, stále se ve hře dostanete do momentů (například hned na začátku), kde tuhne krev v žilách a naopak řídne obsah střev. Docela kostrbatě pak probíhají souboje. Na rozdíl od přímočarého Left 4 Dead se Techland snaží v hráčích vzbudit snahu o taktizování. Tím pádem v ovládání ani nenajdete možnost vykrýt úder zombíka, ale prostě se musíte snažit sami, aby vás nikdy nepraštil. Zároveň musíte dobře uvážit každý úder, neboť vás připravuje o výdrž. To se ze začátku bude zdát jako prvek výrazně zvyšující realističnost, jenže když se na vás najednou sesype pět a víc nemrtvých, stává se z toho velký problém.

Ne snad že by soubojový systém nebyl špatný, za vše obdržíte cenné XP body a kombinovat střelné zbraně s vlastními pěstmi nebo páčidly, do čehož vás hra občas nutí, je velmi povedené. Se zbraněmi je ovšem občas potíž v tom, že hra vám jich ze začátku příliš na výběr nedá a pokusí se vás co nejdéle udržet při životě na sekerách a podobně. Teprve pak přijde období střelných zbraní, s nimiž se prodírání džunglí, především pak na lehkou úroveň, stane poměrně příjemnou vycházkou na tropické dovolené. Vývojáři při pojmenovávání zbraní hýří vtipem a výrazně tak odlehčují noirovský tón celé hry. Nutno dodat, že tak to Riptide velice sluší.

A když náhodou nebudete mít chuť řádit na pustém ostrově v rámci příběhové linie, můžete zkusit mód Horda. Tam teprve zažijete tu pravou hrůzu, protože ať už je celá situace jakkoli absurdní, krvežízniví zombie vás nenechají ani na chvíli vydechnout a během několika minut si tedy vyzkoušíte, kolik vydržíte. Ve srovnání například s konkurenčním produktem od Valve Horda mód v Dead Island Riptide mnohem víc klade důraz na atmosféru.

Klik pro zvětšení (Dead Island: Riptide - recenze)

Graficky se jedná o hodně zdařilé dílko, které ustojí konkurenci s velkými áčkovými počiny. Bohužel však engine strhávají dolů časté a nepěkné bugy. Ani umělá inteligence spolubojovníků se nepohybuje na kdovíjak velké úrovni, takže je dost možné, že vás vaši přátelé ve zbrani začnou frustrovat dřív než blížící se masy páchnoucích zombie. Každopádně i s tímhle neduhem se dá vyžít, a to především tehdy, když si natolik věříte, že žádnou pomoc při vybíjení infikovaných nepotřebujete.

Kdyby přišel Dead Island: Riptide na trh jako jasně proklamovaný stand-alone, ani nepípneme a vysolíme devítku. Takhle však musíme s hodnocením o něco níž, protože Techland docela očividně vykrádá svůj dva roky starý master-piece. Ono by to zase tolik nevadilo, jenže jako největší plus celé hry pak figuruje „jen“ hrací doba, jejíž délku ocení především ti, kteří nepřišli do styku s prvním dílem. Ostatní si zábavu užijí také, ovšem nezbaví se nepříjemně hlodavého pocitu, že „tohle už tu jednou bylo.“

80%
Jako trojáčkový zombie titul se uživí hravě i Riptide. Jestli ale Techland přijde s trojkou, musí si dát setsakramentsky záležet.