The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim - recenze
The Elder Scrolls V: Skyrim - recenze
16:46, 22.11.2011

Približne dvesto rokov po skončení príbehu Oblivionu odohrávajúceho sa v oblasti Cyrodiilu, teda v oblasti kde sídli samotný císar celého Tamrielu, sa ocitáme v rukách väzňa (opäť) a tentokrát ideme rovno pod katové ruky. Ako to však tak býva, zachráni nás drak! Áno, zachráni nás drak a to sa o pár okamžikov dozvieme, že mi sme drakobijci. Ten lietajúci chrlič ohňa si teda dal! Každopádne sme sa ocitli v oblasti, ktorú obývajú predovšetkým rasistický Nerdi... ehm... Nordi, čiže Severania. Volajú ju Skyrim a kto nebol slepý a hluchý, určite minimálne slovo Skyrim počul aj v reálnom svete. Ta hra si to zaslúži.

V koži hráča si môžete navoliť rasu, kde sa klasicky v Bethesde vyhýbajú obohraným klasikám a namiesto trpaslíkov (ktorý však vo svete Tamriel kedysi existovali), ponúkajú plejádu zaujímavejšieho výberu. Máte radi mačky? Môžete byť mačacia rasa Khajiit alebo napríklad aj plaz skrížený s človekom. No, úprimne aj na klasiky si tu človek príde. Pandy tu však ale nehľadajte.

My sme si vybrali temného elfa a trénovali ho na boj na blízko. Nemôžeme povedať rovno povolanie, lebo výber znamenia a povolania zo série tentokrát vymizol. Jednoducho si nájdete meč, kúzla, čokoľvek a to vylepšujete a v tom sa zdokonaľujete. To už je pre sériu vlastné. Zo začiatku nás to trošku zarazilo, ale zvykli sme si a prišli sme novšiemu systému na chuť. Obzvlášť keď pridali systém perkov, známy z Fallout 3. Teraz si môžete vylepšovať aj jednotlivé talenty, a tak sa autori vyhli kritike. Síce niečo zredukovali, no na druhej strane aj bohate obsah pridali. Tak sa nám to páči.

Klik pro zvětšení (The Elder Scrolls V: Skyrim - recenze)Klik pro zvětšení (The Elder Scrolls V: Skyrim - recenze)

Čo sa týka tvorby postavy, môžete si na samotnom výzore dať naozaj záležať a s desať minútovej činnosti sa hlavne pre detailistov môžu stať hodiny. A to už je prísľub toho, že tento titul je ozaj na dlhé a dlhé hodiny a kto má okrem hrania na práci aj dôležitejšie veci, rozlúčte sa s nimi. Čo sa postavy týka, tak môžete podobne ako v Oblivione meniť čokoľvek. Farba očí a vlasov je už len drobnosťou. Oproti predchádzajúcemu dielu sa však zmenila základná vec, vytvárať postavu sa oplatí, nie je totiž ťažké si spraviť sympatického hrdinu. V Oblivione profily postáv totiž nijak nádherne nevyzerali.

Keby sme mali byť stručný, tak je Skyrim jednoducho len lepší vyzretejší diel zo série The Elder Scrolls. Je tu vidno mnohoročná práca a o odfláknútom diele sa nedá povedať ani trošku. Niektorí môžu namietať, že je grafická stránka ako vystrihnutá z tretieho Falloutu, či dokonca z diela vytvoreného roku 2006. Tak či takk vyzerá hra celkovo celistvo a prepracovane.

FUS RO DAH!

Okrem spomínaných RPG systémov vylepšovania postavy sú tu ešte drobnosti. Pri každom postupe na ďalšiu úroveň si môžete vybrať, či si zvýšite manu, život, či výdrž a ďalším významným bonusom je súčasť hlavnej línie príbehu, vedenie, že ste "Dovahkiin", čiže rodený v znamení Draka (to by vysvetľovalo nemožnosť vybrať si ľubovolné znamenie). Tak či tak to pre hráča znamená schopnosť dračieho kriku, čo je také trošku iné kúzlo, ktoré nezávisí od many, ale od času posledného použitia schopnosti. Po svete môžete ponachádzať rôzne dračie "výkriky". Nám sa osvedčil základný krik, ktorý odhadzuje nepriateľov na mnoho metrov ďaleko (funguje podobne ako Geraltové znamenie Aard).

Samozrejme môžete po svete ponachádzať podobných "kúziel" mnoho a je len otázkou času kedy v nejakej jaskyni, či v dungeone nájdete niečo, čo vás osloví. Napríklad kúzlo, ktoré protivníka spáli či zmrazí. A aby sme nezabudli, aby ste si objavené schopnosti aj oslovili, musíte zabíjať drakov. Tých pre príbeh dôležitejších, alebo len tak náhodne vygenerovaných, ktorý si po obrovskom svete lietajú jedna radosť.

Príbeh, ktorý lieta podobne ako draci je KONEČNE ťahákom, ktorý si ma hráč chuť zahrať ako prvý. Orgie ako v Zaklínačovi síce nečakajte, avšak konečne sú v hlavnej línie zvraty, zaujímavé dialógy či postavy a celé vám to dá zabrať tak 15-20 hodín. Čo už hneď je posledný diel Call of Duty kopírovaný tromi (niekto nás zabije). Prezradzovať niečo z príbehu je síce odvážne, ale fanúšikov možno poteší, že aj 200 rokov po poslednom príbehu sa nezabudlo na Čepele a ten kto hral druhý diel celej série možno vie, že legenda o navrátení Drakov je stará...dlho. A v Skyrime konečne prišiel ten správny čas. Pre odporcov hier od Bethesdy sú však Draci iba marketingovým lákadlom. Toľká ignorancia!

Drakom sa ale venovať nemusíte, ba nemusíte ani okrem tutoriálovému úvodu vôbec o hlavnú linku ani zavadiť. A ak vám to vadí, ste v nesprávnej hernej sérií. The Elder Scrolls je o obrovskej slobode a tú vám zasnežené pohoria Skyrimu ponúkajú neúrekom. Takže je to len a len na hráčovi, ktorý sa najskôr bez problémov do svojej postaví vžije a bude žiť aspoň na čas dva životy súčasne. S obavami, že ten dôležitejší bude žiť menej dôstojne.

Po spomínanom lineárnejšom, ale krátkom úvode, ste hodený do sveta len tak ako je pre sériu vlastné. A my namiesto toho, aby sme šli tam kam nás vedie šípka prepracovaného kompasu, sme sa vrhli do odhaľovania krajiny a vydali sme sa na cestu do nejakého väčšieho mesta. Hneď sme však narazili na bariéru. Nie všetkých nepriateľov vieme poraziť, čo je pocit, ktorý nám v Oblivione tak chýbal. Tam sa dala celá hra prejsť na prvej úrovni. Tu to možné už opäť nie je a to je geniálne. Systém, ktorý vylepšuje nepriateľov podľa vašej postavy tu síce stále je, ale je obmedzený iba na nejaké postavy, takže nenarazíte na vlka, ktorý ma 30. úroveň tak ako vy.

Taktiež tu nie je drobnosť, ktorá umožňuje ísť do každého mesta "rýchlym presunom". Možné to je samozrejme až po prvom navštívení mesta, alebo keď si zaplatíte MHD, čiže konský povoz. Samé pozitíva skrýva tento diel. Mrzí nás však jediná vec a to, že spať vo vlastnej posteli skoro ani nemusíme. Postupovať na ďalšiu úroveň stačí jednoducho z menu. Ale to je drobnosť, pre ktorú sa neoplatí plakať. Podobným systémom odpúšťame všetky chyby spomenuté v článku. Až na jedinú!

A tou je HUD, ktorý je na počítači, ak nepočítame kurzor, rovnaký ako na hernej konzole. Zvyknúť sa na neho síce dá, ale trvá to dlhšie a hráč sa nevyhne problémom, kedy myška prestane fungovať úplne, a je treba používať klávesnicu. Našťastie už komunity fanúšikov popracovali na opravách. Každopádne je HUD obrovskou chybou, ktorá sa nedá len tak prehliadnuť.

Zabrániť v hraní by nám to však, ale nemalo. Nemôže. Takisto nám chýba, že sa nám na obrazovke neobjavuje akou chorobou sme zrovna nakazený, či aké schopnosti nás vylepšujú. Dá sa to zistiť až preklikom cez "P", kde sú kúzla. S menu sa mohli chlapci teda ozaj vyhrať. A pritom by to nezabralo o toľko viac vývojárskej práce.

Späť k obdivovaniu s nemým úžasom. Medzi nej patrí aj pohľad na mapu sveta, ktorá sa mohla dať síce trošku oddialiť, ale aj tak je vynikajúca. Je totiž v 3D a vyzerá božsky. Ozaj božsky. Lokálna mapa samozrejme nezmizla tiež a tá už je 2D. Nás by ešte potešilo, keby sa z mapy mohla stať mini-mapa a nahradil sa tak kompas, ktorý je síce skvelý a funguje bezchybne, no mi máme v obľube radšej mapy. Lepšie sa tak vníma svet navôkol.

A ten svet je jednoducho úžasny! Odhaľovať každý kúsoček je zábava. Vysoké hory, zasnežené polia, ale aj zalesnené jaskyne, či zablatené časti sveta. To všetko je SKYRIM! A zabudnite na mesto jedno ako druhé, ktoré sa objavovalo v Oblivione. Vrátili sa časy Morrowindu, kedy každé mesto či dedinka má svojho ducha, vlastnú architektúru a je možné objavovať kúty severského kontinentu dlhé hodiny, či dokonca dni. A tých miest je aj dostatočne veľa, nečakajte však obrovské preľudnené mestá, skôr také väčšie dedinky, sever kontinentu predsa len nie je obidlený na plné obrátky. Veď tu predsa môžete stretnúť také hrozby ako obrovských mamutov, či obrov. A hlavne na mnoho ďalších hrozieb. Ako sme povedali, Skyrim je radosť objavovať.

A to aj preto, že sú tú úžasne vedľajšie questy a je ich plno. Môžete sa pridať do rôznych frakcií. Slúžiť zlodejom, byť nájomným vrahom, či študentom mágie a to sme zďaleka nevymenovali všetko. A všetky vedľajšie línie majú vlastný príbeh a mnohokrát aj lepšie spracovaný než ten hlavný. A keď pripočítame vedľajšie questy od obyčajných ľudí v mestách či vo voľnej prírode, je z toho veľa, veľa hodín. Pre bežného smrteľníka nepredstaviteľné. Keď sa k tomu pridá vymoženosť s názvom Radian Story, čo je systém, ktorý náhodne generuje úlohy a lokality, kde sa tá činnosť vykoná. Úlohy v tomto momente sú síce jednoduché a prosté, ale aj to motivuje hráča len tak objavovať množstvo dungeonov, či lokalít, ktoré hra ponúka. Najlepšie na tom je, že to nijak nenarúša pocit z prepracovaného sveta.

A ak sa vám omrzí aj to, pomôcť môže motivácia akou je napríklad kúpa domu v nejakom meste, ktorý si môžete za ďalší finančný obnos vylepšiť. Niekedy získate aj spoločníka, ktorý na vaše púte môže chodiť s vami a pomáhať vám. Pomoc môžete prijať od psa, od ženy, či muža. Poteší aj možnosť sa oženiť, či vydať za svojho partnera. Získate tak napríklad pravidelný finančný príjem a svoju lásku samozrejme. A kto neholduje ani manželskému vzťahu, toho musí potešiť možnosť venovať sa nejakému typickému remeslu. Môžte sa zlepšovať v alchýmií, v kováčstve a podobne. Kľudne môže byť z vás aj baník. Je tu neúrekom činností a aj keď prezradíme mnoho, stále je tu toľko toho, čo sa napísať nestihne. A hlavne je zábava aj veľa vecí objavovať.

Obdivovať musíme hlavne zábavný bojový systém, ktorý sa ryje pod kožu urýchleným tempom. Kombinácia meču a štítu je vrcholom, na svoje si však príde aj lukostrelec či kúzelník. Dokonca kombinácia bojový mág naberá na význame. V jednej ruke totiž môžete mať meč a v tej druhej napríklad bleskové kúzlo. Poteší možnosť si namapovať schopnosti a zbrane do rýchlej voľby. Odporúčame to využívať.

Na potulkách po dungeonoch vás prekvapí množstvo pastí a jednoduchých hádanok. Taktiež prepracovanosť jednotlivých lokalít. Podzemné súčasti sa naozaj podobajú realite a je až z údivom, ako môže fantasy svet fungovať ako simulátor reality. Toľko detajlov a toľká realita...

O hre by sa dalo písať ešte skutočne dlhé množstvo viet, ale stačí krátka kritika umelej inteligencie, pochvala nízkej zabugovanosti a vrháme sa späť do Tamrielu. Ono AI sa sem-tam vypne a parťák sa rád zasekáva a nepriateľ tiež moc inteligencie nepobral. Síce si vie doplniť život, skryť sa za prekážky a všetky tie jednoduché úkony a vcelku to funguje, ale niekedy to až zaráža zrak. V takto veľkej hre to je však len zlomok a to drobný. Naopak poteší celková grafická stránka, tou celková myslíme fakt, že hra samotná nijak nádherne nevyzerá a kľudne si ju môžete pomýliť s tým "starým" tretím Falloutom, keď do toho ale prirátame zmysel pre detail s akým autori pracovali, rozhodne ich musíme pochváliť. Všetko do seba zapada a vyzerá skutočne prepracovane, nie nejak náhodne vygenerované počítačom. Jednotlivé budovy sa od seba odlišujú a do toho nádherné moderné vychytávky ako fyzika počasia, dážď, snehové búrky, snežný prach na povrchu a milión ďalších záležitostí.

Do pozornosti musíme dať výborný preklad od Cenegy, ktorý je ozaj profesionálny a počas našej hernej činnosti sme narazili iba na drobné chybičky a nezrovnalosti, preklad miest do češtiny je správny a nám sedel poriadne. Vidieť, že si dal so značkou menom Skyrim niekto poriadne záležať. A to aj tvorcovia famózneho zvukového a hudobného podtónu, čo je mimochodom dôležitým prvkom hry. Hlavnú tóninu vychádzajúcu zo starších symbolov The Elder Scrolls, si pobrnkávame vždy keď je možnosť.

99%
Famózny svet, do ktorého je radosť sa vraciať a je problém sa od neho odtrhnúť - dokáže to vaša hra?