Detective Pikachu Returns

Detective Pikachu Returns - recenze
Detective Pikachu Returns - recenze
15:09, 27.11.2023

I když nejraději hraji na PlayStationu, jednoho rána jsem se probudil a cítil jsem, že potřebuji Nintendo Switch. Rozhodl jsem se pro něj vyrazit, a tak jsem si domů přivezl nejen nový hardware, ale zároveň s ním i nová dobrodružství Mária a Pokémonů.

Nejnovějším přírůstkem do Pokémoní rodinky je Detective Pikachu Returns, což představuje velký krok stranou oproti klasickým hrám s kapesními příšerkami, na které jsme zvyklí. Jak název naznačuje, jedná se o pokračování několik let starého kousku s názvem Detective Pikachu, který vyšel ještě na dnes už skoro zapomenuté Nintendo 3DS. Přiznávám, že tenhle handheld jsem nikdy nevlastnil, a tak jsem ani nikdy nehrál původní hru. To je ovšem trochu škoda. Ne že by se podle ohlasů jednalo o tak zásadní hru, ale postavy v Detective Pikachu Returns se často odkazují na události z prvního dílu, a vcelku mě mrzelo, že jsem netušil, o čem vlastně mluví. Na druhou stranu, pokud byste chtěli rychlokurz, stačí si najít videa na internetu nebo si klidně sednout na gauč a pustit si film z roku 2019, kde navíc Pikachu dabuje Ryan "Deadpool" Reynolds. Podle některých je dokonce film lepší než samotná hra i když zápletkou odpovídá spíš jejímu nástupci.

Klik pro zvětšení (Detective Pikachu Returns - recenze)

Já jsem se u filmu každopádně skvěle bavil, a i když jsem jeho předlohu nehrál, tak jako stále věrný fanoušek této značky (jo, občas si ještě i koupím kartičky), jsem byl na pokračování zvědavý. Možná až moc. A o co tedy jde? Pokud jste vášniví lovci a vrhači pokéballů s cílem ulovit všechny Pokémony na světě a v Pokémon Go máte nachozeny tisíce kilometrů (sorry jako, ale nejlepším trenérem na světě už navždy zůstane Ash Ketchum), tahle jednohubka asi nebude úplně pro vás. Ano, jsou tam Pokémoni, ano, Pikachu je jednou z hlavních postav, ale tím celá podobnost s ostatními tituly hasne. Zapomeňte na běhání po rozlehlých planinách a souboje se vším co se hýbne. Jediné, s čím budete v DPR bojovat jsou stovkami řádků textu a občas s nějakou tou hádankou.

DPR nijak nevybočuje z mantinelů, které nastavil jeho předchůdce a jedná se čistě o adventuru / detektivku ve které se ujímáme hlavně role Tima a Pikachu, tedy aktérů z prvního dobrodrůža. Tim stále pátrá po svém otci Harrym, zatímco se svým malým parťákem pracují souběžně jako detektivové a pomáhají řešit trable malého městečka. Jako prolog hry slouží městské oslavy, na kterých jsou oba hrdinové vyznamenáni, ale párty přeruší útok Pokémona. Při následném průchodu městem a potkávání se ze zdejšími usedlíky hra nabízí nenásilnou formou příjemné seznámení s mechanismy i hlavními postavami, takže i úplný nováček velmi rychle pochopí co má dělat.

Musím přiznat, že v počátku jsem se výborně bavil a plavil se na vlně nostalgie. Pikachu je vtipný a má pořád potřebu něco komentovat, navíc má sympatický hlas. Na pokémona. V tomhle ohledu je škoda, že není nadabována celá hra, ale pouze její části. I ostatní postavy jsou dobře napsané a jediné z čeho bych snad děj mohl nařknout je, že se není zrovna dvakrát originální a ústřední myšlenka kopíruje již zmíněný film. Na druhou stranu se k velkému finále se dostanete za nějakých 8 až 12 hodin, jež jsou vyplněné několika kapitolami plnými bádání, vedlejších úkolů, ale i nějakého toho plížení.

Primárním obsahem je však detektivní práce, na které Detektice Pikachu Returns stojí a bohužel i padá. Příkladem si vezmeme první vážnější případ, týkající se krádeže vzácného diamantu. Ten bude později v příběhu hrát významnou roli, ale prozatím je důležité pouze to, že byl ukraden neznámým zlosynem. A zatímco policie má svého podezřelého, majitel ukradeného předmětu je přesvědčený o jeho nevinně. A zde přichází chvíle pro naše hrdiny.

Samotné vyšetřování je vedené formou deníku, kam jsou automaticky zapisovány všechny důležité stopy, které buď upřesňují již zjištěné informace nebo otevírají nové cesty vyšetřování. A zde se objevuje jedna ze slabi. Zatímco při normálním pátrání by bylo možné nechat se zlákat falešnou stopou a vydat se do slepé uličky, zde se vám to nepovede i kdybyste chtěli, protože tu žádné nejsou. Pátráním po místech činu postupně získáváte informace, které Vás mají slovně nebo i graficky navést ke správné odpovědi a pokud se i přes to všechno netrefíte, tak nevadí máte pokusů kolik chcete až nakonec na správnou odpověď narazíte.

Hra je zkrátka moc jednoduchá a v celkovém souhrnu tak působí spíše jako film ve kterém musíte sem tam něco udělat, aby se děj posunul dál, a i kdybyste všechny monology odklikali, tak je to stejně jedno protože nakonec odpověď vždycky trefíte. Ačkoliv mohu dát palec nahoru za systém vyšetřování, tak rozhodně musím dát palec dolů na druhé ruce za jednoduchost a kladu si otázku pro koho je hra vlastně určena.

Pro dospělé je zkrátka moc easy a i když si fanoušci zřejmě užijí příběh odhalující mimo jiné důvod proč Tim jako jediný rozumí tomu, co Pikachu říká, tak pro ně vyšetřování může být mnohdy až fádní. Na druhou stranu asi pochopí více některé hlášky Pikachu, jež mladšímu publiku nic neřeknou. Oproti tomu si nedovedu moc představit, že by DPR hráli děti a to ani u nás ani v zahraničí. Hlavním důvodem je moře textu, které adventura obsahuje a který “je potřeba” přečíst. Dovedu si snad ještě představit, že děti v cizině, a hlavně anglicky mluvících zemí by snad mohli ve hře najít malé zalíbení jen proto, že jde o Pokémony. V našich luzích a hájích si ale nedovedu představit 7leté dítě (ano, rating je 7+), které by zvládlo přeložit ty tuny textu. A pokud by i u nás takové děti existovaly, jako že asi mohou, tak věřím, že je odradí nezáživnost celého průchodu hrou, která spočívá hlavně v úkolech jako přejdi sem, vyslechni tohle, dojdi tam a seber tamto.

Zpestřením jsou výslechy, a to jak lidí, tak i Pokémonů. Na těch se ovšem taky dalo trochu zapracovat, a nejen na nich. Hra totiž automaticky přepíná mezi Timem a Pikachu, a přitom by stačilo dát možnost hráči, ať si rozhodne, za koho bude hrát. Takhle hraje hlavní housle lidský hrdina, který sem tam dá prostor svému malému, žlutému příteli, a to při výsleších ostatních Pokémonů, které ale i tak zahajuje on. Alespoň že se občas malý detektiv ozve sám od sebe a musíte s ním promluvit, takže není nakonec jen nějakým talismanem, kterého by mohla nahradit třeba opice nebo klacek.

Co se audiovizuální stránky týká, tak také nemohu skákat nadšením. Hudba je sice příjemná, ale je to skoro jediný zvuk, který slyšíte, když pominu dabing. Ani ve městě ani v okolí totiž jiné zvuky nejsou anebo jich je tam málo, že jsem je ani nezaregistroval, což he smutné na hru z roku 2023. Oslavně to nevypadá ani po grafické stránce, která někdy až děsí. Timovy kalhoty jsou zubaté a hranaté v lepším případě je jeho oblečení po okrajích rozmazané což neplatí jen pro ně, ale i pro okolí. Ve městě můžete vidět hranaté listí padající ze stromu v rozvalinách zase na kamenech nebo na zemi čáry, které mají evokovat trhliny a prohlubně, ale působí nakonec plošším dojmem než objekty, na kterých se nachází.

Chápu, že Switch je už hezkých pár let starý hardware, ale tomu neodpovídá stav hry, který působí spíše nedodělaným, až odfláknutým dojmem. Hře také ubírá na kráse i neustálé načítání při přechodech do nových lokací, a to i rámci jednotlivých objektů. Zkrátka Detective Pikachu Returns nemá moc vlastností, za které by mohl sklízet plusové body. De facto jenom za příběh, hudbu, deníček detektiva a samozřejmě samotného Pikachu. Vše ostatní je ovšem na průměrné až podprůměrné úrovni, za kterou si vývojáři potlesk určitě nezaslouží.

Nejednou mi na mysli vytanulo The Great Ace Attorney Chronicles, které je podobnou detektivní adventurou, ale s vážnějším tématem a pár jinými herními mechanismy. Od počátku však pracuje s tím, že ve hře není dabing, ale pouze hudba a všechny informace jsou podávány u slyšení písemně zatímco Pikachu kombinuje obojí. I graficky Ace vypadá možná lépe, což je na pováženou, když vyšel před dvěma lety. Navíc tehdy jsem musel při pátrání opravdu přemýšlet a dávat pozor, co kdo řekne i když zde také hra nedovolovala velké přešlapy, ale celkově jsem si z ní odnášel lepší pocit. A ten jsem měl i z Pokémon Scarlet, který jsme recenzovali loni v prosinci a který si už tehdy odnesl nižší hodnocení než The Great Ace Attorney Chronicles i když jde o jiný herní žánr.

Pokud bych tedy měl přihlédnout k těmto dvěma hrám a podívat se na klady a zápory pokračování Detectiva Pikachu, musím bohužel konstatovat, že z této trojice vychází jako nejhorší a osobně se raději vrátím ke starému, dobrému Let´s Go Eevee.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

60%
Příběhově zajímavé, ale technicky nezvládnuté pokračování adventury ze světa Pokémonů, které nadchne spíše fanoušky původní hry.