Stellar Blade

Stellar Blade - recenze
Stellar Blade - recenze
09:44, 06.05.2024

Od prvého oznámenia akčnej videohry Project Eve už ubehlo päť dlhých rokov a aj keď sa toho času firma Shift Up snažila svoj projekt komunikovať ako multiplatformový, o dva roky neskôr už bolo jasné, že vo finále pôjde o PlayStation 5 exkluzivitu. Pod definitívnym názvom Stellar Blade sa výsledok dostavil na trh pred pár týždňami a keďže ide o viac ako zaujímavú zábavu ponúkajúcu pestrú paletu rôznorodej atmosféry, o výslednej kvalite vás musíme pochopiteľne informovať aj v rámci našej sekcie recenzií.

Bayonetta krížená s ...?

Klik pro zvětšení (Stellar Blade - recenze)

Konceptuálna podoba Stellar Blade je nesúrodá a len veľmi ťažko uchopiteľná. V princípe sa jedná o mix plný rôznorodosti a ak patríte medzi znalcov interaktívnej kultúry, bude vám počas dvadsať hodín trvajúcej hlavnej dejovej linky, vyskakovať na myseľ nejedno celosvetovo populárne univerzum. Základom je dozaista akcia schopná sa popasovať s posledným dielom série Bayonetta, kde sa nám mieša cielená erotika s frenetickými súbojmi, avšak na rozdiel od príbehu čarodejky, sa Stellar Blade nebojí otvoreného sveta. Musím obdivovať to búranie výpravných konvencií zo strany Shift Up, ktoré vychádzajú z kultu Nier: Automata (príbeh je skutočne obrovský a nelipne len na jednej vetve, ba naopak, ponúka desiatky vedľajších misií). Stellar Blade však svojou náročnosťou tiahne viac k sérii Dark Souls než k spomínanému Nier, čo znamená, že predstavuje výzvu aj pre ostrieľaných veteránov.

Zničená zem

Dejová linka sa odohráva v postapokalypticky vyzerajúcich reáliách planéty zem. Jej novými pánmi sa stali mimozemšťania s výzorom uslintaných príšer, ktorým sa podarilo zvyšky ľudskej rasy vytlačiť do vesmíru. Hlavná hrdinka, ktorá má celý tento nespravodlivý osud ľudí zvrátiť, nesie meno EVE a je súčasťou siedmej výsadkovej bojovej jednotky, vyslanej na zem ako posledná záchrana ľudskej rasy. Nanešťastie, značná časť tímu snažiaceho sa o vyhostenie mimozemšťanov zahynie už počas vstupu do atmosféry zeme a nebyť nečakanej pomoci od Adama, prežívajúceho na našej planéte, tak EVE by rovnako skončila neslávne. Asi už tušíte, že uvedené dve mená, ktoré k sebe pasujú priam už z biblickej podstaty, začnú spolupracovať a vytvoria kostru motivácie vás hráčov, snažiacich sa vytlačiť mimozemšťanov preč z planéty. Scenár je dozaista hlavnou prednosťou Stellar Blade, keďže sa nebojí servírovať zaujímavé filozofické otázky, ktoré majú veľa spoločného aj s našou realitou každodenného bytia.

Otvorená mapa sa zatvára

Nepredvídateľnosť s ktorou Stellar Blade permanentne operuje má však aj svoje negatívne časti. Vyššie som spomínal otváranie mapy s cieľom preskúmavania okolia, čo síce platí, ale nie vždy. Paradoxne som počas testovania chcel viac skúmať tie vizuálne a dizajnom zaujímavejšie časti úrovní, ktoré však vývojári cielene uzamkli do koridorov než tie, ktoré naopak otvorili až cez príliš. Chápem prečo nie je Stellar Blade sandboxom už zo svojej podstaty a rovnako tak chápem, prečo sa vývojári snažili otvoriť len isté party úrovní, avšak osobne si myslím, že tento prístup nepredvídateľnosti môže v očiach mnohých dielo samotné zhodiť. V jeden moment ste s EVE doslova hodený pod vodnú hladinu v zničenom meste aby ste skúmali tamojšie ruiny a nesmierne vás to baví, avšak krátko na to už je voda zrazu úplné tabu. A takýchto momentov počas tých dvadsiatich hodín zažijete viac ako dosť. Navyše veľká časť plne otvoreného prostredia je skôr pustatinou, ktorá síce disponuje veľkou rozlohou, ale kde sa skrýva len minimálna porcia interakcie.

Na štýl Devil May Cry

Ak ste z môjho doterajšieho komentovania obsahu Stellar Blade nadobudli pocit, že, metaforicky povedané, pojedáte guláš z rôznych surovín, tak nie ste ďaleko od pravdy. Rovnaký prístup totižto autori aplikovali aj pri voľbe vizuálnej časti svojej hry. Ide o spletenec moderny s fantasy, kde základ tvorí temný art Devil May Cry rozširujúci sa do mechanizácie na štýl Metal Gear Solid. Špecifickým bonusom, ako som spomínal vyššie, je explicitná fyzika ohľadom poprsia a iných "duc" partií hlavnej hrdinky. V tomto sa Shift Up, predpokladám účelovo, vracia do éry akčných hier z prelomu tisícročia, kedy to bolo in a v kurze. Dajme teraz hompáľajúce sa poprsie bojom a poďme si povedať pár slov na margo vývojovej RPG schémy. Tá je na solídnej úrovni a popri dobre spracovaného vzoru útočných schém, kedy sa do popredia dostáva správna svalová pamäť ohľadom vyhýbania, je vývoj schopností EVE opäť tým zábavnejším dielikom hrateľnosti - oblečky hlavnej hrdinky, ktoré budete postupne meniť, obsahujú rôznorodé bonusy a do ich stredu je možné vkladať ďalšie vylepšenia.

Zábava na prvom mieste

Uchopiť hrateľnosť Stellar Blade tak, že si budete môcť suverénne povedať; objavil som úplne všetko, je proces presahujúci už spomínaných dvadsať hodín. Pri voľbe vyššieho stupňa náročnosti totižto automaticky musíte získať kompletnú škálu bojových kombo útokov a tá je v tomto prípade skutočne obrovská. Je vidieť, že na boji si vývojári dali skutočne záležať a podarilo sa im v tomto smere priniesť niečo jedinečné a zábavné. Rovnako tak im tlieskam za snahu vzdialiť sa od žánrovej identity tým, že skúšali prepínať medzi rôznorodosťou v rámci atmosféry - od hororu k adventúre a zase otočkou k akcii. V istom bode je toho však príliš veľa a nastáva nechcený efekt chaosu a búrania citovej väzby medzi hráčom a hrou samotnou. Je jasné, že na niekoho bude Stellar Blade pôsobiť viac intenzívnejším dojmom, než na iného, ale nech už máte akékoľvek preferencie, pripravte sa na fakt, že v tomto prípade si kupujete lístok na nekonvenčný interaktívny výlet.

75%
Zábavný akčný guláš, ktorého sa však môžete rýchlo prejesť