Sherlock Holmes: The Awakened

Sherlock Holmes: The Awakened - recenze
Sherlock Holmes: The Awakened - recenze
10:14, 13.04.2023

Keď som koncom roka 2021 vyjadroval svoju radosť nad záchranou Ukrajinského štúdia Frogwares, v súvislosti s recenzovaním ich nového spracovania detektívnej série Sherlock Holmes, sotva som mohol tušiť, že o necelé dva roky neskôr budem opäť musieť riešiť existenčný potenciál tohto nesmierne talentovaného tímu. Právny terorizmus zo strany nemenovaného francúzskeho vydavateľa, ktorý toho času Frogwares tak uškodil, totižto dnes strieda ešte horšia forma terorizmu a to v podobe okupácie zo strany Ruska. Ukrajina čelí už cez rok nevyprovokovanej agresii a ako to vo vojne býva, trpí predovšetkým nevinný človek - v tomto prípade aj štúdio Frogwares, ktoré má jednu z dvoch kancelárií v Kyjeve (ak by vás to zaujímalo, tak druhú by ste našli v írskom Dubline). Autori kultového The Sinking City sa aj zoči voči hrozbe smrti rozhodli pokračovať vo vývoji videohier a tentokrát nám prinášajú remake svojej vlastnej značky. Asi nie je nutné opakovať, že práve spomínaná detektívna séria adventúr, popisujúcich život Sherlocka Holmesa, je v ich podaní celosvetovým unikátom a preto je vhodné tie najlepšie časti podrobiť patričnej modernizácii. Dnes vás tak pozývam na výlet do sveta mysteriózneho spojenia mýtického Cthulhu so svojským univerzom Sherlocka.

2007 vs 2023

Klik pro zvětšení (Sherlock Holmes: The Awakened - recenze)

Porovnávať pôvodné vydanie z roku 2007 s tým aktuálnym je síce úplne na mieste, avšak ak ste si zamilovali originál so špecifickým spracovaním pohybu a kamery ako takej (pri pohľade z tretej osoby ste hlavné postavy navádzali na pozadí statickej kamery a naopak pri pohľade z prvej osoby priamo v reálnom čase), môže pre vás nové pojatie s moderným prístupom znamenať problém. Ešte než sa vôbec pustím do rozoberania kvality hry samotnej, určite je na mieste spomenúť všetky zásadné novinky voči prvej, či presnejšie, druhej verzii (The Awakened sa na PC totižto dočkal aj remasteru). Predne tu teda máme samozrejme zmenu enginu, vďaka čomu vyzerá remake oveľa príťažlivejšie, aj keď stále nie úplne ohromujúco. Ukrajinci však, podľa svojich slov, zapracovali na rozšírení hlavnej, ale aj vedľajšej, príbehovej linky, pridali za hrsť novej interakcie a dokonca nezabudli na vrch prihodiť aj trocha tej psychózy. Koktail hodný skĺbenia s najslávnejším dielom H. P. Lovecrafta, ktorý si navyše lokálny zákazník môže naplno vychutnať aj prostredníctvom českej lokalizácie formou textu. Príbeh začína fakticky po skončení už vyššie spomínanej hry Sherlock Holmes Chapter One a na rozdiel od nej, prichádza vo forme kapitol - je to pochopiteľné, keďže Chapter One z roku 2021 bol úplne novým dielom a Frogwares ho preto postavil na báze otvorenej mapy, kdežto prepracovať základ The Awakened do podoby nejakého sandboxu by vyžadovalo oveľa viacej času ako aj prostriedkov.

Mladý ale sotva neskúsený

Ako som sám napovedal už v odstavci vyššie, tak hráči v prípade daného návratu do kože slávneho detektíva, preberajú Sherlocka ako mladého, ale aj na základe dramatických udalostí v "Chapter One", už poriadne skúseného detektíva. Holmes, aj po boku svojho verného kamaráta Doktora Watsona, musí na ploche necelých desiatich hodín rozmotať obrovské klbko záhadných udalostí, ktoré vás nakoniec dovedú ku trefnej pointe. Prvé čo som si počas testovania všimol, bol jemný ústup dozadu a to v rámci náročnosti. Neviem či išlo o efekt práce na niečom, čo vzniklo ešte v roku 2007, alebo, autori nemali jednoducho dostatok času, každopádne, ak vám už toľko spomínaná predchádzajúca hra z tejto IP pripadala až prehnane komplikovaná, tak The Awakened by ste mali v tomto smere prijať oveľa lepšie. Už prvá kapitola, ktorá je skôr takým komplexnejším tutoriálom, prezentuje priame uchopenie všetkých vyšetrovacích postupov s akými mladý Sherlock operuje - máme tu dobre známe profilovanie svedkov, identifikácia detailov, zbieranie stôp, spájanie hypotéz a samozrejme aj finálny záver (ten môže byť tradične mylný). Hutnú atmosféru akéhosi herného Sherlock klišé však krásne dopĺňa temnota a s ňou spojená bytosť Cthulhu, čo sa pomyselne čvachtá niekde na pozadí. Postup detektívnej práce podlieha jasne daným kontúram a preto, aj keď sa skôr či neskôr pri nejakom bode jednoducho zaseknete, poloautomatický koncept riešenia hádaniek vás vylučovacou metódou dotlačí ku riešeniu a ide sa ďalej.

Je tam trocha badať skutočnosť, že bolo málo času

Teraz budem prehovárať do radov úplných nováčikov v tejto, na jednotlivé časti, poriadne bohatej sérii. Ak som vyššie spomínal ústupok dozadu, v zmysle náročnosti, nechcel som tým povedať, že by Sherlock Holmes: The Awakened bol nejakou jednoduchou prechádzkou počas akej sa nemusíte starať o nič iné než o naratívnu časť. Rozprávame sa tu totižto o dostatočne komplexnej adventúre, kde je nutné vykonávať nadštandardne veľa interakcie a súčasne sledovať všetky menšie alebo väčšie nápovedi v rámci pozbieraných dôkazov. Skúmanie okolia je alfou a omegou, rovnako tak ako dôkladné spájanie hypotéz a profilov všetkých vypočutých svetov či prípadne podozrivých. Za predpokladu, že od hier nevyžadujete cielené vodenie za ručičku a chcete sa zahrať na plnohodnotného detektíva, nech už ste hrali akýkoľvek iný diel danej série alebo nie, tento remake je pre vás to pravé orechové. Budete sa zasekávať a tápať? Áno a často. Stačí sa však vždy riadiť tým toľko omieľaným skúmaním priestoru a skôr či neskôr zásek vyšumí a môžete pokračovať ďalej. Nanešťastie, kritická situácia na Ukrajine sa evidentne premietla aj do vývoja Sherlock Holmes: The Awakened a tento remake nie je ani náhodou takým produktom, ako si Frogwares určite želal. Najviac je to badať na toporných animáciách hlavných postáv ako aj, často priam do očí bijúcich, nedokončených dielikoch mapy. Najviac mňa však mrzelo uponáhľané pojatie hlavnej dejovej linky, ktorá mala v rámci atmosféry v sebe oveľa väčší potenciál. Ten spád v závere výpravy hovorí o všetkých tých negáciách, čo ku nám dennodenne putujú zo spravodajských médií informujúcich nás o vojne na Ukrajine. Scenár preto síce musím označiť za nekonzistentný, ale jedným dychom dodať, že má v sebe veľa čiastkových prvkov, kde sa na vás temná atmosféra doslova valí.

Sherlock Holmes: The Awakened je opäť kvalitným detektívnym zážitkom z dielne Frogwares a ja dúfam, že sa z tej istej firmy zase o pár rokov dočkáme vydania ďalšej novinky, či už využijú licenciu na Sherlocka alebo prídu s niečím úplne novým. Tak či onak, predmetný remake mi dokázal poskytnúť výbornú hororovú atmosféru, niekoľko vyložene prepracovaných hádaniek, dostatok konverzačného humoru a intuitívnu schému ovládania. Škoda však nevyužitého potenciálu v rámci scenára a špeciálne námetu okolo Lovecrafta, keďže sľubované rozšírenie pôvodného príbehu je tu skôr vo forme niekoľkých listín textu a to je jednoducho málo.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Frogwares

70%
Podarená modernizácia rovnako podarenej detektívky s nezabudnuteľnou atmosférou