Martha is Dead - recenzia

Martha is Dead - recenzia
Martha is Dead - recenzia
12:00, 10.07.2022

Je to už šesť rokov čo sa herná scéna v taliansku otriasla pod menšou vlnou kontroverzie, keď umelecké zoskupenie LKA vydalo svoj debutový horor The Town of Light pohrávajúci sa so skutočnými reáliami a rovnako skutočnými príbehmi z Toskánska. LKA chcelo týmto dielom pripomenúť zabudnutú históriu psychiatrickej liečebne kde sa s pacientmi zaobchádzalo nesmierne krutým spôsobom a tak si pomohli interaktívnou fikciou a celé to skombinovali s konceptom walking simulátoru. Hra bola natoľko úspešnou, že sa dočkala aj verzie pre konzoly a už toho času LKA sľubovalo, že začne s prácou na novom projekte, kde svoje skúsenosti s mrazivou atmosférou a psychologickými prvkami zúročia ešte viac a celé to vyústi do oveľa zaujímavejšej práce. Dnes už vám je asi jasné, že nasledujúci text sa bude venovať práve ich novej hre s názvom Martha Is Dead.

Rodinná tragédia ako sľubný začiatok

Klik pro zvětšení (Martha is Dead - recenzia)

Začnime rovno tým, bez čoho by psychologické horory nemali šancu na akýkoľvek úspech. Naratívna zložka je v tomto prípade opäť dielom odohrávajúcim sa v Taliansku a to konkrétne v roku 1944, čiže na sklonku konca druhej svetovej vojny. Odporúčam vám preto si ponechať originálnu audio stopu a doplniť ju o titulky, budete mať z hry celkovo lepší zážitok. Už z názvu je pomerne jednoduché odvodiť, kedy presne sa dej začne krútiť okolo nejakej tej mŕtvoly a ako už asi tušíte, je to v samotnom úvode. Pôvabná slečna menom Giulia sa prechádza popri pokojnej hladine jazierka kúsok od svojho rodného domu aby skontrolovala ňou nastražené fotoaparáty. Túžila totižto po zaujímavých obrázkoch tamojšej zvieracej ríše avšak miesto peknej fotky bobra čo si brúsi zuby o kmeň stromu sa dočkala niečoho oveľa hrôzostrašnejšieho. V jazierku si všíma bezvládne telo, telo oblečené v podozrivo známych šatách a akonáhle ho pritiahne k sebe a pozrie sa mu do tváre, zisťuje že ide o jej identické dvojča.

Temná minulosť a nacisti

Otázka je jasná. Kto môže za smrť mladej ženy? Scenár je v tomto prípade napísaný viac ako krásne, keďže až do samotného finále a vyvrcholenia (ide o 6 hodín čistého času) hráč ani len netuší kto by za tým všetkým mohol stáť tak aby si to sám vedel nejako obhájiť - všetky moje domnienky sa ukázali byť zlé. Oceňujem kaskádové gradovanie atmosféry a sériu zvratov využívajúcich dobovú atmosféru a samozrejme aj vojenskú kulisu plnú nacistov a vrahov v uniformách. Luca Dalco, vedúca osobnosť zoskupenia LKA, opäť dokazuje svoj umelecký talent keďže atmosféra v jeho novej hre je budovaná viac náznakmi a metaforami než jasnou čiernobielou správou. Nič nie je pevne dané a tá malá skupinka NPC postáv, ktoré počas hrania stretávate, má za sebou komplexnú históriu plnú otáznikov. Hlavná premisa je pomer medzi skutočnosťou a psychologickou poruchou vtelenou do žijúcej dvojičky, ktorá sa študovaním dokumentov snaží vytvoriť sieť faktov vedúcich ku samotnému vrahovi. Ak bol The Town of Light reprezentantom walking simulátoru s hororovou atmosférou, tak Martha is Dead je niečo ako simulátor čítania a dlhých statických výjavov.

Fotím a prečo žijem

Je to skutočne tak. Ak ste nikdy nemali vyššie spomínanú odnož hororov nejako extra v láske tak Martha is Dead na tom nič nezmení. Interakcia je poháňaná fotografovaním a následným vyvolávaním fotiek, kde je nutné regulovať vzdialenosť a nastavovať parametre vhodné pre danú scénu. Cieľom vášho objektívu sú špeciálne miesta a predmety v okolí malebnej vilky rodiny vysoko postaveného nacistického generála. Proces fotenia nemôžete nijako pokaziť a jediné čo sa tu po vás chce je opakovať istú rutinu vedúcu ku fotografiám a tie následne študovať pre posun v dejovej linke. Miestami ide o dobrý spôsob ako sa mimo čítania tej haldy dobového textu zabaviť, ale sú tu vo veľkom prítomné aj hluché miesta, ktoré by som rád preskočil a to hneď. Príbeh a fotografovanie idú ruka v ruke s príjemným foto realistickým vizuálom a mrazivou hudbou na pozadí. Keď si všetky tieto aspekty spojíme a dáme im šancu pohltiť nás, stane sa z hry Martha is Dead razom niečo výnimočné a nevidené. Je to projekt postavený na atmosfére kde vás vystraší sama predstava a nie explicitné násilie či šoková terapia v tme. Grafika je skutočne kapitola sama o sebe a vo verzii pre PlayStation 5 som si preto mohol skúsiť voľbu medzi 4K pri 30 FPS alebo FHD pri 60 FPS.

PlayStation verzia má dve formy, kde si hráč v úvode môže vybrať medzi cenzurovanou (bez masturbovania) a necenzurovanou (s masturbovaním)

Je rovnako zaujímavé, že aj keď sa vám na pozadí dejú jasné vojenské reálie, samotná druhá svetová je len menšou pákou na pritiahnutie vašej pozornosti. Vila a ani jej okolie nie je dejiskom vojny, ba naopak, vyzerá to tam ako v idylickom svete bez náznaku temnoty. Je to však len maska pod ktorou sú nánosy hnusu, ktoré musí hráč postupne odkrývať a vyrovnať sa s nimi. Aby som však bol férový, tak jednou z postranných misií je možnosť zahrať sa na partizána, keďže jedna skupinka takto motivovaného odboja sa nachádza v neďalekých lesoch, avšak ide skôr len o ojedinelé spestrenie. Testovaná verzia na PlayStation 5 využíva dokonca aj funkcie DualSense gamepadu a preto sú v pohotovosti nie len adaptívne spínače ale aj vylepšené vibrácie. Vťahuje toto viac do deja? Asi áno, avšak neočakávajte od toho nič očarujúce, ide skôr len o dobre zvládnutý doplnok. Prepracovali sme sa na samotný záver recenzie psychologického hororu s menšou detektívnou zápletkou, ktorý stojí a padá na kombinácii výborného príbehu s audiovizuálnou stránkou. Ide o plnohodnotný walking simulátor plný textu a umeleckého zámeru, ktorý by svojím tempom uspal každého milovníka akcie. Ak je toto presne vaša šálka kávy, nevidím dôvod prečo vám už teraz neodporúčať nákup.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti: Wired Productions

71%
Scenáristicky výborne zvládnutý horor, ktorého cieľová skupina je však dnes stále užšia a užšia