The Town of Light

The Town of Light - recenze
The Town of Light - recenze
10:08, 29.06.2017

Taliansko nepatrí zrovna medzi nejaké svetové produkcie čo do videohernej zábavy, avšak ako sa vraví, aj motyka sem tam vystrelí a v prípade psychologického hororu (tento termín treba používať dosť opatrne) The Town of Light vystrelila dokonca za podpory umeleckej obce. Za scenárom ako aj artom hry stojí na tamojšej scéne známa osobnosť v podobe mena Luca Dalco, ktoré zároveň reprezentuje game dizajnérstvo pomocou nezávislej spoločnosti LKA. Z ich rúk pred pár rokmi vzišlo spomínané "Mesto svetiel" a vtedy ešte s podporou virtuálnej reality pre PC viacmenej dokázalo zaujať nadšencov hutnej atmosféry. Luka však nechcel, aby jeho vízia zomrela na jednej platforme, a preto sa posledné mesiace sústredil na dokončenie portu pre konzole PlayStation 4 a Xbox One. Práve naň sme si posvietili cez šošovku nadšenia do hororov, ktorých nie je nikdy dosť. Stojí však The Town of Light za to?

Jedno sa tejto hre uprieť nedá. Jej mrazivá atmosféra spojená s reálnymi historickými faktami má svoje čaro.

Klik pro zvětšení (The Town of Light - recenze)

Príbeh tohto klasického zástupcu žánru walking simulator je inšpirovaný skutočnými udalosťami v toskánskej oblasti Talianska, teda zeme vína a horúcej krvi pôvabných a temperamentných žien. Ocitáme sa v psychiatrickej liečebni zatvorenej od roku 1978 z dôvodu príliš krutých metód liečby, ktoré vedenie aplikovalo na svojich pacientov. Zvlášť krutá časť histórie tohto zariadenia však bola napísaná ešte skôr. Išlo o obdobie, kedy sa medicína učila správnych postupov a tak bolo bežné používať elektrické šoky či horúcu a studenú vodu miesto liekov. Čo je ale najpodstatnejšie, bol to čas objavu takzvanej lobotómie, teda chirurgického zásahu do mozgovej časti pacienta, ktorý sa mohol skončiť všelijako, len nie prospešne. Hlavnou hrdinkou tejto drámy je 16-ročná Renée, ktorá sa roku 1938 dostane práve do tohto zariadenia a tu začína príbeh, ktorý budete spolu s touto dievčinou prežívať. Musím upozorniť, že všetky interiéry ako aj exteriéry sa zakladajú na reálnych objektoch a Luca Dalco si dal skutočne záležať, aby ste si pri ich skúmaní uvedomovali desivú a dusnú realitu našej histórie. Toto je aspekt, ktorý odlišuje The Town of Light od akejkoľvek konkurencie, pravda totižto bolí viac než fikcia.

Chodenie a zbieranie textového či obrazového materiálu je alfou a omegou tejto hry, hororom by som ju však nenazýval.

Snaha vývojárov o zimomriavky sa dá nazvať úspešnou, aj keď technická stránka je skôr slabšia a ide teda o krok späť v ponímaní súčasného trendu tohto žánru. Port ako taký sa nezaobišiel bez identických chýb z počítačov a tak sa mi pri testovaní vyskytli na obrazovke rôzne nepríjemné chrobáky a záseky. Postup v deji bol však na moje prekvapenie pojatý celkom dynamicky. Dokonca sa musíte pri prechádzkach rozborenou budovou sústrediť na detaily, aby ste boli schopní otvoriť tie správne dvere a dostať sa hlbšie do príbehu. Tomu hodne pomáha výpravný prvok v podobe kvalitného ženského hlasu, ktorý dostal niekoľko rovnako presvedčivých jazykových mutácií. Za toto palec hore autorom a celej produkcii. Palce sa však musia obrátiť pri už avizovanej technickej stránke a ak nemáte radi nákup zastaraných produktov, radšej dajte na moje rady a do The Town of Light neinvestujte. Komu však slabšia grafika a nejaký ten bug neprekáža, môže vo výsledku zažiť dosť nepríjemných pocitov v pozitívnom slova zmysle. Nie je to priamo horor, ale môžete si ho vlastnou predstavivosťou vytvoriť. Po celej liečebni sú totižto desiatky odkazov na reálnu medicínsku literatúru danej doby, z ktorej vás bude jednoducho mraziť.

Ako to už v tomto žánre býva, prejdenie príbehu vám nezaberie viac než päť hodín.

Obrovsky oceňujem celkový výskum a prípravu spoločnosti LKA, ktorá si prešla objekt liečebne s názvom Volterra a s úspechom poskladala príbeh založený na skutočných udalostiach, ktorý vás chytí za srdce a možno upadne aj nejaká tá slza. Škoda tej nedotiahnutej technickej stránky či minimalistického hudobného podkladu. Páčila sa mi atmosféra ako aj výpravná zložka v jednotlivých kapitolách a netreba zabúdať ani na príjemný ženský hlas. Je tu cítiť snahu o inováciu čo do interakcie s okolím, aj keď si nie som príliš istý výsledkom, ktorý Luca podľa mňa zamýšľal v trocha inej forme. The Town of Light si aj napriek tomu zaslúži svoje miesto v knižnici originálnych hier a ak by viac dizajnérov tlačilo na detaily okolo svojich prác, určite by to nebolo na škodu. Paradoxne sa môžu v tomto smere učiť od svojich kolegov z Talianska.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Wired Productions

Recenzovaná verzia: PS4 Pro

67%