Assetto Corsa Competizione

Assetto Corsa Competizione - recenze
Assetto Corsa Competizione - recenze
10:16, 15.08.2020

V dnešní recenzi se spolu vydáme za volanty závodních speciálů série GT World Challenge, jelikož právě zpracování těchto závodů si vzali na paškál vývojáři ze studia Kunos Simulazioni ve svém nejnovějším titulu Assetto Corsa Competizione. Ten vyšel již dříve na PC, nicméně nedávno dorazil i na konzole a tak se nyní pojďme společně podívat na to, zdali si tyto závody zaslouží vaši pozornost. To se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Assetto Corsa Competizione - recenze)

Na vážno?

Závodní hry by se daly globálně rozdělit na dvě hlavní kategorie. Těmi jsou simulace, zaměřené na náročnější herní publikum a na druhé straně arkády, které jsou vhodné pro všechny, i sváteční jezdce. Především v první jmenované kategorii není situace na konzolích úplně růžová a k dispozici zcela určitě není spousta simulátorů, které by nutili digitální jezdce sáhnout si až na dno svých sil. I díky tomu je každý přírůstek do této rodiny vítán a nejinak tomu není ani v případě pokračování série Assetto Corsa, která primárně míří právě na toto náročnější publikum.

Přesun na konzole

Hra byla poměrně netrpělivě očekávána i vzhledem k faktu, že na počítačích se jedná o jednu z nejpropracovanějších a nejlépe vypadajících simulací, které si na svých strojích lze v současné době zahrát, takže není divu, že konzoloví hráči hltali každou novou zmínku s blížícím se datem vydání na PS4 a XONE. Co si budeme namlouvat, přeci jen je tento herní žánr stále doma hlavně na PC, takže panovaly jisté obavy, jak se konverze na herní zařízení povede. Na tomto místě musím říci, že pokud nemáte možnost přímého porovnání s původní PC verzí, můžete být poměrně spokojeni. V opačném případě by vás mohl zaskočit fakt, že oproti verzi pro počítače došlo k relativně velkému osekání grafické stránky hry, která je samozřejmě ovlivněna konzolovým hardwarem. Tím neříkám, že se jedná o nějakou tragédii, jelikož si titul pomáhá dynamickým rozlišením, nicméně narazíte na mnoho ústupků, a to i v oblasti fyzikálních modelů. Důvodem je také hlavně přechod na jiný grafický engine, jelikož Assetto Corsa Competizione je narozdíl od vlastního enginu poháněn Unrealem 4, pro který se vývojáři rozhodli vzhledem k potřebě implementace efektů počasí a změně denní doby, což mělo však dopad na pokles frekvence snímkování. Další oblastí, ve které se setkáte s jistým omezením, je poté počet aut na startovním roštu, takže zatímco na PC si v singlu zajezdíte s 29 soupeři, na konzolích pouze s 19. Na druhou stranu všechny herní aspekty byly zachovány, což je zajisté dobře. A do jakých režimů se tedy můžete pustit?

GT3 v akci

K dispozici je několik možností v rámci hry jednoho hráče. Jelikož je titul zaštítěn oficiální licencí již avizovaného GT World Challenge, nechybí zde možnost naskočit do šampionátu předchozích sezón. Komu by tento mód nevyhovoval, může rozjet svoji vlastní kariéru, ve které jsou navíc přítomny i testovací jízdy za rozličných povětrnostních podmínek. Samozřejmostí je poté klasický kariérní postup, kdy se ze svátečního jezdce stanete postupem času profíkem, kterého na trati nic nezaskočí. Nechybí ani speciální závody, ve kterých se můžete dosytosti vyblbnout. Kromě singleplayeru samozřejmě nemůže chybět ani hra více hráčů. V něm lze relativně komfortně filtrovat podle všemožných parametrů a na své by si tak měli přijít všichni fandové kompetitivního online zápolení. Jen je nutno počítat s tím, že hra bere v potaz vaše výkony a podle toho vás přiřazuje do lobby jednotlivých závodů, takže občas můžete narazit na hlušší místa, kdy vás hra do závodu nepustí právě kvůli vaší úrovni.

Je třeba o sebe dbát

Hodnoceni jste celkem v šesti oblastech, přičemž ty nejpodstatnější zde zastupují znalost trati, ovládání vozidla a udržení si výkonnostní úrovně. Z těch je následně formován výsledek celkové úrovně, podle které jste také klasifikováni. Méně důležitými vlastnostmi jsou poté schopnost udržení tempa, odpovídající opatrnost při jízdě a také čistota jízdy. Všechny tyto atributy můžete poté navyšovat v tréninkových jízdách či speciálních závodech, takže dát si na čas u tohoto titulu se zcela jistě vyplatí. To však platí u všech závodních simulací, že se nejedná o hru na pár večerů a cvik dělá mistra. A o tom to přeci je, nebo ne?

Staňte se profíkem

Co se týče samotného závodění, musím vypíchnout zcela jistě ovládání, které si do jisté míry můžete opět upravit do ideální podoby pomocí rozličných možností, nicméně nastavení není natolik komplikované, jako tomu bylo v prvním dílu série. Když jsem po tratích kroužil pomocí volantu, samozřejmě se vozidla řídila velice komfortně, nicméně nemusíte vůbec zoufat ani v případě, že takovouto periferii nevlastníte. Solidně si totiž zajezdíte i na gamepadu, a to se rozhodně cení. Co se jízdního modelu týče, auta nikterak neplavou a skutečně můžete i takto na dálku vnímat jejich vlastní váhu. Rozhodně pak spolehlivě rozpoznáte, řídíte-li předo či zadokolku. Je tak nutno dbát při výběru auta i na klasické fyzikální zákonitosti, kterými se jednotlivé pohony vyznačují, jelikož hra je interpretuje vskutku parádně a celý proces hraní je tak v podstatě o neustálém učení se a zdokonalování svých jízdních technik. A co teprve, když začne na trati pršet... Zapomeňte na to, že pojedete stále jako po suché vozovce. V kombinaci s upravitelnými možnostmi se tak budete cítit jako ve skutečném závoďáku. A kdyby vám snad na ovladači chyběli ještě nějaká tlačítka pro podpůrné funkce jako jsou kupříkladu stěrače či omezovač, tak nesmutněte, jelikož titul vám s některými může pomáhat automaticky.

Obsahu pomálu, provedení fajn

Zajímá-li vás jak je na tom vozový park, tak v současné době vězte, že lze vybírat celkem ze čtyřiadvaceti automobilů, což sice není bůhvíjak zázračné číslo, nicméně zpracování jednotlivých speciálů skutečně stojí za to. Všechny jsou vyvedeny do nejmenších detailů a disponují všemožnými technickými vychytávkami. Nechybí ani možnost úprav chování vozidla během jízdy pomocí přítomných displejů. Každé z aut navíc vyluzuje autentické zvuky a musím říci, že je rozhodně co poslouchat. Zvuková stránka Assetto Corsa Competizione opravdu stojí za to a nezbývá než pochválit vývojáře za parádně odvedenou práci. Použijete-li při hraní sluchátka, můžete vzít jed na to, že uslyšíte i velmi drobné rozdíly v rámci motorů, kromě kterých si však užijete ostatní efekty, jako je pískání gum či řazení rychlostí. To prostě musíte slyšet. Na závěr by se tedy slušelo říci, že nám Kunos Simulazioni přinesli velice solidní zážitek i na naše herní mašinky a pro fanoušky žánru si dovolím tvrdit, že nákupem nového Assetta určitě chybu neudělají. Vyhlížíte-li však nějaké odlehčenější závody, poohlédněte se raději jinde, jelikož Assetto Corsa Competizione je skutečně simulací v pravém slova smyslu a dokáži si představit, že nepříliš vyškolené jezdce by mohla hra i nemile překvapit svým podařeným uchopením reality. Nezbývá než počkat na obohacení počtu vozidel, jelikož by ses vám mohla současná porce poměrně rychle okoukat.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Kunos Simulazioni

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Ceny hry Zboží.cz.