Spintires: MudRunner

Spintires: MudRunner - recenze
Spintires: MudRunner - recenze
19:01, 09.11.2017

Simulátory mají již řadu let v herním businessu své pevné místo. V poslední době si ale tento úzce zaměřený žánr díky zájmu hráčů a větších vydavatelů čím dál častěji nachází cestu i na konzole. Průkopníkem se v tomto ohledu stala společnost Focus Home Interacive, která sklidila úspěch s Farming simulátorem a nyní se ho snaží napodobit u Spintires: MudRunner.

Bahenní dobrodružství v novém kabátu

Pokud jste o hře dosud neslyšely, tak věřte, že se nejedná o žádnou novinku, nýbrž o jakousi ultimátní edici titulu Spintires, který si prošel Kickstarterem a early accessem na Steamu. Plná verze vyšla pro PC v roce 2014 a i přes úspěšné prodeje došlo k rozepři mezi hlavním autorem Pavlem Zagrebelnym a tehdejším vydavatelem Oovee Games, což zapříčilo na čas úplné zastavení vývoje a přísunu nových aktualizací, které by zlepšily tehdy neutěšený technický stav celého projektu. V současnosti již je ale zdá se válečná sekyra zakopána a s přispěním již zmíněného Focusu se nyní můžeme podívat, jestli vylepšená verze napraví pošramocenou pověst původní hry a zdali dokáže kromě věrných fanoušků oslovit i nové hráče.

Klik pro zvětšení (Spintires: MudRunner - recenze)

Zapomeňte na dálnice, silnice a vůbec vše, co by alespoň vzdáleně připomínalo cestu.

Spintires se všemu vymyká již svou náplní, kterou je vození dřeva kdesi v ruské divočině, kde je vaším největším a také jediným přítelem několika tunový náklaďák. Že to musí být nudná a stereotypní činnost říkáte si? Pro někoho možná ano, ale stačí ujet pár metrů a zjistíte, že to správné slovo pro definici Spintires je náročnost nebo možná ještě lépe realističnost. Pokud máte zkušenost například s již zmíněným Farming simulátorem nebo Euro/American Truck simulátorem od SCS Software a při jejich hraní jste měli pocit, že vám poskytují opravdu věrohodný zážitek, tak ve Spintires těžce narazíte.

Řidič, ten tvrdej chleba má

Tady je totiž na prvním místě fyzikální a jízdní model, pak až vše ostatní. Zapomeňte na dálnice, silnice a vůbec vše, co by alespoň vzdáleně připomínalo cestu. Vaším největším soupeřem se stane samotná matka příroda. Zejména pak bláto, jehož zpracování si zaslouží absolutorium. Stačí být na chvíli příliš optimistický, vybrat špatnou trasu a než si to vůbec stihnete uvědomit, tak už jste beznadějně uvězněni pod nánosem detailně zpracované hnědé hmoty. Nemesis v podobě bahna navíc doplňují vodní brody, stromy a kameny, jenž dají zabrat jak vám, tak i vašemu stroji.

Pod ruku se vám dostane vše od malého UAZu přes středně velké Kamazy až po obří osmikolová monstra, jejichž emisní hodnoty by přivodily zástavu nejednomu evropskému komisaři pro ochranu životního prostředí.

Hlavní úkol, tedy dovést určitý počet klád z bodu A do bodu B navíc autoři ještě více znepříjemnili tím, že jsou jednotlivé mapy, kterých je ve hře celkem šest, zakryté a vy jste nuceni je postupně odhalovat pomocí nalézání kontrolních bodů. Z počátku tak vůbec nevíte, zda máte namířeno do bažiny, nebo váš postup zastaví třeba rozvodněná řeka. Při osamělých toulkách lesem narazíte třeba na čerpací stanici pro doplnění paliva a především také na místo, kde na svůj železný koráb naložíte dřevo. Těžký náklad pochopitelně ovlivní jízdní vlastnosti a stabilitu celého kolosu, takže po naložení nákladu teprve začíná ta těžší část úkolu.

Pro samotáře i milovníky kooperace

Vozový park hry čítá celkem 19 různorodých přibližovadel převážně z dob sovětského svazu. Od malého UAZu přes středně velké Kamazy až po obří osmikolová monstra, jejichž emisní hodnoty by přivodily zástavu nejednomu evropskému komisaři pro ochranu životního prostředí. Před jízdou si můžete vybrat nejvýše tři z nich. Při důkladném zkoumání mapy, ale narazíte na další, dříve skryté, které vám mohou výrazně ulehčit práci tím, že se do nich jednoduše přepnete. Bezprostředně po vydání by navíc měla MudRunner edice podporovat všechny mody z původní hry, takže minimálně PC hráči si mohou přičíst další množství různorodé techniky.

Díky režimu dne a noci si užijete různorodé nasvícení celé scény, což zejména pod rouškou tmy zajišťuje opravdovou řidičskou výzvu.

Po obsahové stránce stojí za pozornost ještě challenge mód, který v původní hře chyběl. V tomto režimu máte za cíl plnit o něco různorodější úkoly jako například jízdu nad propastí v malinkém UAZu nebo přepravu maringotky pomocí osmikolového MAZu. I když nejsou tyto mise kdovíjak dlouhé, tak se jedná o příjemné zpestření jinak poměrně jednotvárného obsahu. Důležitou součástí Spintires je rovně multiplayerová složka, v niž můžete řádit na jednotlivých mapách až se třemi dalšími spoluhráči. Tento fakt pochopitelně otevírá dveře různé spolupráci a společnému plnění úkolů, takže pokud máte po ruce podobně smýšlející kamarády, rozhodně má hra v tomto ohledu co nabídnout.

Výzva především

Jestli jsem měl z něčím v průběhu hraní problémy, tak to byla kamera. Zejména pokud hrajete na klávesnici a myši, tak se chová opravdu nevyzpytatelně a dokáže nemile znepříjemnit výsledný zážitek. Tento neduh můžete vyřešit buď přepnutím na pohled z kabiny nebo připojením gamepadu či volantu, kde se hra ovládá o poznání příjemněji. Naopak grafické stránce nelze s výjimkou sparťansky zpracovaných interiérů co vytknout. Exteriéry vozidel jsou nesmírně detailní a ani okolní prostředí se za svůj vzhled nemusí stydět. Díky režimu dne a noci si navíc užijete různorodé nasvícení celé scény, což zejména pod rouškou tmy zajišťuje opravdovou řidičskou výzvu.

I přes své velice úzké zaměření a na první pohled omezené množství obsahu na mě Spintires: MudRunner udělalo opravdu dojem. Není to žádný titul druhé kategorie pro pár vyšinutých jedinců, nýbrž plnohodnotný simulátor se vším všudy. Nic podobného zkrátka na trhu aktuálně nenajdete.

Ako je na tom konzolová verzia?

Dovolím si v krátkosti doplniť test svojho váženého kolegu, a sprostredkujem vám dojmy z verzie pre platformu PlayStation 4 PRO. Pôvodný Spintires som nikdy nemal tú česť zobrať do rúk, a tak my prišiel tento unikátny koncept "závodov" proti nehostinnej prírode, ako niečo čo jednoducho musím minimálne ochutnať. Paradoxne sa ja sám už viac ako pätnásť rokov živým, mimo práce novinára, ako profesionálny šofér nákladných vozidiel a čo je ešte väčší paradox, vozím palivové materiály vrátane dreva. Spintires: MudRunner vo mne tak otvoril niečo čo som v interaktívnej forme ešte nemal možnosť skúsiť a aj keď sa samozrejme jeho náplň nedá príliš zrovnávať s tranzitom po asfaltových diaľniciach s nohami v papučiach a zapnutým tempomatom, mal som k hre ako takej behom pár hodín vytvorený skutočný citový vzťah. Ten my z časti narušovala neposedná kamera, ktorú nieje možné skrotiť ale len sa ju naučiť tolerovať (kolega vám to myslím opísal dostatočne) a v prípade verzie pre PlayStation, aj pár technických chybičiek, či absencia podpory dodatočného obsahu od fanúšikov. Napriek tomu si však nemôžem odpustiť poznámku, že toto je práve ten titul, ktorý nemá konkurenciu a ponúka unikátnu hrateľnost s náročným podkladom, kde sa za každú chybu tvrdo platí. Pokiaľ vám teda hra sadne do oka, tak ako mne už z jedného videa, odporúčam vám skočiť do jej virtuálneho blata rovnými nohami. Nezabudnite si však nasadiť gumáky. A záverom jedno moje video z prepravy osem metrovej guľatiny. /Apsi/

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

80%
Spintires: MudRunner opravuje většinu neduhů původní hry a navrch přidává zajímavý a chytlavý obsah v podobě výzev. I přes velice úzké zaměření a neposednou kameru dokáže lehce upoutat svou netradičností a výtečným fyzikálním modelem, který vás dokáže polapit stejně, jako bahenní lázeň váš nebohý ruský stroj.