recenze
Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7 - recenze
Forza Motorsport 7 - recenze
18:21, 05.10.2017

Dva roky utekly jako voda a sedmý díl Forzy je tu. Je dosti šílené, jakým tempem se na nás každý díl řítí. Zvláště z toho pohledu, že už teď máme třetí Forza Motorsport pro Xbox One. Předchůdce Xbox 360 měl pouhé tři díly za svůj dlouhý život. A srovnávat počet Forz s největší konkurencí z druhého táboru by bylo spíše kopání do mrtvoly. Ale jak se sedmý díl povedl? Předchozí mě nadchnul svým posunem kupředu oproti "špatnému" pátému dílu. Jak to tedy dopadlo tentokrát?

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Forza Motorsport se řadí k subžánru Simcade. Tedy ani simulace, ale ani totální arkáda. Sedmý díl se toho drží a opět posouvá kvalitu fyzikálního zpracování kupředu. Zase mám o něco lepší pocit z toho, že auto opravdu sedí na silninci a ovladač mi to dává vědět naprosto přesně. To všechno díky skvělým vibracím Xbox ovladače je radost cítit a mít kontrolu nad autem. Samozřejmě, že si lze dovolit být mnohem agresivnější v řízení a Forza to snese, ale rozhodně se auto dá utrhnout do smyku. Ten však jde většinou ukočírovat a je to výtečný pocti. Obrubníky, tráva, louže, chladnější vozovka. Všechno cítíte a víte, co se děje s autem, které řídíte. Zdaleka jsem ještě nevyzkoušel všechny druhy vozidel, ale ty co jsem zkusil, vykazovaly dostatek rozdílných vlastností, aby to bylo zábavné. Určitě stojí za zmínku trucky. Ty jsou velmi odlišné od všeho ostatního a je to cítit. Schválně jsem to vyzkoušel na svých dvou kamarádech, kteří s nimi mají reálné zkušenosti, a byli velmi spokojeni. Teda ještě více je bralo profrčet v trucku po Karlově mostě, ale to bych pominul. Prostě já si na fyziku FM7 nemohu nijak stěžovat. Nabízí dostatek nastavení pro arkádověji lazené jezdce až po vypnutí všech asistencí a více "sim" pocit. Osobně preferuji řízení i na ovladači na nastavení Simulation, ale je to opravdu individuální. Fyzika je robustním základem pro celou hru a funguje výtečně.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Hlavním prvkem single-playeru je tzv. Forza Driver's Cup. Ten je novým jménem pro docela obyčejnou arkádovou kariéru. Ne, opravdu tu není z čeho jásat nebo být šokovaný. Prostě arkádová kariéra bez něčeho hlubšího. Šest hlavních pohárů, kterými je třeba si postupně projít. Uvnitř každého z nich je několik šampionátů, ze kterých člověk volí, a pár Showcase Eventů. Showcase známe už z předchozího dílu. Jsou to předpřipravené něčím vyjímečné závody. Od Top Gear bowlingu po vytrvalostní závody na hodinu. Za všechny aktivity dostáváte Series Points. Při dosažení limitu splníte pohár a posouváte se do dalšího. Bodování šampionátů je tomu uzpůsobené. Každý závod se počítá a počítá se jakékoliv umístění. Můžete dojíždět první, ale když budete dojíždět desátí, časem se dále také prokoušete. Jen to zabere více času. Za závody se získávají kredity a XP. Ty vedou k dalšímu odměňování auty atd. Prostě nic zvláštního. Zda si v kariéře najdete zálibu, záleží pouze na vás, sama o sobě vás ničím vyjímečným nestrhne.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Drivatar je systém AI, který si přinesla Forza do nové generace konzolí a já jej dlouhodobě považuji za chytré využití dat a moderních technologií. V tomto díle začínám mít pocit, že se ukazují nedostatky tohoto systému. Spíše než nedostatky samotného systému je potíž jak je designovaná kariéra a všechno závodění v této hře. V kariéře startujete hluboko v poli závodníků. Bez možnosti se kvalifikovat. Většinou se jezdí krátké závody a pokud hrajete na vyšší obtížnost, tak je cílem se co nejrychleji dostat kupředu. K čemu mi je, že pojedu čistě, ale než se prokoušu přes deset jezdců, je špička šest vteřin vepředu. Ačkoliv zajedu o dvě vteřiny lepší Best Lap, tak za tříkolový závod je opravdu nedojedu. Ano kariéra se snaží nenásilně naznačit, že o vítězství nejde vždy. Ale já chci závodit a chci vyhrávat, ale zase ne snadno. Dostávám se tedy do protichůdných pohledů - nemít tupou AI vs. jezdit čistě. Tudíž nezbývá než AI v prvních zatáčkách prasit ty vzadu, abych se co nejrychleji dostal dopředu. Co si z toho hezkého asi tak můj Drivatar může vzít. No nic moc. Právě z těhle důvodů cítím, že jsou AI zbytečně agresivní a tvůrci to evidentně ví také. V nastavení Drivatarů je položka "Limit Aggression" a tu je třeba mít zapnutou pořád. Je to škoda a nějaká arkádová verze kvalifikace by hře slušela, protože by to více motivovalo jezdit na vyšší obtížnosti.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

V šestém díle autoři představili tzv. Mody, které se mi velmi těžko vysvětlovaly. Nyní se vrací ve zjednodušené formě, ale s notnou dávkou nepříjemné omáčky okolo. Samotné mody jsou nyní jako forma malých výzev do jednotlivých závodů. Primárně k vytěžení více kreditů z každého závodu. Zapnete si mod na pohled z kokpitu a vyděláte 20% kreditů navíc ze závodu, dojedete první s náskokem 50m vyděláte 40% kreditů, mod který vám z příštího závodu udělá noční za 40% bonusu atd. to jsou příklady fungování modů. Tohle je mi sympatické a oživuje to závody v kariéře alespoň něčím. Bohužel by to bylo i fajn, ale máme tu Prize Boxes. Ano po Halo a Gears of War, nacpal Microsoft náhodné balíčky i do Forzy. Aktuálně není možné koupit kredity ani balíčky za reálné peníze, ale všichni víme, jak to bude dále. Celý tenhle náhodný gambling ve hře je odpudivý a bylo by ještě ok, kdyby v balíčcích byly pouze mody (což platilo pro FM6). Bylo by to vlastně utrácení virtuálních peněz za získávání více virtuálních peněz a celkem ok deal. Bohužel v balíčcích najdeme další dvě věci - auta a kombinézy.

O autech se s radostí zmíním ještě v následujícím odstavci, ale teď ke kombinézám. Ne, že by mě to překvapilo. Od prvního traileru mi postava jezdce a pozornost mu věnovaná rozezvonila všechny poplachy, kam to směřuje, samozřejmě že na oblékání postavy. Postava je sice naprosto neosobní a nemá žádnou roli v ničem, co ve hře děláte. Kdyby alespoň kariéra měla nějaký náznak vazby k té postavě, něco maličko se blížící stylu Journey z Fifa, tak bych možná nebyl tak kritický. Ale takhle je to jen figurína, co skáče u stupňů vítězů, a vidíte ji na každé druhé obrazovce - jakoby někoho zajímala. A ano, aktuálně si ji můžete obléknout do jedné z více jak 300 barevných kombinací. Ty jde získat levelováním ve hře nebo právě otvíráním balíčků. Tím se dostáváme do podobné kategorie jako Overwatch. Ovšem zatímco ve zmíněném Overwatch máte k postavě nějaký vztah, tady je to úplně jedno. A že by kombinézy byly nějak extra cool a hezky nadesignované, to se říci nedá. A vězte, jestli budou balíčky později úspěšné. Očekávejme vítězné tanečky pro online závodění a ještě bych tipnul různé druhy helem. Ne tímhle směrem plácat čas šikovných lidí z Turn10 je špatně a Microsoft si to může odpustit. Jenže ty cifry z Gears a Halo jsou asi až moc lákavé namísto romantické důstojnosti této dámy závodních her.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Asi nejzajímavější novinka v celé hře se týká kolekce aut. Turn10 došlo, že i když v každém díle mají stovky aut, dost lidí je ani nebaví nějak získávat. Proto v tomto díle je směřování trochu jiné. Všech 700 aut je rozdělených do sedmi kategorií dle jejich rarity. V první jsou zcela běžná auta a v poslední legendární kousky. To, jaká auta si můžete zakoupit, ovlivňuje váš sběratelský level. Ten zvyšujete, jak se zvětšuje vaše kolekce. Koupíte obyčejné auto a přidá to 60 bodů, ale dostanete za vítězství Showcase Eventu legendární Porsche? Bum, třeba 700 bodů. Takhle se tvůrci snaží motivovat ke sbírání aut a rozšiřování kolekce a mě se to líbí...kdyby. Kdybych v minulém odstavci totiž nepsal o náhodných balíčcích. Jak asi tušíte, některá auta si za peníze nekoupíte a buď je dostanete jako odměnu (ze závodu, za level...) nebo koupíte v aukčním domě (ten zatím stále nefunguje) a nebo...překvapení...se dají vylosovat náhodně v jednom z dražších balíčků. Balíčky se škálují od 20 tisíc (pouze balík s mody) až po hrozivých 300 tisíc za balíček, který dává ŠANCI na legendární auto. 300 tisíc je cca hrubě 30 odjetých závodů bratru přes dvě hodiny času. A za to budete odkázání na "RNG Jesus", zda vám nadělí to které chcete a ne to, které už jste třikrát dali do aukce. Nejlevnější balík, kde lze najít auto, je za 70 tisíc. Ani jeden jsem si nekoupil, protože jsem těžce vydřené peníze investoval do aut, které chci nebo potřebuji. Už takhle, při opravdu běžném hraní, se v herních kreditech nekoupu a speciálně Mody už mi došly. Proč mám pocit, že vše se točí kolem toho, aby člověku přišlo, že má málo prostředků? A jak to bude, až vaše kolekce bude téměř kompletní? A hádejte, je tu achievement za nasbíraných 700 aut. Nechci sýčkovat, ale tak nějak ze zkušeností tuším, kam tohle všechno směřuje a nelíbí se mi to.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Ale od hnusu k něčemu pozitivnějšímu. Vůbec mi to nepřišlo, ale až když jsem si prošel kompletní seznam tratí, došlo mi, kolik jich tu vlastně je. Číslo 32 je možná v porovnání s konkurenčními simulátory třeba poloviční. Ale v sérii Forza je to největší číslo v historii. Od šestého dílu přibyly celkem čtyři nové tratě respektive prostředí s více konfiguracemi. Vrací se japonská klasika Suzuka a také mé milované italské Mugello. Z fantasy světa se vrací velice oblíbené Maple Valley, které bylo dříve stálicí série. A zbrusu nový okruh v Dubai, který je inspirován zdejší reálnou silnicí, která je považovaná za nejlepší pro sportovní auta. Okruh v Dubai mi moc nesedí, je takový těžko čitelný, ale to se možná poddá, na pohled je krásný. Takováhle nálož tratí se musí ocenit a je z čeho vybírat.

Docela mě překvapilo, že jsem nemohl prozkoumat nastavení Private race v Online, aniž bych někoho pozval do lobby. Z toho důvodu tu nemohu zhodnotit, jaké nastavení jsou k dispozici, ale měly by snad být robustní jako v dosti updatované FM6. Samotné online závodění obsahuje lobby dle tříd vozů a o vše se stará matchmaking. Velmi potěší split-screen na jedné konzoli, což je v dnešní době často opomíjená volba. Do budoucna přibudou i nějaké ty ligy. Zbylá nabídka Forzy je standardní. Od editoru polepů na auta, které lze poté prodávat stejně jako tunningy vozů, po Rivals jako další závodní mód. Samozřejmostí je foto mód, které se dle mého moc nevyvinul a stále jsem se nedočkal fotografických hodnot, ale nečitelných Turn10 hýblátek.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Bylo ode mne bláhové podezřívat Turn10, že hra je stavěná na pricházející Xbox One X a bude vypadat škaredě na Xbox One. Proto s klidem mohu říci, že i přes všechna omezení Xbox One hra vypadá k sežrání. Opravdu lze asi říci, že je to aktuálně nejkrásnější hra na Xbox a nemůžu se dočkat až za měsíc spustím hru na X. Od modelů aut po jakékoliv světelné podmínky hra vytváří realistické obrazy. A kromě toho že realistické tak také naprosto úchvatné. Kdo zkusil demo, tak ví, že dojezd na Nürburgringu za západu slunce v dešti mu otevřel pusu dokořán. To samé platí pro plnou verzi. Ano, kdo by chtěl hledat nedostatky, tak je najde. Hra používá všemožné fígle, jak docílit běhu na Xboxu, takže v dálce jsou věci dosti kostičkované či mají méně detailní modely. To platilo už u šestého dílu a prioritou je 1080p v 60fps, což Forza Motorsport 7 drží a je to impozantní výsledek. Ještě musím ocenit, jakým způsobem hra loaduje. Mezi závody vás nechá nastavovat auto, oblečky, mody, assistenty a přitom loaduje další trať. Vede to k tomu, že se pocitově dlouhé načítací časy dosti zkracují. Těžko se mi to říká, ale soundtrack této Forzy je asi nejméně zajímavým v historii série. V menu hraje údernější hudba, ale je čistě generická a do nudy se opakující. Raději bych poslouchal vybraný soundtrack jako v Horizonu či DiRT4. Zvuky vozidel jsou opět povedené a mám pocit, že se posunuly zase nějaký ten krůček kupředu. Rozhodně zvyšují herní zážitek.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Ke grafice a tratím ještě jedna kapitola a tou je počasí. Autoři na krabičce tvrdí "Dynamic Weather", což je pravda, ale z mého pohledu mírně zaobalená. Prakticky to znamená, že deštivý závod bude mít různé podoby ve stejné lokaci. Někdy přiběhne bouřka s blesky, někdy prostě hutný déšť bez nějakého světla. V tomhle autorům nelze nic vyčíst, protože ty efekty vypadají fantasticky. V kariéře z toho budete nadšeni, ale jakmile půjdete do individuálního nastavení závodu, dostaví se celkem zklamání. Stále je totiž déšť a noční závod samostatnou volbou pouze u některých tratí. Chápu, že v Abú Dhabí fakt neprší, ale v takové Atlantě podle mě čas od času sprchne a v Japonsku se závodí i v noci. Nejen, že je to tedy pevná volba pro celý závod, je to stále omezené vybranými tratěmi. Opět tedy konec nadějí na vytrvalostní závod v online, kde se den změní na noc a k ránu přijde nějaký ten deštík. To je třeba hledat u simulační konkurence a Forza to neumí. Z toho důvodu musím říci, že posun v počasí je dechberoucí, ale očekávání byla bohužel naivně trochu dál.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

I přes všechnu dílčí kritiku v této recenzi je Forza Motorsport 7 v první řadě nádherná hra. Nemůžu se dočkat, až hru zapnu na novém Xbox One X, protože to pravděpodobně budu koukat na nejkrásnější závodní hru na následující rok možná i dva. V rámci žánru simcade lze těžko najít lepšího zástupce, který nabízí tolik obsahu a možností pro lidi, které baví auta, závodění a vše okolo. Bohužel ve srovnání s šestým dílem jde pouze o evoluční krůčky kupředu a několik zbytečných kroků špatným směrem, které nemůžu dostat z hlavy a kazí mi jinak pozitivní dojem ze hry.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Microsoft s.r.o.

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

Recenzovaná verze: Xbox One S

PC hry pro vás testujeme na sestavě LYNX

Klik pro zvětšení (Forza Motorsport 7 - recenze)

SKVĚLÉ
80%
CZECHGAMER
Nádherná ukázka mistrovství Turn10 v oblasti využití konzole na maximum. Zbytek je čistokrevná Forza s menším otazníkem.




CGwillWin