Everybody's Gone to the Rapture

Everybody's Gone to the Rapture - recenze
14:00, 10.08.2015

Žáner adventúr sa práve rozširuje o svoj nový prírastok, a to dokonca v exkluzívnej produkcii spoločnosti The Chinese Room pre platformu PS4. Autori druhej časti slávneho hororu Amnesia sa projektom Everybody's Gone to the Rapture vracajú na pole striktne príbehových liniek bez akejkoľvek akčnosti či interakcie, až na pár detailov samozrejme. Tri roky vývoja by so sebou už vopred mali priniesť veľké očakávania a kvalitu, ale aby ste si boli dostatočne istí pred samotnou kúpou a investíciou, nemali by ste vynechať nasledujúce zhrnutie v našej recenzii.

keďže som párkrát zablúdil a musel som sa vracať neskutočne pomalým tempom, doslova ako dôchodca s plnou plienkou a bez barlí

Klik pro zvětšení (Everybody's Gone to the Rapture - recenze)

Príbeh začína v malebnom mestečku Shropshire, čo je reálna predloha skutočnej oblasti v Anglicku, ktorú si autori pretvorili cez CRYENGINE do svojej hry. Fotorealistická grafika a koncept FPS nás zatiahne do tajomného príbehu o konci sveta. Apokalypsa, ktorá vypukne a odštartuje práve v regióne West Midlands, sa stáva ústrednou témou celej dejovej linky. Vaše oči budú svedkom osudov niekoľkých postáv v šiestich špeciálne rozvrhnutých kapitolách, medzi ktorými sa budete presúvať počas niekoľkých hodín uhrančivého putovania. Kto si pod pojmom apokalypsa okamžite predstaví hordy zombie a mestá v plameňoch, tak bude v tomto prípade jemne vykoľajený. Smrť tu za sebou nezanecháva deštrukciu a pohromu, ale naopak necháva krajinu takmer nedotknutú a jediné, čo si so sebou odnáša, je ľudská existencia a jej pomaly sa strácajúce osudy.

V oblasti nenájdete ani stopy po telách obyvateľov Shropshire a všetko, čo ste schopní objaviť, sú malé črepinky zvláštnej svetelnej energie. Vašou úlohou je ich postupne zhromažďovať až z nich vyplynie konkrétny obsah minulosti. Ten sa odvíja v rozhovoroch už spomínaných "hrdinov", ktoré môžete ale aj nemusíte vypočuť od začiatku až do konca. Celú skladačku, ktorej jednotlivé časti budú do seba zapadať čoraz s väčšími obtiažami, sa navyše budete snažiť doplniť o záznamy z magnetofónových či telefónnych pások. Aby napätie z neznáma gradovalo až do posledného úseku celej hry, autori sa snažili každú vysvetlenú udalosť okamžite preložiť dvoma novými a tým udržať pozornosť hráčov v čo najväčšej miere.

Celý gameplay obstaráva jedno akčné tlačítko a motion technológia. Samozrejme, že pohyb po mape vám zabezpečí duo analógových páčok, avšak akonáhle budete chcieť spustiť víziu minulosti v určitom bode, hra od vás bude chcieť mierne alebo väčšie naklonenie ovládaču do jednej alebo druhej strany. Žiadne behanie, žiadne bojovanie. Tempo a rýchlosť s akou sa hýbe kamera je striktne v réžii celej hry, a tak si vaše prsty zničené od akčných bitiek tentokrát dajú pár hodín pauzu. Musím priznať, že v určitých momentoch hry som tento aspekt dosť preklínal, keďže som párkrát zablúdil a musel som sa vracať neskutočne pomalým tempom (doslova ako dôchodca s plnou plienkou a bez barlí). Práve rýchlosť a nemožnosť ju zvyšovať je veľkým negatívom, ktoré nájdete zahrnuté aj do konečného čísla nášho hodnotenia.

Podstatná u tejto hry je však atmosféra a hudobná stránka. O tú sa postarala talentovaná Jessica Curry a vniesla do príbehu čarovné momenty hutne podložené technickou stránkou. Grafika je absolútne nádherná a aj keď samozrejme nebudete mať pocit, že ste v skutočnom filme, Everybody's Gone to the Rapture vás takmer určite očarí západom slnka ako aj typicky anglickou sprchou v temnom lesíku okolo mestečka Shropshire (som presvedčený, že neraz ucítite aj pach hnoja). Pestrosť lokalít je krásne vyvážená, a tak si od pôvabnej dedinky plnej zelene odskočíte na vlakové nástupište k obrovskému mlynu, jazierkam, benzínovým pumpám či priamo do hvezdárne. Každá z týchto lokalít v sebe bude skrývať veľké otázniky, ktorých odhalenie záleží len a len na vás. Ak by som mal kritizovať, tak okrem ovládania by sa môj hnev zniesol na nejasný začiatok, v ktorom hráč musí svojvoľne definovať, čo môže a čo nie bez akéhokoľvek návodu, teda tutorialu.

90%
Bavíme sa tu o originálnom spracovaní filmovej adventúrky s minimálnou interakciou ale zato s kvalitným dejom a hutnou atmosférou. Hra, kde nepadne ani jeden výstrel, ale aj napriek tomu sa krásne zabavíte a zrelaxujete v obklopení živej prírody.