hw
LENOVO Yoga Book 9

LENOVO Yoga Book 9 - recenze
LENOVO Yoga Book 9 - recenze
08:26, 28.12.2023

Spoločnosť Lenovo je jednou z tých popredných technologických tovární, ktoré si ani v uplynulom roku 2023 nechceli odoprieť komerčný predaj ďalšieho experimentálneho hardvéru z kategórie pracovných notebookov. Ich Yoga Book 9 by sa v tomto smere dal charakterizovať ako duchovný nástupca skladacieho panelu X1 Fold. Len s tým rozdielom, že tentokrát ich inžinieri spravili menší krok späť a jednu obrazovku rozdelili do dvoch samostatných panelov ‒ avšak v základe tohto nápadu absentuje vstavaná fyzická klávesnica, čo už samo o sebe vyvoláva patričný údiv a súčasne aj veľa otázok. Za našu redakciu som bol na zodpovedanie týchto otázok vybraný práve ja a po dlhodobom testovaní som teraz pripravený vám povedať, čo všetko na tejto 2 v 1 novinke od Lenova milujem a súčasne aj nemám rád.

13,3 palcová skladačka

Klik pro zvětšení (LENOVO Yoga Book 9 - recenze)

Nebudem vás zavádzať, dobre viete, že osobne tieto modernizácie zbožňujem, a preto už od prvého momentu, čo som nový Yoga Book zobral do rúk, som bol pripravený mu všeličo odpustiť, len aby som zase raz mohol nasať tú Star Trek víziu. Poďme však na vec postupne. Hlavnou prednosťou sú logicky dva plne dotykové OLED displeje s rozmerom 13,3 palcov, kde ten vrchný po otvorení zariadenia zastupuje hlavnú obrazovku a naopak sekundárny má v talóne viacero šípov v rámci funkčnosti ‒ môžete ho dotykom ôsmich prstov premeniť na virtuálnu klávesnicu, alebo ho nechať na štýl tabletu a zobrazovať ďalší obsah. Celé si to predstavte ako otvárajúcu sa knihu zloženú z dvoch obrazoviek, ktorá po spojení s variabilným stojanom (nájdete ho v balení aj s dotykovým perom a malou fyzickou klávesnicou) umožňuje viacero režimov zloženia, postavenia a rozloženia. Interné rozhranie notebooku reaguje na otáčanie pomerne rýchlo, čo je za mňa veľké plus. Rovnako som bol spokojný s celkovým spracovaním kovového šasi (ide o brúsený hliník dodávajúci hardvéru prémiový akcent), ktoré má oblé hrany, 360 stupňový pánt spojený s dobre hrajúcim reproduktorom a celkovou váhou 1,34 kg. Vizuálna a pocitová aura LENOVO Yoga Book 9 je jednoducho vec, aká sa len ťažko opisuje, každopádne vám môžem garantovať, že akonáhle si tento moderný pracovný nástroj zoberiete kamkoľvek na verejnosť, drvivá väčšina pohľadov skončí práve na ňom. Bude v nich pochopiteľne zmes úžasu a otáznikov.

Treba to celé doladiť

Tie pohľady, o ktorých píšem som si overil počas služobnej cesty vlakom do Prahy (reportáž z nej vám prinesieme čoskoro). Na tento pracovný výjazd som si zámerne nezobral už spomínanú fyzickú mini klávesnicu, ktorá sa mimochodom ku Yoga Booku pripája cez Bluetooth a z praktického hľadiska by mala oveľa lepší význam, ak by ste ju v zatvorenom stave mohli skryť medzi obrazovky a nebolo nutné ju ťahať separátne. Mojím cieľom bolo naplno otestovať relevanciu pracovného využitia prostredníctvom písania cez dotykovú obrazovku, čiže nasať ten už vyššie spomínaný Star Trek efekt. Musím povedať, že tam stále nie sme. Notebook v danom smere síce ponúka haptickú odozvu a na dotyky prstov reaguje menšími vibráciami, ale ten pocit z písania je stále nepresvedčivý a detekcia prstov nedostatočná ‒ jednu dlhšiu recenziu napísanú pomocou virtuálnej klávesnice som mal hotovú za trojnásobok času pri bežnom spôsobe tvorenia textu. Kým nepríde technológia, ktorá bude schopná brušká prstov pri interakcii zásadne viac stimulovať, a súčasne kým nepríde softvér schopný reagovať svižne a bez chýb, nebude mať uvedená forma zadávania textu valný úspech. Navyše, akonáhle sa prepnete do virtuálneho zadávania písmen, spodná hrana obrazovky sa okamžite premení na virtuálny track-pad. Ten je po celej dĺžke a jeho využívanie je, tak ako pri písaní, rovnako podmienené nutnosťou neopierať si dlane o obrazovku. Naučiť sa písať a interagovať pomocou prstov padajúcich zvislo a zvrchu je skrátka otravné a znižuje to komfort tak zásadne, že ak by malo byť niečo takéto hlavnou prednosťou testovacej vzorky, súčasne by sa to pre ňu stalo odistenou gilotínou.

Capko Jakubko

Obe OLED obrazovky poskytujú rozlíšenie 2 880 x 1 800 pxl a sú jednoducho očarujúce v každom ohľade ‒ nádherná hĺbka farieb, perfektný kontrast, ostrosť a komplexné zobrazovanie detailov. Jedinou výraznou nevýhodou je lesklý povrch a zároveň aj náchylnosť na zbieranie odtlačkov prstov a rôznych nečistôt. Po celodennom používaní, bez toho aby ste notebook neustále čistili a leštili, nebude na jeho vnútornú časť vôbec pekný pohľad, to vám garantujem. Papierovo by panely mali ponúkať jas na úrovni 400 nits, ale moje meranie ukázalo ešte o niečo vyššie hodnoty ‒ obrazovky sú takým relevantným pomocníkom aj vo vonkajších podmienkach, aj keď OLED v tomto smere bude nateraz stále jemne strácať voči konkurenčným technológiám, či už tým novým alebo zastaraným. Hranu medzi oboma obrazovkami vypĺňa perfektne vyladený audio systém od Bowers & Wilkins, ktorý mňa osobne šokoval predovšetkým svojou hutnou basovou linkou ‒kto by preto Yoga Book 9 chcel aktívne využívať aj na plnohodnotné sledovanie filmov alebo seriálov, o zvukový systém nemusí mať vôbec strach. Vráťme sa teraz ešte do situácie, pri ktorej je notebook otvorený. V jeho hornej hrane sa nachádza webová kamera s IR snímaním tváre a 5 mpx rozlíšením, čo konzument musí doceniť nielen v rámci bezpečnosti, ale rovnako tak aj pri socializácii so svetom. Prenos streamu je dostatočne ostrý aj pri slabšom osvetlení a režim snímania hlasu zvláda dostatočne potláčať okolité ruchy. Krátko ešte na margo konektivity. Keďže sa tu rozprávame o extrémne tenkom a po dizajnovej a konštrukčne stránke špecifickom kuse hardvéru, asi vás nijako neprekvapí, že v rámci fyzickej konektivity neostalo miesto na nič iné, než trojicu Thunderbolt 4 portov.

Dostatočne výkonný?

Už v úvode som spomínal, že využitie LENOVO Yoga Book 9 spadá skôr do kategórie kancelárie s jemným presahom do kreatívnej tvorby ‒ notebook môžete napríklad otvoriť a pri vodorovnom stave, kedy je hardvér položený na stole, na ňom viete spraviť prezentáciu pred kolegami stojacimi okolo vás. Základom výkonu je v tomto prípade procesor Intel Core i7-1355U doplnený o integrovanú grafiku, 16 GB operačnú pamäť a 1 TB SSD disk. Už vopred vás však musím varovať, že avizovaných desať jadier je v rámci procesoru pekných skôr na papieri, ale v realite sa o výkon starajú v skutočnosti len dve jadrá. Cez to všetko som počas pracovania s predmetnou vzorkou vlastne v rámci svojej tvorby (mimo strihania videí) nemal zásadný problém, aj keď treba jasne dodať, že už samotná skratka U umiestnená na konci procesoru, čo to naznačuje ‒ ide o čip s ultranízkym napätím, ktorý uprednostňuje bežné kancelárske výkony pred náročnejšími procesmi. Práve na prácu, pri ktorej nepotrebujete vysoký výkon, je Yoga Book 9 ako stvorený a navyše vám k nej, vďaka svojmu unikátnemu konceptu dvoch obrazoviek, dokáže pribaliť pádny balík výhod. Čo sa týka chladenia, tak aj cez limity šasi je vstavaný ventilátor sotva počuteľný a cez to všetko sa telo zariadenia vôbec neprehrieva. Osobne som dokonca vyskúšal aj niekoľko nenáročných videoherných stratégií orientovaných na dotykové ovládanie, ktoré pri zobrazení na dvoch paneloch vyznievali zase o kus lepšie.

Bratislava - Praha a nazad

Na samotný záver som si nechal výdrž batérie, ktorá je z logických dôvodov v rámci dvoch aktívnych obrazoviek, zásadným pre a proti, v prípade, ak by ste o kúpe niečoho takéhoto vôbec uvažovali. Lenovo si bolo pri tvorbe tohto konkrétneho pracovného nástroja skutočne vedomé toho, že aj cez priestorové limity, musí siahnuť po kapacitne dostatočne veľkej batérii. Podarilo sa im do už tak tenkého tela natlačiť 80 Wh akumulátor, čím v režime jedného displeju + aktívnej virtuálnej klávesnice dosiahli prekročenie hranice desiatich hodín. A toto ja osobne považujem za veľký úspech. Notebook som zobral na už spomínanú pracovnú cestu vlakom a nemusel som ho napojiť na nabíjačku pri práci vo vlaku ani raz, a to v rámci cesty tam aj späť. Yoga Book 9 je vo svojej podstate ďalším úspešným vykročením smerom do budúcnosti, kedy sa už fyzické spínače na klávesnici budú nachádzať maximálne tak niekde v múzeu. Nateraz a s dostupnými technológiami pri dotykovej interakcii, je však ten krok stále limitovaný výsledným užívateľským komfortom. Cez to všetko sa využitie dvojice kvalitných OLED panelov v rámci 2 v 1 konvertibility dá jasne obhájiť, ale je nesmierne dôležité, kto si niečo takéto kupuje v zmysle svojej profesie. Platí sa tu viac za pokrokovú myšlienku? Určite áno, a pre niekoho, kto je vo sfére laptopov sotva naklonený pokroku je niečo takéto ekvivalentom zbytočnosti, avšak celá tá pointa variability dvojice nádherných obrazoviek, ktoré si viete nastaviť s cieľom zlepšenia výkonu svojej práce, sa nateraz nemôže nechať odradiť ničím, inak sa toho Star Treku nikdy nedočkáme.

Za poskytnutie produktu na recenzi ďakujeme spoločnosti Lenovo