Assassin's Creed Mirage

Assassin's Creed Mirage - recenze
Assassin's Creed Mirage - recenze
13:01, 04.10.2023

Viete ako zistíte, že čoby herný novinár už máte za sebou nejakú tú dekádu skúseností? Počas recenzovania akejkoľvek novinky s historickými koreňmi naviazanými na zrod testovanej IP, si živo spomeniete ako ste hrali a následne reportovali skúsenosti z videohry starej pätnásť rokov. Áno je to tak, Assassin's Creed sa zrodil pred takou dlhou dobou a pre Ubisoft je táto značka dnes stále relevantná, ba by sa dalo povedať, že bez nej by možno už komerčne stagnujúci Francúzi vlastne ani neexistovali (nadnesene povedať, samozrejme). Prvý Assassin's Creed zložil česť poctivému mixu akčnej adventúry so stealth prvkami a nech už máte akýkoľvek názor na jeho nasledovníkov, značná časť fanúšikov AC si žiadala návrat ku koreňom. A ten návrat začína práve v týchto dňoch prostredníctvom vydania Assassin's Creed Mirage.

Chytré prepojenie

Klik pro zvětšení (Assassin's Creed Mirage - recenze)

Ak niečo Ubisoft naozaj stále zvláda, tak je to prepájanie svojich svetov s akým takým a predovšetkým uveriteľným kontextom. V tomto novom, aj keď po prstoch mi skôr chodí slovné spojenie; staronovom dobrodružstve, sa ujmeme Basima, mladého pouličného zlodeja s drzou náturou, ktorý hľadá odpovede nie len na svoj škŕkajúci žalúdok, ale aj na isté duchovné posolstvá vlastných snov. Dejiskom je Bagdad v deviatom storočí rozdelený na štyri štvrte po ktorých sa Basim Ibn Ishaq presúva v čo najutajenejšom móde - áno, môžete s ním behať po uliciach a v prípade výberu rôznych kostýmov, sa dokonca nebáť pozrieť do očí aj hliadkujúcim strážam, ale oveľa viac zábavy si užijete pri tradičnom parkúre, ktorý je jednoducho nádherný. Znalcom celej série AC bude meno Basim Ibn Ishaq určite veľa hovoriť, keďže dobové zasadenie je deväť storočí po hre Origins a teda do času, kedy sa asasíni označujú ako skrytí. Mirage je však príbehom priamo napojený na predchádzajúci diel s podtitulom Valhalla a ak ste ju hrali a dohrali, tak vám je jeho identita jasnejšia aj v kontúrach celej tej fantasy linky bublajúcej na pozadí značky Assassin's Creed. Za predpokladu, že ste nehrali Valhallu, nemusíte sa obývať, že by ste si Mirage nejako zásadne neužili, osobne si myslím, že práve naopak.

Cestujte mestom bez toho aby ste sa nohou dotkli zeme

Priznávam sa, ja spadám do tej vyššie spomínanej sorty milovníkov prvého dielu série AC, ktorým sa žiadalo návratu k čistokrvnej idei stealth konceptu. Z tohto dôvodu som do Mirage vkročil s veľkým nadšením a musím povedať, že z väčšej časti mi to nadšenie vydržalo až do záverečných tituliek - mimochodom, určite ich nechajte dobehnúť až do konca. Konceptuálne tu máme po dlhej dobe poctivé a zbytočne nerušené dobrodružstvo na rozľahlej mape plnej interakcie, ktoré však môže výraznejšie kaziť nekonzistentnosť vizuálnej stránky. Mirage sa bude predávať za sumu pod hranicou 50 Euro, čo vám už jasne musí indikovať istý stupeň grafickej a technickej tolerancie. Nový Assassin's Creed vyzerá miestami nádherne a miestami ako priemerná indie hra. Iste, Bagdad v danom storočí neprekypoval farbami a v chudobných štvrtiach by ste sotva našli inú farbu než hnedú a žltú (handry a piesok), avšak vďaka HDR efektu sa dá pri skákaní po strechách drevených chatrčí nájsť istý stupeň krásy, ktorému zdatne sekunduje aj dobre spracovaná animácia a výzor hlavného hrdinu. Akonáhle však vbehnete do interiéru, alebo vás kamera zamkne medzi úzkymi stenami, začnete si všímať tú hromadu nepekných detailov pripomínajúcich minulú generáciu konzol (apropo, áno, Mirage je dostupný aj na staré konzoly).

Rýchle tempo okrádania a likvidácie

V rámci bojov, mechaniky okrádania a vylepšovania predmetov sa Ubisoft vybral cielenou cestou zjednodušovania. Nemám im to vôbec za zlé, keďže zrazením spomínaných technických nárokov sa im razom otvorila prirodzená cesta prostého, ale stále zábavného gameplay obsahu. Súboje na meče zvládnete s prstom v nose a osobne ich nepovažujem za to podstatné, čo v Mirage má cenu skúšať opakovane. Oveľa viac aktivity a teda aj zábavy si užijete parkúrom (preskákať sa dá celou mapou bez toho aby ste sa čo i len jednou nohou dotkli zeme, postupným čistením mapy od nepriateľov, bez toho, aby bol vyhlásený poplach. A tu už je nutné plánovať (vďaka vášmu orlovi to ide lepšie), obozretne postupovať vpred a vždy sa snažiť jednotlivé kroky premyslieť dvakrát než padne prvé telo na zem. Iste, aj v tomto sa dá nájsť veľa chýb a akýchsi Ubisoft nedostatkov, ale pozitíva z môjho pohľadu jasne prevažujú a bez chodenia okolo horúcej kaše poviem; užil som si to ako pred pätnástimi rokmi. Vývojový strom Basima vám umožňuje vkladať exp body do dôležitých pomocných schopností, ktoré robia stealth vo finále atraktívnejší a nie je tu ani veľa slepých uličiek. Kapitolou samou o sebe je potom akási schéma detektívnej práce pri rozuzlovaní hlavných, ale aj postranných misií.

Príjemný dabing aj soundtrack

Je Assassin's Creed Mirage vrcholom celej série? Absolútne nie! Je Assassin's Creed Mirage zábavný tak ako v čase zrodu série? Rozhodne áno! Bolo by odo mňa nezodpovedné tvrdiť, že Mirage vám dá to, čo ponúkala Valhalla, avšak medzi poslednými dvoma časťami celej IP treba jasne rozlišovať. Mirage nemieri obsahovo tak vysoko a skôr sa sústredí na ukojenie potrieb fanúšikov jednotky a tento aspekt sa mu darí naplniť, síce nie na maximum, ale nemá od neho ďaleko. Ponúka pútavý príbeh, jednoduché ovládanie, rozumne nastavenú dobu hrania, hromadu bočných misií, chuť vylepšovať progres hlavného hrdinu a vlastne aj Basim je sympatickým dielikom v tejto orientálnej skladačke, ktorý vám zapadne do celej AC mozaiky tak jasne, ako ste u iného hrdinu AC nezažili. Kto vždy inklinoval k jednotke a už ho nebavili tie monumentálne a epické "hašašíny" poslednej doby, nech ide do Mirage a nebude ľutovať.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti UBISOFT

80%
Podarený návrat ku koreňom série