Stories Untold

Stories Untold - recenze
Stories Untold - recenze
12:00, 09.02.2020

Bola doba, kedy textové adventúrky boli to najzaujímavejšie, čo sa na scéne videohier s poriadnym príbehom dalo vôbec vstrebať. Preto je aj dnes príjemné zistiť, že sa tomuto už dávno zabudnutému konceptu dá venovať čiastočná a hlavne funkčná poklona. Indie projekt Stories Untold, ktorý padol aj do oka známych producentov z Devolver Digital, však nie je ani náhodou nejakou snahou o návrat do minulosti plnej čiernobielej spleti písmeniek a diakritiky. Ide skôr len o jemné pripomenutie časov, kedy sa hutná atmosféra dala realizovať aj bez dnes už nevyhnutých moderných štandardov a kedy stačilo len obyčajné čítanie textu ako palivo pre vašu predstavivosť.

Štyri krátke príbehy so slabým záverom...

Klik pro zvětšení (Stories Untold - recenze)

Spoločnosti No Code, ktorá stojí za vznikom tejto sympatickej a celistvej kolekcie menších príbehov s príchuťou hororu, sa v prvom rade nedá uprieť pokus o originálny prístup. Hráč, ktorý sa rozhodne investovať do jednej z verzií ich hry (predmetom tejto recenzie bol aktuálny port na systém Nintendo Switch) je totižto akýmsi čiastočne zainteresovaným pozorovateľom krátkych scénok, ktoré začínajú a končia u virtuálnej klávesnice. Každá jedna zo štyroch kapitol je pritom vedená identickým dejovým zvratom, ktorý vrcholí v tónoch záverečných sekúnd hrania. Ešte než sa začnete tešiť na nejaký komplexný scenár s účelovým zavádzaním, ktoré by vám až na konci spôsobilo šok a bolesti hlavy, tak vás môžem už teraz schladiť. Nič také sa tu nekoná a samotné rozuzlenie zápletky je jedným z najslabších partov značky Stories Untold. Skúsenejším jedincom sa môže dokonca podariť odhalenie hlavnej pointy už počas prvej kapitoly, čo nie je zrovna dobrá vizitka, zvlášť od čiastočne textovej adventúry, čo poviete?

O titulný obrázok hry sa postaral umelec Kyle Lambert, ktorý vdýchol art kultovému seriálu Stranger Things.

Isté veci však fungujú až nadmieru dobre. Vôbec najlepším partom je skladanie mrazivej atmosféry počas prvej a poslednej kapitoly. Minimalistické rozhranie miestnosti so starým počítačom a obrovskou klávesnicou zafarbenou do tónov cigaretového dymu je komorným sprostredkovateľom písaného textu. Tu odporúčam spustiť Stories Untold vo večerných hodinách a ideálne sám, bez akýchkoľvek rušivých elementov okolo vás (fľaška červeného nemôže uškodiť). Garantujem vám, že akonáhle sa začítate do pozvoľna sa tiahnuceho textu, ktorý miestami pripomína retro horor z kategórie B, tep vášho srdca sa naviaže na tempo výkladu a nebudete mať pocit pokoja, kým to celé nepochopíte. O to horšie je však zase už hore spomenuté výsledné sklamanie zo zápletky ako takej. Autori sa snažili diváka (sú miesta, kde sa začnete cítiť skôr ako štatista a nie aktívna súčasť deja) povodiť po odlišných prostrediach. Od už spomenutej klávesnice sa posuniete k jednoduchým experimentom, poprechádzate sa po nemocničnej chodbe a dokonca si naberiete snehu do topánok.

Soundtrack vytvára elektro vibrácie hodné filmovej éry jedinečných osemdesiatych rokov.

Prechod celou štvoricou príbehov vám za normálnych okolností nemôže zabrať viac než tri hodinky čistého času. Zámerne spomínam slovíčko "normálnych", keďže je tu jeden dosť fatálny úsek s puzzle prekážkou, ktorej úspešné prekonanie od vás vyžaduje naučenie sa morzeovky. Škoda len, že takýchto nápadov je v celej koláži interakcie hry Stories Untold dosť poskromne a takto silný edukačný nástroj tu je vlastne len jeden jediný. Záchrannú brzdu však môžeme spustiť aspoň spomienkami na staré kultové filmy spred štyroch dekád, ktoré definovali aj dospievanie mnohých z nás, zvlášť ak ste milovali tajomné horory s nenáročnou zápletkou. To nás následne presúva aj do sveta niekoľkých známych herných značiek formátu Silent Hill a prípadne aj modernejšieho Alien: Isolation. Všetko teda stojí a padá na atmosfére silno previazanej okolo vašej bujnej predstavivosti, bez ktorej vám Stories Untold bude pripadať tak maximálne ako pekná hromada nudy.

Potrebujem silné dioptrie.

Mnou testovaná vzorka pre Nintendo Switch sa po technickej stránke bez problémov vyrovná ostatným verziám. Čo je však v prípade hrania mimo doku, teda v handheld režime, najzásadnejším problémom? Rozhodne veľkosť písaného textu. Aj keď je možnosť si obrazovku čiastočne priblížiť pomocou jedného tlačidla, cez to všetko je identifikácia slovíčok putujúcich kade tade väčšinu času hodne zložitá. Chce to minimálne hrať s tvárou prilepenou priamo na konzole alebo rovno nasadiť poriadne okuliare na čítanie. Autorov teda musím trocha karhať za absenciu editácie HUD, ktorá by práve vo verzii pre Nintendo hardvér bola veľmi nápomocná. Čo povedať záverom? Produkčná spoločnosť Devolver má jednoducho cit a oko na originálne indie značky od neznámych autorov. Podpora Stories Untold je toho ďalším dôkazom a aj keď celistvosť tohto príbehu sa v závere rapídne rozpadá, hlavne pre slabé vyvrcholenie a pointu deja, nemožno tejto kolekcii uprieť originálnu atmosféru a funkčný retro minimalizmus. Geniálna a tajomná hudba v pozadí je už len čerešničkou na torte.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti Devolver Digital

Recenzovaná verzia: Nintendo Switch
73%