Yoshi's Woolly World

Yoshi's Woolly World - recenze
Yoshi's Woolly World - recenze
16:00, 22.06.2015

Verte tomu alebo neverte, ale naposledy sa tento známy zelený dráčik objavil na domácej konzole v plnohodnotnej časti v roku 1997 a to na Nintendo 64 v projekte Yoshi's Story (áno, to je ten port pre Nintendo 3DS, ktorý veľa hráčov považovalo za novú časť série). Dodnes teda náš dinosaurus fiktívneho druhu musel čakať až sa znovuzrodí v hlave umeleckého génia menom Takashi Tezuka a že sa jedná doslova o evolúciu v arte videohier vám už asi naznačila čo i len sekunda z projektu Yoshi's Woolly World. Nintendo WiiU je presne ten pravý šijací stroj, ktorý nám exkluzívne prináša túto plošinovku v najroztomilejšej forme akú som, ja osobne, mal kedy možnosť vidieť a hrať. Ak máte desať alebo tridsať rokov, táto hra je určená pre každého, kto sa chce zabávať hravou formou a nenecháva svoje posolstvo nijako zanikať v kontexte. Poďme spoločne do čarovného univerza stvoreného z bavlniek a gombíkov, kde hravosť nepozná hranice a zábava doslova tryská v eufórii originality a nápadov.

Tam, kde sú obláčiky z bielej vaty a kde vás čajka okaká šedou vlnkou bez zápachu, tam vo svete Yoshi's Woolly World.

Klik pro zvětšení (Yoshi's Woolly World - recenze)

Predstavte si, že všetko naokolo vás je zložené len z textílií a doplnkov bavlneného charakteru. Predstavte si, že aj vaše telo nedýcha pomocou pľúc, ale naopak, vďaka dvom kúskom vaty prepojeným medzi sebou špagátikom. Zapojte svoju fantáziu do takej miery, že miesto rúk, ktorými ste sa prepracovali do tejto recenzie, máte dva dlhé kusy kuchynského kockovaného obrusu naplnené uterákmi, aby ste boli schopní kliknúť na náš web. Dvere nie sú odteraz z dreva ale z hrubého plsteného koberca a miesto kľučky sa chytáte obrovského zipsu odhora až po zem. Presne toto je jemná anabáza na svet hry Yoshi's Woolly World. Náš malý hrdina je v príbehu vyobrazený ako záchranca svojej početnej rasy a po tom, čo jeho rodnú dedinku napadne zlý čarodej a rozloží jeho bratrancov a sesternice na stovky klbiek vlákien, je všetka nádej upieraná len a len vašim smerom. Ako som hore už naznačil, v tejto 2D hre s jemnými 3D prvkami sa dokáže dostatočne vyhrať ako malé dieťa tak aj dospelý jedinec. Pre tú prvú skupinku tu máme takzvaný "Mellow mode", v ktorom hlavná postava defacto nemôže zomrieť. Ak chcete teda, aby vaše dieťa okúsilo hravosť a dokonalý art tejto hry, bude vám to plne umožnené. Ale ak dáte prednosť poriadnej výzve spojenej s hodinami tvrdého skúmania každého centimetra hry, rovnako počíta projekt aj s vami a otvorí vám svoju teplú a hrejivú náruč z poctivej bavlny.

Tento opis už vám určite naznačil potencionálnu prítomnosť kooperácie pre dvoch dráčikov na jednej obrazovke. Samozrejme aj táto šanca pre kvalitnú zábavu s kamarátom je tu umožnená a tak nie je prekážkou zlúčiť spoluprácu desaťročného s tridsaťročným, kde sa jeden učí od druhého a obaja z toho niečo majú. Uznajte, že na svete existuje len pár hier schopných niečoho podobného a určite nie je náhoda, že takmer všetky nájdete na konzolách od spoločnosti Nintendo. Ovládanie je striktne orientované na dve akčné tlačidlá a jeden analóg. Preto sa hráč okamžite dostane do komfortu a jediné, čo mu bude brániť v hraní, je čas samotný (okrem hlavného U-padu je možnosť využiť aj staršie ovládače z Wii). Svet Woolly World je rozdelený na šesť unikátnych krajín, ktoré sa od seba odlišujú jednak počasím a samozrejme aj zázemím. Po vzore Super Maria sa tu level od levelu presúvame od jednoduchších výziev až po tie najnáročnejšie. Všetka obtiažnosť je prepojená so zberateľskou vášňou nielen nášho zeleného kamaráta s dlhým jazykom, ale aj s tou vašou. Kto totiž bude chcieť na konci každej arény sledovať obnovu strateného Yoshiho a jeho zaradenie do obrovskej kolekcie, bude musieť pátrať po každej tajnej bavlnke na mape. Okrem týchto odcudzených klbiek vlny, ktoré hlavný boss celej hry rozhodil kade tade, sa hráč snaží pripísať na svoje konto päť špeciálnych kvetiniek (konkrétne margarétok) a zároveň pozbierať čo najviac kryštálov. Tie tu slúžia ako virtuálna mena, za ktorú si pred vstupom do levelu alebo priamo počas neho kupujete rôzne schopnosti či predmety, ktoré vám majú zjednodušiť postup hrou.

Tento prvok krásne dopĺňa hrateľnost ako takú, keďže nie je možné disponovať počas pohybu postavy viac ako jednou schopnosťou. Hráč teda musí kalkulovať a rozhodovať sa strategicky, kedy zaplatí vysokú sumu za danú schopnosť tak, aby sa mu to v konečnom dôsledku aj vrátilo. Uvediem úplne banálny príklad. Ocitnete sa v lávovom svete, kde okrem hrozby pádu do priepasti a okamžitej smrti ukončenej dymiacim drakom z bavlny, vám hrozí aj upálenie zaživa. Máte teda na výber aktiváciu imunity voči pádu do diery alebo schopnosti ochrany pred horúcou lávou. Jedno aj druhé je určite prospešné, ale až samotná hra ukáže, nakoľko výhodná kúpa to bola, v jednom alebo v druhom prípade. Každý svet je obohatený o špeciálne bonusové misie, kde sa Yoshi premieňa na rôzne predmety ako lietadlo, motorka či tuleň. Už asi tušíte, že v týchto mini hrách pôjde predovšetkým o presné prechody cez arény a to v rýchlom tempe. Každá z nich je príjemným spestrením a nezažil som jediný moment frustrácie, či už som musel niektoré opakovať alebo nie. Takmer päťdesiat unikátnych levelov je prešpikovaných tajnými obláčikmi, ktorých objavenie vyžaduje často kaskadérske kúsky, po ktorých človek buď pôjde od posledného save miesta alebo bude pokračovať s novým predmetom v zbierke.

Hravosť dizajnu levelov a ich prekážky napojené na bavlnený svet tu nepozná hranice. Yoshi bude svojím hltavým reflexom požierať protivníkov a symbolicky ich tráviacim traktom meniť na klbká vlny. Tie následne môže používať ako zbraň alebo ako sondu do nedostupných kútov hry. Bude párať nitky ale aj zašívať mosty. Autori si dali záležať na každom detaile. Ak objavíte tajnú plošinu a budete ju chcieť využiť na presun k pokladu, musíte si najprv cez ňu hodiť jedno klbko vlny a tým jej dať pokyn na stvorenie. Ak to spravíte zeleným klbkom, bude plošinka zelená. Ak hnedým, tak bude hnedá. Presne toto sú originálne nápady, ktoré vaše malé dieťa naučia oveľa lepšie spoznávať bežné veci než nejaké čítanie zo šlabikára. Ich motivácia by navyše mohla prameniť aj z faktu, že zbieraním kryštálov v hre, sa za určitého počtu pripíše do vášho item boxu nová pečiatka pre MiiVerse, čím sa následne môžete pochváliť v profile hry a prikresliť si zároveň svoje vlastné nápady a zdielať do celého sveta. Presne toto deti milujú a čo si budeme vravieť, aj my dospelí sa radi pochválime. Neviem, či to bolo mojím ignorovaním posledných hier od Nintenda v koncepte 2D alebo hladom po originálnych nápadoch ale Yoshi's Woolly World mi jednoducho sadol ako dobre upečený kus mäsa, len to mäso je z hnedej bavlnky. Od začiatku až do konca som sa na obrazovku, či už televíznu alebo tú menšiu v ovládači, pozeral so žiarivým úsmevom a žasol nad mysľou vývojárov.

V momente, kedy som si vravel, že už som v tejto hre videl všetko, sa tento názor musel skloniť pred ďalším nápadom a tak dookola až do epického finále. Samozrejme, že absencia nejakého príbehu sa dnes už nedá ospravedlniť samotným konceptom, v ktorom je hra spracovaná, ale u hier od Nintenda sme si už na podobné nedostatky tak nejak zvykli a viac v hrách tohto typu hľadáme to povestné know-how. Stovka špeciálne spracovaných charakterov rasy našich dráčikov čaká na záchranu a počas viac ako pätnástich hodín o ňu bude určite postarané. Navyše po dokončení hlavného príbehu stále môžete pátrať po veciach, ktoré unikli vašej pozornosti a navýšiť si tak hranie zase o nejaký ten čas vyššie. Pre zberateľov Amiibo figúrok musí potom distribúcia hry s bavlneným Yoshim znamenať nové možnosti čo do získania exkluzívnych oblečkov v hre, čím sa Nintendo tak trocha snaží navýšiť záujem o tento segment predaja. Zvuková stopa chce zapadnúť do umelecky pojatých arén a reproduktory tak prevažne vypúšťajú hravé melódie v jednej opakujúcej sa slučke. Yoshi len džavoce a pri skoku vydáva zvuk ako na záchode, takže kto by čakal dabing musí sa uspokojiť s textovou bublinou a podivnými samohláskami v chaotickom podaní. Je dosť náročné presne definovať ten pocit z hrania tohto projektu, preto vám odporúčam pustiť si našu špeciálnu časť video blogu Big "N" Live zameranú na prezentáciu sveta z textilných produktov.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verzia: Nintendo WiiU
90%
Hovorí sa, že nič nie je dokonalé a určite by sa pár chýb našlo aj na tejto hre, avšak jej náročnosť v pomere k možnostiam, ktoré ponúka a umeleckému artu celkovo, ma núti tlačiť konečné hodnotenie do nebeských výšin. Tam, kde sú obláčiky z bielej vaty a kde vás čajka okaká šedou vlnkou bez zápachu, tam vo svete Yoshi's Woolly World.