Dead Space Remake

Dead Space Remake - recenze
Dead Space Remake - recenze
11:53, 30.01.2023

Obecne musím konštatovať, že moje posledné dva mesiace boli zasvätené sci-fi hororu a súčasne musím povedať, že som si ich skutočne užil. Všetko som započal naladením atmosféry zo začiatku decembra/prosince prostredníctvom filmovej série Votrelec, ktorú som prekladal Predátorom a v tom celom som si uvedomil, že sa vlastne blíži vydanie titulu The Callisto Protocol a samozrejme aj titulu Dead Space Remake. Ppreto som sa rozhodol, že si rýchlo zahrám ešte originálny Dead Space, ktorý som počas vianočných sviatkov nakoniec úspešne dokončil a musím povedať, že som si hranie tohto dlhé roky starého titulu neskutočne užil, nakoľko dnes s odstupom rokov môžem s čistým svedomím konštatovať, že ide o nadčasové dielo, ktoré predbehlo dobu.

Samozrejme, že nasledujúce riadky sa budú venovať hlavne titulu Dead Space Remake, ale skúsime si tento návrat porovnať aj s titulom The Callisto Protocol, ktorý je vlastne od pôvodného autora Dead Space, Gleana Schofielda. Ten po zavretí štúdia Visceral Games založil svoje vlastné štúdio a pracoval práve na titule The Callisto Protocol, ktorý, bohužiaľ, komerčne zrovna neuspel a znamená to pre štúdio neistú budúcnosť. Toto sem však nepatrí a tých omáčkou ochutených slov na začiatok bolo dosť, poďme sa teda pozrieť priamo na Remake samotný, ktorý som zrecenzoval na konzole PlayStation 5.

Na remake Dead Space som sa tešil od jeho samotného oznámenia, Dead Space trilógiu považujem za to najlepšie, čo videoherný svet v žánre scifi-hororu kedy vyprodukoval a preto moje očakávania boli minimálne podobné, ako v prípade remaku Resident Evil 2. Musím ale konštatovať, že návrat DS je skutočne brilantným remakom, nakoľko všetky zmeny, ktoré sa odohrali proti originálu, boli veľmi ale veľmi citlivo zapracované aj do originálneho diela.

Pre mňa asi najbrilantnejším počinom zostáva samotný level dizajn, ktorý síce jasne kopíruje originál, ale v ten správny moment pridáva puzzly alebo veľmi chytré dizajnové zmeny presne tak, ako by ste od hry s rokom vydania 2023 očakávali. Novinky, ktoré boli do hry zakomponované nie sú žiadne novinky pre sériu samotnú a to je na tom to najlepšie, autori sa totižto rozhodli podrobne preskúmať celú trilógiu a vyberajú z nej to najlepšie s jasným cieľom obohatiť jednotku samotnú. Jedným z najzásadnejších rozdielov je prístup k celej lodi USG Ishimura. Predmetné plavidlo je vlastne vaše kompletné ihrisko, v ktorom sa môžete pohybovať bez nahrávacích časov a súčasne sa jedná o taký univerzálny otvorený svet v jasne ohraničenom prostredí. V momente, keď získate všetky prístupové karty, sa pre vás loď stane totálne otvoreným priestorom a je len na vás kam sa vydáte prednostne.

Klik pro zvětšení (Dead Space Remake - recenze)

Oproti originálu sa v hre nachádza zopár lokalít, ktoré sa v pôvodnej hre nenachádzali, ako som ale už spomínal, všetko je zapracované do celku veľmi citlivo s tým, že pre hráča pôvodnej verzie sa bude jednať o akési spestrenie a prekvapenie, teda aspoň na mňa to malo takýto efekt, pretože po dohraní originálu som mal chvíľku pocit, že ma remake už nemôže ničím prekvapiť - našťastie som sa splietol. V jeden moment sa nachádzate v starých dobrých lokalitách z originálu no a v druhý, sčista-jasna navštívite miesta, ktoré originál vôbec neobsahoval, jedná sa hlavne o lokácie, ktoré sú doplnené novým prvkom hrateľnosti a to takzvané zero-gravity zones – inými slovami; zóny, kde nie je gravitácia a vy sa v ten moment premeníte tak trochu v Iron Mana. Druhý skvelý moment pre fanúšikov originálu nastáva v momente, kde sa nachádzate v starých známych priestoroch, ale v remaku tam zrazu pribudnú ďalšie dvere, ktoré skrývajú novú lokalitu k odhalení, prípadne nejaký ten nepovinný quest, ale o tom si povieme neskôr.

Keď sa zamyslím nad tým, ako je Dead Space Remake dizajnovaný, nezostáva mi nič iné len žasnúť s akým rešpektom k originálu autori pristupovali - neustále máte pocit, že ste túto hru už hrali, ale zároveň vám ponúka stále nový a nový obsah a tomuto ja hovorím majstrovsky pojatý remake. Dokonca by som sa nebál použiť slová; najlepší remake vôbec, ale tu by som možno urazil titul Shadow of Colossus, ktorý podľa mňa definuje pojem remake v jeho pravom slova zmysle.

Teraz asi to najdôležitejšie, čo vás zaujíma a to je nepochybne grafické spracovanie hry. Začnem asi tým, že remake Dead Space som hral po dohraní Callisto Protocolu a musím povedať a to bohužiaľ nerád, že Callisto je graficky ešte o úroveň vyššie a to asi vo všetkých aspektoch. Pri hraní Callista som mal chvíľkami pocit, že sa dívam na film, ale u Dead Space som predsa len poznal, že hrám videohru. Nechcem vám však týmto povedať, že Dead Space Remake je graficky nepodarený, to v žiadnom prípade, všetko čo v hre uvidíte je vyšší štandard a hlavne pri zvolení vyššie grafického módu sa vám na hru bude dívať výborne. 4K, 30 FPS a samozrejme Ray-Tracing, to sú všetko záruky úchvatného grafického zážitku, dokonca ani hranie v 30 FPS nie je trhané a je veľmi stabilné, ostatne som v tomto režime hral viac, ako 3 hodiny čistého času. Problémom ale zostáva moja závislosť na 60 FPS a preto som musel prepnúť na režim Performance, ktorý ponúka nižšie rozlíšenie 2K pri 60 FPS a samozrejme, absenciu Ray-Tracingu. Bohužiaľ Fidelity mód... 60 FPS je 60 FPS...

Po grafickej stránke a obecne, po stránke technickej, som nenašiel nič závažné prečo by ste po hre nemali siahnuť, áno na internete sa hovorí o nejakom grafickom glitchi obleku, ale za prvé som si toho všimol len vo výťahoch a za druhé som dnes čítal, že vývojári plánujú opravu v nasledujúcom patchi, takže asi nemá zmysel sa nejak podrobnejšie zaoberať niečím, čo vám vlastne vôbec neškodí a hlavne, čo bude čoskoro odstránené, takže technický stav za mňa viac než výborný a v tomto ohľade sa nemusíte obávať žiadnych nepríjemností.

Samostatným aspektom hry je jej ozvučenie, osobne som hru testoval v dvoch režimoch, čiže TV a 3D audio s originálnym 3D headsetom od Sony. Samozrejme, TV režim asi nie je potreba moc komentovať, veľké audio orgie nečakajte, ale samozrejme aj tu záleží na kvalite vášho televízoru. Samozrejme úplne iným koncertom sa stáva hranie s headsetom a aktívnym 3D zvukom. Dead Space je podľa mňa asi jedna z najlepšie spravených hier čo sa audia týka. Samotný strach nepramení v tom, že na vás útočia Nekromorfovia, ale z toho koncertu, ktorý vám znie v ušiach. Neustále praskanie, búchanie, hlasy, jakot ľudí, ktorí zatiaľ celé toto šialenstvo prežívajú, je niečo, čo vám zaplní veľmi spoľahlivo slipy. Za mňa je v tomto hra absolútny strop a odporúčam ju hrať práve takto – 3D headset a všade zhasnuté.

Samozrejme, že sa remake dočkal aj ďalších zmien, napríklad v samotnej ekonomike, kde si nové zbrane nekupujete ale naopak získavate ich prieskumom lode, čo je za mňa parádna zmena a hlavne motivácia k prehľadávaniu mapy. Ďalej hra obsahuje systém prístupových kariet, čo má výborný dopad na to, akým spôsobom ju hráte a hlavne na to, že ste ochotný sa vracať do jednotlivých starších častí lode, len preto, aby ste si otvorili dvere s prístupom číslo 2, pretože viete, že práve za týmito dverami sa môže, ale nemusí, nachádzať nová zbraň alebo napríklad nový oblek. Hra taktiež obsahuje modus New Game + a aby toho nebolo málo, tak sľubuje po dohratí alternatívny koniec, ktorý musím povedať, že ma moc nenadchol, ale to je na posúdení každého z vás.

Dočkali sme sa tiež hlbšieho spracovania samotného lore, je tu viac audiozáznamov a dokonca hlavná postava je nadabovaná, len pre pripomenutie, v prvom diele bol Isaac Clarke nemí a len počúval ako poslušný pes. Aby toho nebolo málo tak herec, ktorý daboval Isaaca, následne daboval všetky ostatné hry v sérií, takže absolútna špica no a ak by vám bolo stále málo, tak mám pre vás jeden bonus. Hra Dead Space 2, myslím ta originálna vo verzii na konzolu Xbox Series X/S, dostala aktuálne vylepšenie, takže si ju užijete v 60 FPS, 4K a HDR,.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Electronic Arts

90%
Je možné si túto hru nezahrať ak ste čítali recenziu pozorne? Odpoveď znie NIE!