Airborne Kingdom

Airborne Kingdom - recenze
Airborne Kingdom - recenze
12:00, 18.05.2022

Povedzte mi teraz, ale že maximálne úprimne, koľkokrát vás už v živote napadol utopický scenár o zbalení kufrov a odsťahovaní sa niekam, kde by na vás nedočiahli chladné ruky nemilosrdnej reality bytia? Verím, že onen súčet takýchto nápadov by výrazne prevýšil denný priemerný počet nakazených vírusom Covid-19 v celom "ČeskoSlovensku", zatiaľ čo ja píšem nasledujúce riadky v slávnostný deň osláv cinkania kľúčmi na revolučných námestiach. Zbaliť kufre si však môžeme aspoň vo virtuálnej forme, a to napríklad aj vďaka indie spoločnosti The Wandering Band. Tá sa totižto svojho času rozhodla vytvoriť relaxačnú lomeno budovateľskú stratégiu s veľavravným názvom Airborne Kingdom, o ktorej si teraz povieme niečo viac.

Mesto v oblakoch

Klik pro zvětšení (Airborne Kingdom - recenze)

Airborne Kingdom vyšiel pôvodne na stolné počítače ešte koncom minulého roka a už krátko po svojom vydaní si ho všimla nie vždy pozorná odborná verejnosť a začala ho pasovať do úlohy príjemného prekvapenia plávajúceho výhradne v nezávislých vodách. Dnes si preto hru samotnú môžete zakúpiť aj vo verziách pre konzoly a práve na formát pre systém PlayStation som sa mal možnosť pozrieť trocha bližšie. V zásade ide o viac ako jednoduchý nápad, v ktorom pointa tkvie okolo vybudovania vlastného mesta v oblakoch. Hráč si tak môže vyskladať utopickú spoločnosť bez toho, aby mu v tom bránili chamtiví susedia a jeho primárnou starosťou nie je vyberanie daní a vymýšľanie sociálne znevýhodňujúcich zákonov, ale prevažne len stavanie a zase stavanie. Avšak aj pri samotnom budovaní je nutné dávať pozor na to, aby sa dielo plávajúce v oblakoch nedostalo za neúnosnú hranicu objemu, inak mu hrozí pád do sveta tvrdej a nemilosrdnej reality.

Ideálna rovnováha

Začínate doslova s jednou lietajúcou latrínou a končíte s kolosom, aký by sa dal prirovnať k najväčším mrakodrapom, aké poznáte z turistických letákov z Dubaja. Aj keď to možno z priložených fotografií tak nevyzerá, tak celá zábava tejto budovateľskej značky tkvie v postupnom rozširovaní vášho lietajúceho mesta a starania sa o jeho členov. Kvalitné budovateľské stratégie by sa však sotva mohli opierať len o navyšovanie objektov ako takých, a preto sa Airborne Kingdom snaží využívať známy princíp zberu surovín a obchodovania s nimi. Tie získate pomocou vysielania leteckých jednotiek smerom k zemi (predsa len to bez tej zemi nejde, čo?), ktoré vám budú postupne napĺňať sklady dôležitými materiálmi potrebnými na rozširovanie obydlí. Všetko je prepojené s notoricky známym rozširovaním budov, s čím sa automaticky navyšuje aj populácia vášho mesta, avšak nezabúda sa ani výskum. Aby sa totižto hranice vášho mesta mohli neustále rozrastať, je nutné nadobudnúť nové znalosti vo vývoji vrtuľových motorov a závaží, vďaka čomu si môžete dovoliť rásť a rásť a zase rásť.

Nie ste v tom sami

Ako už asi tušíte, onen nápad s lietajúcimi národmi dostali aj ďalší dobrodruhovia, a preto sa vzdušný priestor okolo vás časom začne plniť akýmisi nestálymi susedmi, s ktorými môžete obchodovať a súčasne lákať ich obyvateľov k sebe. Čím viac ľudí sa k vám nasťahuje, o to viac možností ako sa realizovať vám bude poskytnutých - ide o úlohy, pri ktorých pátrate po stratených pokladoch a artefaktoch ľudskej spoločnosti. Zozačiatku sa tento jednoduchý koktail dá vstrebávať plnými dúškami a sám som si hranie Airborne Kingdom prvých päť či šesť hodín (čo je zhruba polovica hracej doby) skutočne užíval, avšak akonáhle zistíte, že to celé vlastne nie je o ničom inom a ten pocit relaxu vo vás začne upadať, nastúpi onen nechcený efekt stereotypu. Od určitého momentu navyše už nebudete môcť ďalej rásť, všetko je to tak len o tom poraziť ďalšie mestá v zmysle prosperity a populácie, a to je asi najväčšou chybou celého projektu. Pretože hnacím motorom je výhradne budovanie a ak tento aspekt upadne, atmosféra hry samotnej upadne spolu s ním.

Audiovizuálna stránka poteší

Ako vodcovi utopistickej spoločnosti vám hrozí pramálo rizík. Keď dám teraz bokom menšie problémy spojené s neférovým biznisom pri vyjednávaní s ďalšími mestami, ostáva nám tu len už spomínané budovanie. Ak totižto pri skladbe mesta nedosiahnete úplného a stopercentného balansu, vaši obyvatelia sa začnú búriť a rovnako tak hrozí pád a deštrukcia vášho mestečka. Celkovo však môžeme hovoriť o jednoduchosti, aká môže niekomu časom začať rovnako prekážať. Všetko to, okrem onoho pocitu relaxovania, zachraňuje na pomery nezávislej scény nádherná, ba až umelecky ladená audiovizuálna stránka a rovnako tak sympatické animácie. Ovládanie vo verzii pre konzoly nedopadlo tak isto nijako katastrofálne, a to hlavne kvôli minimálnemu počtu zložitej interakcie a faktu, že človek sa nemá vlastne kam ponáhľať. Sám som navyše hojne využíval fotografický režim, pri ktorom je možné vytvárať krásne scenérie na pozadí plávajúcich oblakov pri východe alebo západe slnka.

Môžete si vybrať vizuálny art celého mesta

Airborne Kingdom je vo finále viac relaxačnou budovateľskou arkádou než nejakou komplexnou stratégiou, a preto od nej neočakávajte žiadnu formu výzvy. Je to dielo, s akým ste schopní stráviť príjemné popoludnie a na ďalší deň sa k nemu ešte nakrátko vrátiť, to všetko bez pocitu premárneného času. Stojí niečo takéto zato? Rozhodne áno!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti The Wandering Band LLC

80%
Nápad, aký by sme raz chceli zrealizovať všetci