recenze
Summer in Mara

Summer in Mara - recenze
Summer in Mara - recenze
12:00, 07.07.2020

Po dlhšej dobe sa mi na stole ocitla hra, ktorá spadá pod nie vždy kvalitnú liaheň Kickstarter vízií. Španielska produkcia menom Summer in Mara mňa osobne však fascinovala už od spustenia kampane a veľké očakávania nijako neklesli ani po jej úspešnom finále. Autorom z indie štúdia Chibig totižto, aj vďaka nej, narástol kapitál o takmer štvrť milióna eur a počet platiacich zákazníkov tak razom štartoval na slušnom čísle pod desať tisíc. Toľkým ľudom sa toto interaktívne dobrodružstvo na tropickom ostrove zapáčilo, že vytiahli svoje peňaženky ešte skôr, než bola hra ako taká dokončená a dúfali v čo najlepší výsledok. Poďme sa teraz spoločne pozrieť ako to nakoniec s touto dovolenkou dopadlo.

Keď realita prevalcuje vízie

Klik pro zvětšení (Summer in Mara - recenze)

Ako prvá a časovo jemne uprednostnená verzia dorazila Summer in Mara aktuálne na Nintendo Switch. Práve prostredníctvom tejto platformy som sa tak mohol postupne zoznámiť s osudom dievčatka menom Koa. Jej život sa otočil kompletne na ruby v momente, kedy ešte ako malá stroskotala aj so svojou rodinou neďaleko tajomstvami opradeného súostrovia. Odlúčená od príbuzných a vychovávaná v spoločnosti podivných bytostí, takto by sa dal charakterizovať začiatok jej dospievania. Ale aj cez porciu tragédie aká ju postihla, sa Koa nevzdáva. Hlavná dejová linka tu je však skôr len na efekt a nehľadajte za ňou žiadnu prehnanú motiváciu, prečo by ste mali k projektu ako takému zahorieť prehnanou láskou. Už po prvej minúte zoznamovania sa s pomerne jednoduchou schémou ovládania začnete aj tak akýkoľvek príval textu odsúvať do úzadia a venovať sa tomu zábavnejšiemu.

30 ostrovov, ale vy sa aj tak musíte vracať vždy domov

Klik pro zvětšení (Summer in Mara - recenze)

Summer in Mara je koncepčne mixom adventúrky a farmárskej simulácie, ale vo finále si z týchto škatuliek berie len to najnutnejšie. Autori sa počas KS kampane snažili každého z investorov presvedčiť, že budujú produkt silne inšpirovaný hrami ako The Legend of Zelda: The Wind Waker a Stardew Valley, avšak vo finále sa k nim nepriblížili ani na krok. Áno, hlavná pointa hrateľnosti spočíva v postupnom prehľadávaní tridsiatky menších a väčších ostrovčekov pomocou lode (Link approved), avšak z nepochopiteľného dôvodu vás jednotlivé úlohy aj tak zase nútia vrátiť sa domov a to tak často, až vás to bez možnosti rýchleho presunu začne pekne otravovať. Pestovať plodiny a budovať vlastnú farmu je totižto možné zase len na tom svojom a ak by ste v tomto bode očakávali nejakú hĺbku a komplexnosť pri produkcii surovín, nachystajte sa na sklamanie. Pestovanie ako aj následné spracovávanie surovín je prehnane ploché a bez motivácie s potrebnou štipkou zábavy.

Remeselná práca sa rovnako viaže len na váš ostrov

Klik pro zvětšení (Summer in Mara - recenze)

Počas plavenia sa po morskej hladine môžete zachraňovať rôzne zvieratká, ako aj hromadiť nekonečné množstvo surovín. Pomocou nich si tak doma následne vyrábať jedlo, alebo spríjemniť čas u rybačky. Tieto malé čriepky obsahu síce dokážu sem tam privodiť istý stupeň relatívnej zábavy, ale vôbec to najlepšie sa viaže na pozvoľne sa rozvíjajúce kamarátstvo s dvadsiatkou NPC postáv roztrúsených kade tade po ostrovčekoch. Ich osobné príbehy sú totižto oveľa zaujímavejšie než spomínaný scenár a osud hlavnej hrdinky, čo považujem za nie práve štandardnú skutočnosť, zvlášť u hier tohto zamerania. Tak či onak, zoznamovať sa s obyvateľmi malých bodiek na slušne veľkej mape mi nakoniec robilo oveľa väčšiu radosť, než neustále sa vracanie domov, len aby som sa mohol vyspať bez platenia drahých hotelov/motelov (hra beží na klasickom 24 hodinovom cykle spojenom s úbytkom energie hlavnej postavy). Druhým motivačným lanom, ktoré sa o vás v spojitosti s touto hrou priviaže, je určite aj pocta tvorbe štúdia Ghibli.

Nádherné 2D obrázky a animácie

Klik pro zvětšení (Summer in Mara - recenze)

Dôležité dialógy a časti príbehu sú tu prevedené do nádhernej animácie, za ktorú by sa určite nemuselo hanbiť ani legendárne štúdio Ghibli. Pre milovníkov anime je tak Summer in Mara istou studnicou krásy, avšak to je dosť málo. To, čo tento projekt skutočne zráža dole, sú zle riešené mechaniky vývoja a celkového postupu vpred. Nabrať si viacero úloh naraz, čo je v tomto formáte úplne bežná prax, vás bude stáť hodiny cestovania medzi hlavným mestom a vaším ostrovom. Ide o tak zásadnú chybu v gameplay mechanike, ktorú autori z nepochopiteľného dôvodu nechceli evidentne riešiť nejakým sekundárnym procesom (rýchle cestovanie, lovenie rýb z lode a počas plavby), že musím finálne hodnotenie výrazne zraziť nižšie. Pritom samotný základ, ak by bol dovedený do oveľa hlbších mechaník a spojený atraktívnou dejovou linkou, mohol tlačiť kvalitu veľmi vysoko. Nakoniec sa zase len potvrdilo, ako zradné je dúfať v neznámych tvorcov prichádzajúcich na Kickstarter pýtať peniaze pre svoje vízie. Tie môžu byť akokoľvek geniálne, avšak často končia niekde na pol cesty, alebo v tomto prípade, v strede mora.

Nie je dovolenka ako dovolenka

Aj keď môže navonok Summer in Mara evokovať všetko to dobré a krásne, čo poznáme a vyhľadávame u iných farmárskych adventúr, realitou je absencia komplexnosti a nejakej pointy. Vytvoriť viac než tristo misií je síce super z pohľadu dlho trvajúcej zábavy, ale tá sa nakoniec nemá ako dostaviť, ak vás koncept neustále núti podriaďovať sa jeho nedostatkom.



Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Chibig

Klik pro zvětšení (Summer in Mara - recenze)

Recenzovaná verze: Nintendo Switch Lite

PRŮMĚR
50%
CZECHGAMER
Ďalší Kickstarter projekt a ďalšie sklamanie

CGwillWin