hw
Deliver Us the Moon

Deliver Us the Moon - recenze
Deliver Us the Moon - recenze
07:50, 09.05.2020

V dnešní recenzi se zaměříme na sci-fi titul Deliver Us the Moon od studia KeokeN Interactive, který se v těchto dnech dostává i na ostatní platformy mimo PC, takže si jej mohou nyní zahrát i majitelé všech konzolí. Jako většina podobně laděných kousků z poslední doby slibuje i tato hra nepříliš pozitivní tón a spíše nám tak vývojáři opět servírují titul z lehce strašidelného či depresivního soudku. Jak to všechno dopadlo, to se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Deliver Us the Moon - recenze)

Bude krize

Příběh hry se odehrává o pár dekád dále v budoucnosti, v době, kdy to pro naši planetu nevypadá nikterak růžově, především proto, že lidstvo již vytěžilo veškeré nerostné bohatství a je tak nutno poohlédnout se po nějakých nových zdrojích za hranicí naší atmosféry. Z těchto důvodů tak vzniká zbrusu nová vesmírná agentura, která má za cíl zabezpečit Zemi tolik potřebnou energií. Plán World Space Agency je vcelku prostý. Vystavět kolonii na měsíci a energii vygenerovanou na jeho povrchu pomocí speciálních paprsků dodávat na Zemi. Vše se zadaří jak má, kolonie prosperuje a plní daný úkol, nicméně nic netrvá věčně, a tak se jednoho dne dodávky energie zastaví. Inu, a zde se ke slovu dostává vaše herní postava, tedy astronaut, který je vyslán na měsíc, aby zjistil co nejvíce informací o tom, proč se zčistajasna kolonie odmlčela a co se na základně vlastně stalo.

Unesete to?

Již od samého počátku tak na svých bedrech poměrně solidně pociťujete tíhu rozhodování a zodpovědnost za miliardy životů. Tento pocit se autorům hry podařilo skutečně věrně napodobit a nemohu říci, že bych se při hraní cítil příliš uvolněně. Stísněný pocit vás provází na každém kroku, což není nikterak negativní skutečnost, hra je takto zkrátka stavěná a je na vás, abyste přijali její pravidla. Vzhledem k jejím kvalitám si však myslím, že s tím problém určitě mít nebudete. Co do žánrového zařazení, užijí si zde všichni. Ač hra primárně působí jako adventura viděná z pohledu třetí osoby, záhy si začnete vychutnávat i pohled z vlastních očí a postupem času přibývají další a další prvky.

Variabilita je tím správným kořením

To co ze začátku vypadá jako simulátor chození, přechází v řešení spousty hádanek, zvládání překážek v podobě plošinkových úseků a v podstatě nemáte kdy si vydechnout, jelikož vás hra neustále vede od jednoho úkolu k druhému. Uvolněnější tempo průzkumných pasáží střídají ty frenetičtější, kdy jde vaší postavě o holý život. Co zde funguje na jedničku, je již zmiňovaný pocit napětí, umocňovaný zvědavostí z neznáma, které bude následovat a také tím, že nemáte k dispozici žádnou zbraň, pouze baterku. Musím konstatovat, že jsem se od hraní často nemohl odlepit, a to ani v případě nuceného opakování některých úseků při snaze ulovit nějakou tu těžší trofej nebo zkrátka z důvodu špatného načasování požadované akce.

Bok po boku

Abyste se na vaší pouti mohli cítit alespoň o něco komfortněji, po pár desítkách minut narazíte na jediného společníka, který se k vám přidá a s jehož pomocí jste schopni řešit nadcházející puzzly. Ty zpravidla nebývají nikterak extra složité a i když vám trvá déle jejich rozlousknutí, nakonec si řeknete klasické: „Že mě to nenapadlo dřív!“ V každé lokaci je také k dispozici spousta materiálů k prostudování, počínaje časopisy, přes audio soubory, soukromou korespondenci až po speciální předměty, jejichž oskenování vám kromě uložení do databáze slušně rozšiřuje i herní pozadí a příběh, který hru doprovází. Nachází se tu i hologramy, které po úspěšném rozšifrování reprezentují to, co se dělo v době výpadku a opět vás o něco více vtáhnou do hry a dají na chvilku zapomenout na to, že jste na měsíci zcela sami. Nebo ne? Ve hře logicky existuje i smrt, která však díky poměrně benevolentně rozmístěným checkpointům není ničím, čeho byste se měli příliš obávat. Zkrátka si ten kousek případně zopáknete.

Vypadá to krásně

Z technologického hlediska se jedná o velice povedený kousek, jehož jedinou vadou na kráse jsou povětšinou situace při vstupu do nové lokace, kdy se hra ukládá a nepříjemně na pár vteřin zamrzá, potažmo po smrti trvá nahrávání déle, než bych si přál. Kromě těchto menších problémů, které by mohla odstranit některá z budoucích aktualizací, si budete užívat úchvatného vizuálu, který bere dech ve všech lokacích, do kterých se podíváte. Ať už se jedná o interiéry základny či měsíční povrch, to vše zkrátka vypadá parádně. A co teprve když k tomu přidáte stav beztíže? Pro fanoušky sci-fi žánru, případně vesmíru jako takového, se v případě Deliver Us the Moon jedná o hotové žně a splnění tajných tužeb. Mnohokrát jsem se přistihl, že jsem namísto zběsilého pobíhání po herních lokacích prostě zastavil a kochal se pohledy na měsíční povrch. Jsem si celkem jistý, že ani potenciálním kupcům se tyto situace nevyhnou, jelikož by to byla bezesporu škoda.

RTX v akci!

Pokud byste měli zájem posunout již tak graficky vyšperkovaný zážitek ještě o level výše, určitě vám to dokáže nabídnout PC verze hry, která zhruba od konce minulého roku podporuje real-time raytracing (RTX) a DLSS (upscaling). Díky jejich kombinaci tak můžete probádat kus vesmíru i s neporovnatelně živějšími texturami například ve 4K, a to i s grafickou kartou finančně dostupnější, než je ikonická 2080Ti. Právě u této příležitosti jsme nedávno vydali krátké video, kde si fungování těchto technologií objasníme nejenom slovně, ale ukážeme si i pár srovnání.

A poslouchá se skvěle jakbysmet

Grafické stránce zdárně sekunduje i ta zvuková, a to jak hudební podklad, který příjemně graduje v přesně daných momentech, tak i všelijaké okolní šelesty či projevy technologických zařízení. Špatně na to vůbec není ani dabing, který vás svojí kvalitou opět o něco více přenese do prostředí hry. Máte-li tedy chuť vyrazit do vesmíru, vyzkoušet si všemožné „minihry“ v rámci řešení puzzlů a chcete zažít „takový ten podivný pocit osamělosti“, určitě si tuto hru pořiďte, nebudete litovat. Na závěr se sluší zmínit ještě údaj o herní době. Já i s několika solidními zákysy při dokončení atakoval hranici zhruba deseti hodin. V případě, že si některé kapitoly budete chtít zopakovat, například kvůli dosbírání některých věcí, pár hodin si zajisté ještě připočtěte.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti KeokeN Interactive

90%
Audiovizuálně dokonale zpracovaný vesmírný zážitek s poutavým příběhem, který vám pořádně zabrnká na city.