Dreams: Creator Early Access

Dreams: Creator Early Access - recenze
Dreams: Creator Early Access - recenze
11:20, 09.08.2019

Již pár měsíců je k dispozici zájemcům na konzoli PlayStation 4 Early Access verze chystaného obrovského počinu od vývojářů ze studia Media Molecule s jednoduchým názvem Dreams. Díky české pobočce Sony jsme se nyní do tajů tohoto zajímavého projektu mohli zanořit i my, takže i vy, naši čtenáři, se nyní můžete dozvědět, jaký dojem v nás tato chystaná pecka zanechala. A že těch dojmů není málo, na to můžete vzít jed. Více se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Dreams: Creator Early Access - recenze)

Jak to uchopit?

Po zevrubném testování, kterému jsem Dreams: Creator Early Access podrobil, jsem nemalou chvíli přemýšlel, jak tento článek, potažmo recenzi pojmout. Ve finále, ač stále nejde o kompletní verzi hry, se totiž jedná o opravdu obsáhlý projekt, který by se dal bez nadsázky přirovnat ke splněnému snu všech hráčů, kteří si do dnešní doby vývoj jakýchkoliv vlastních projektů dokázali jen stěží představit. Dreams totiž v Early Access verzi nabízí kompletní balík nástrojů, které měli k dispozici sami vývojáři při práci na samotném titulu, a to je již rozhodně solidní nálož „udělátek“, to mi věřte. Jediným „mínusem“ současné verze hry je v podstatě pouze to, že si nemůžete vyzkoušet klasický příběhový režim hry, který bude zajisté stát také za to. Takže co vlastně nyní hra nabízí?

Tvořme spolu

Především to, že se do role herních vývojářů může vtělit v podstatě kdokoliv, kdo udrží Dualshock v ruce, a to téměř doslova. Kdybyste nějakou náhodou po této možnosti přece jenom netoužili, tak nemusíte zoufat, jelikož se lze také stát pouhým konzumentem obsahu a strávit obrovské množství času hraním, testováním a zkoušením již vytvořených projektů, kterých je v současné době již taková spousta, že jejich hraním byste dokázali zabít stovky a stovky hodin. Nutno připomenout, že hlavním pojítkem, které se prolíná celou hrou je, jakožto i v ostatních kouscích od Media Molecule, komunita. Ta je tu opět velmi plodná (podobně jako u série Little Big Planet) a díky samotným hráčům nabízený obsah a množství projektů (čti her) exponenciálně roste a bobtná každým dnem. Přestože i pouhé konzumování již vytvořeného obsahu nabízí již zmíněnou obrovskou porci zábavy, to, oč tu jde především, je samo sebou vlastní tvorba. Však není nic uspokojivějšího, než dotáhnout některý z vašich projektů do zdárného konce, nasdílet jej s komunitou a pak již jen sledovat, zdali se mu v očích ostatních, podobně naladěných lidiček, daří či ne.

Učit se, učit se... A hrát!

Samotná tvorba, ač velmi intuitivní, přeci jenom klade na hráče určité nároky na zvládnutí mechanik, abyste si byli posléze schopni poradit se zpracováním čehokoliv, co vás jen napadne. Vzhledem k tomu, že titul Dreams v podstatě nemá žádné limity, kterými by striktně vymezoval ať už žánr, grafické zpracování nebo ovládání vaší vytoužené hry, vše je otevřeno a jediným brzdícím prvkem tak může být pouze vaše vlastní fantazie. Nicméně abyste všechny techniky dobře pochopili, autoři implementovali do hry robustní systém tutoriálů, které jsou kromě plnění předdefinovaných úkolů všechny doprovázeny i video návody. Pomocí nich se postupem času naučíte vše potřebné, od práce s objekty, přes jejich tvorbu, začlenění samotné hratelnosti, přidání hudebního doprovodu až po nastavení ovládání vašeho projektu. Je toho zkrátka moc a vězte, že na perfektní zvládnutí principů „programování“ budete potřebovat pár hodin. Každopádně velmi zábavných, takže není důvod k obavám ohledně suchého vstřebávání nových vědomostí. Vše si tak v praxi rovnou vyzkoušíte a můžete se tak rovnou chystat na uvedení konkrétních prvků do vaší prvotiny.

Bez pomocníka by to nešlo

Co se týče samotného ovládání, je nutno sžít se s vaším vlastním impem. Co to? Inu, imp je malý skřítek, jehož vzezření si zvolíte na samotném začátku a poté již zastává funkci kurzoru, ovládaného buď klasickým Dualshockem nebo ovladači Playstation Move. Ty jsem v době testování neměl bohužel k dispozici, takže jsem se musel spokojit s klasickým gamepadem. V případě jeho použití se autoři rozhodli zkombinovat klasické ovládání tlačítky s pohybovým, což je něco, na co rozhodně většina hráčů není zvyklá. Musím však přiznat, že po pár desítkách minut strávených v Dreams jsem si na tento model v pohodě zvykl a díky citlivosti, kterou pohybový senzor v ovladači disponuje, jsem si po chvíli připadal podobně jako při práci s myší. Ano, občas něco ujede, nicméně vše můžete vždy napravit tlačítkem Zpět, které vás vrátí do stavu, kdy bylo ještě vše v pořádku. Prima věcička, bez diskuze.

Jako vejce vejci? Ani náhodou!

Při procházení a zkoušení jednotlivých hotových projektů si nelze nevšimnout, že téměř každý z nich je skutečným unikátem již na první pohled. Grafické ztvárnění totiž opět není nikterak unifikováno a jste-li dostatečně šikovní a nabití nápady, můžete si vytvořit váš jedinečný art, ve kterém ztvárníte celý váš titul. K dispozici jsou tak kousky, které si graficky nezadají s moderními hrami, funguje v nich pokročilá fyzika a minimálně na indie scéně by rozhodně nezapadly do prachu zapomnění. Na druhou stranu jste schopni vytvořit hru pouze z jednoduchých geometrických tvarů, nicméně i takto zpracovaná prachobyčejná skákačka může mít rozhodně své kouzlo. Zjednodušeně by se dalo říci, že čím více jednotlivých nástrojů dokážete umně zkombinovat, tím lépe bude hra vypadat, nicméně hratelnost samozřejmě vždy hraje hlavní roli. Máte-li tak již nyní v hlavě nápad na nějakou hříčku, zároveň můžete začít plánovat i její zpracování, ale hlavně herní mechaniky, aby se nejednalo jen o nějaký odfláklý kousek. Perfektní také je, že se při hraní cizích výtvorů můžete také inspirovat a použít poté konkrétní zajímavé prvky ve svých počinech. Díky tomu se jednotlivé výtvory stále mají kam posouvat a vy ty stávající můžete neustále vylepšovat.

Hudba je tu také

Určitě mi dáte zapravdu, že nejen grafikou a samozřejmě hratelností je dobrá hra živa. Bezesporu ani hudební doprovod a zvuky jsou něčím, co rozhodně nesmí zůstat opomenuto. Ani na audio stránku vývojáři nezapomněli, a i když ve vás nedřímá zrovna duch Mozarta či popové hvězdy, jste v relativně krátké době schopni připravit vlastní podkres, šitý danému projektu na míru. Samotný editor je opět velmi intuitivní, a jestliže jste například někdy zkoušeli alespoň některý z klasických PC audio programů, principy pochopíte během pár minut. K dispozici jsou rozličné hudební nástroje, možnosti úprav tónů, výšek a spousty dalšího, takže při troše umu a hudebního sluchu budete schopni zajisté namíchat zajímavé hudební smyčky, které poté pohodlně vložíte do svého projektu přesně tam, kde mají být pro dokreslení atmosféry.

Fantazie nezná hranic

Pakliže již tedy pomalu začínáte spřádat plány, jakým dílkem byste rádi pronikli na "videoherní trh", popřípadě čím přispěli do komunitního mlýna, jak již bylo řečeno, fantazii se skutečně meze nekladou. V současné době se na nejvyšších příčkách v oblíbenosti nachází jak 3D FPS akční pokusy, tak i sci-fi záležitosti v otevřeném vesmíru, koridorové střílečky, ultra realisticky vypadající technologická dema, remaky klasických her z dob minulých především co se klasických plošinovek týče. Naleznete tu však i horory, sportovní tituly, čistě kompetitivní dílka, adventury, jednoduchá RPGčka, závody a mnoho a mnoho dalšího. V roli hráče poté máte možnost jak řadit, tak i filtrovat, takže není problém vyjet si seznam nejnovějších přírůstků, těch nejoblíbenějších, nebo kupříkladu pouze těch z dané kategorie, která vás zajímá. Aby toho nebylo málo, lze vyhledávat i podle názvu či tagu, takže určitě není od věci vyzkoušet vyhledat některý z vašich oblíbených titulů, jestli se o něj již někdo náhodou nepokusil. Pakliže se vám některé dílko zalíbí, můžete jej ocenit "palcem" a případně si jej přidat mezi oblíbené. Poslední možností je pak vyhledávání podle tvůrců, takže narazíte-li na sympatickou hru a rádi byste sledovali další výtvory z dílny daného autora, lze takto filtrovat také.

Základ, ale pořádný!

Jak lze vyčíst z textu výše, tak i přesto, že je hra Dreams prozatím pouze ve fázi Early Access, je již nyní pořádně nabitá obsahem a troufnu si říci, že i když se to tak nějak očekávalo (především i díky předlouhému vývoji), jedná se skutečně o něco, co tu ještě nebylo. O to více potěšující je vidět, že se hra pomalu ale jistě blíží do finále svého vývoje a nedošlo tak k nějakému neočekávanému odpískání kupříkladu vzhledem k náročnosti. Díky své podstatě by se tak mohlo jednat v podstatě o nesmrtelný projekt, jehož budoucnost bude záležet hlavně na spolupráci komunity a vývojářů, jelikož bez výtvorů samotných hráčů by titul pravděpodobně rychle zanikl. Vzhledem k vzrůstající popularitě mezi novopečenými herními autory se však dá předpokládat, že Dreams tu s námi budou hodně dlouho. Ne nadarmo také samotní Media Molecule pořádají seance se samotnými hráči, kde neustále sbírají zpětnou vazbu a neváhají tvůrcům udělit i cenné rady. Každopádně je parádní vidět, že prakticky každý den vznikají nová dílka různé kvality a o inspiraci jen tak nouze nebude. Za sebe tak mohu tento ambiciózní projekt jednoznačně doporučit a nezbývá než se těšit na vydání kompletní hry. O hře Dreams ještě uslyšíme a to jistě velmi hlasitě!

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Sony Czech.

90%
Geniální nástroj pro všechny, kteří si rádi hrají nebo by rádi začali fušovat do řemesla profesionálním vývojářům.