ELEX

ELEX - recenze
ELEX - recenze
19:19, 31.10.2017

Když jsme před dvěma lety brázdili pavilóny kolínského výstaviště, nemohli jsme si nechat ujít prezentaci nového RPG ze stáje zkušených vývojářů ze studia Piranha Bytes, která na nás zapůsobila velmi pozitivně. Studio Piranha Bytes není na videoherním poli žádným nováčkem. Však se, jak známo, zasloužili o vznik dnes již legendární RPG série Gothic, která minimálně ve dvou svých prvních dílech přinesla zábavu na hodně dlouhou dobu. Pravda, třetí pokračování již nestálo zrovna za moc, především díky své technické stránce, nicméně snad se autoři z chyb v minulosti poučili. Nebo ne a rozhodli se pokračovat ve šlépějích nepříliš povedeného posledního kousku Risen 3? To se již dočtete na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Nemám páru, kde to jsem

ELEX již od počátku působí vcelku klasicky. Váš hlavní hrdina, Jax, se probouzí po dlouhé době potom, co byl shozen z útesu kvůli neúspěchu v misi a jak už to tak bývá, nemáte k dispozici zhola nic. Tentokráte vám dokonce nějaký dobrák zcizil všechno vybavení i zbraně. Co teď? Inu, nezbývá než se ponořit do pořádně dlouhého příběhu, v rámci kterého bude nutno překonat spoustu nástrah, jak již to tak v klasických RPG bývá. Co mu nepřidá je fakt, že když ještě býval poslušným vojákem, tak patřil k frakci Albů, která mu samozřejmě půjde po krku, dozví-li se, že je stále naživu. Nezbývá vám tak přidat se k některému ze společenství, jelikož sami byste ve světě hry ELEX přežili jen stěží.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Podivuhodná směsice

Zasazení hry není zcela jednoznačné. Na hráče totiž čeká relativně unikátní mix prostředí a nepřátel, kteří obývají herní svět Magalan. To, co se ze začátku totiž tváří jako klasická sci-fi hra se zanedlouho začne mísit s prvky fantasy, do toho narazíte na tvory ne nepodobné prehistorickým ještěrům a mnoho dalšího. V globále se však jedná o jeden obrovský, kompaktní postapokalyptický svět, za jehož "vznik" může pád komety. Ta se však nezasadila pouze o roztříštění dříve harmonického prostředí, přinesla s sebou i bohatství. Tím je látka Elex, kolem které se točí prakticky vše. Jak už to tak bývá, každá věc se dá zneužít a stejně tak je tomu i v případě Elexu. Setkáte se tak s frakcemi, které ji využívají "naplno", díky čemuž dokonale zmutovali, jiní se díky ní řádně posunuli po technologickém žebříčku či ovládli magické síly. Že každá mince má dvě strany, to zde platí dvojnásob.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Čtyři světy

Jak již bylo řečeno, celý svět je rozdělen na území, které ovládají specifické frakce. Ty jsou celkem čtyři, takže kromě již zmíněných Albů, kteří si libují ve využití pokročilých technologií, budete moci narazit na klany Outlaws, Berserkers a Clerics. Dle jejich názvů lze vytušit povahu, se kterou je nutno při setkání s jednotlivými členy těchto uskupení počítat. U kleriků se tak setkáte s použitím magie, Berserkers se vyznačují výbušností a použitím převážně sečných zbraní a při komunikaci s Outlaws je nutno být obezřetný při každém slovu, jelikož jsou velmi podezřívaví vůči každému nově příchozímu. Jedním z vašich stěžejních úkolů bude zvolit si příslušnost k jednomu z těchto společenství a snažit se hlavně přežít.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Pomoc nepřijde

Ano, většina vašeho putování bude skutečně dosti spojená s přežitím, jelikož okolní svět je v této hře velice nebezpečný. A to nemluvím pouze o prvních pár okamžicích ve hře, takže vězte že několik minimálně několik hodin budete na cestách extrémně zranitelní. Musíte totiž přijmout fakt, že každá potvora, na kterou narazíte může být tím posledním co za svého života spatříte. Jste-li totiž zvyklí na, v dnešní době relativně populární, snadnou identifikaci nepřátel pomocí číselného označení úrovně, tak na to v ELEXu rovnou zapomeňte. Hrozící nebezpečí tak většinou zaregistrujete až po zaměření nepřátele a to nezřídka bývá již pozdě, jelikož většinou stačí od potvory schytat jednu ránu a čeká vás nahrávání posledního uloženého bodu. To samé platí i o jednotlivých regionech, kterými se budete potloukat. Nikde není jasně specifikováno, která zóna je pro vás již relativně bezpečná a jelikož se tradiční questy, nesoucí se v duchu těch, které jste již nespočetněkrát plnili v jiných hrách, často nachází notný kus cesty od sebe, tak budete muset být opatrní kam šlapete. Velkou výhodou je získání jetpacku v poměrně rané části hry, takže o zběsilé úprky s jeho využitím nebude patrně žádná nouze. A věřte mi, zdrhat budete skutečně hodně často, což je jeden z faktů, které mi hraní, minimálně zpočátku, pěkně znepříjemnily, až otrávily.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Čím to pokosit?

Co se zbraní týče, tak si troufnu tvrdit, že se nám málokdy dostává do ruky hra, ve které byste mohli využít tolik rozličných typů. Vyřádí se zde skutečně všichni, ať již fanoušci pistolí či raketometů, mečů či palcátů, tak i kuší a plamenometů. Výběr je skutečně široký a záleží tak jen na vás, s jakou zbraní se rozhodnete hrát a hlavně, na jakou při toulkách narazíte. Každá zbraň s sebou poté tradičně nese nějaké ty předpoklady, které pro její použití musíte splnit, takže je dobré hlídat si parametry síly, hbitosti a samozřejmě celkové úrovně postavy. Když k tomu všemu přidáme ještě možnost použití magických předmětů, jedná se skutečně o pořádnou porci možností likvidace nepřátel. Zaměříme-li se na soubojový systém, tak zde zapomeňte na nějaké hektické rubanice. Budete totiž muset neustále sledovat ukazatel vaší výdrže a pečlivě načasovat každý útok, jelikož každé máchnutí vedle vás může stát doslova život. Při boji lze zvolit mezi slabším a silnějším úderem, přičemž jako obvykle neplatí rovnice, že ta největší rána je vždy nejvhodnější a nejspolehlivější. Ovládnutí techniky úskoků také není od věci, takže se do soubojů vkrádají i lehké prvky strategie. Každopádně bitky celkově působí poměrně nudně a spíše budete neustále bojovat s nedostatkem výdrže než se samotným protivníkem. Z tohoto důvodu si myslím, že i zarytí skalní příznivci zbraní na blízko sáhnou po nějaké té kuši či pistoli a budou nepřátele likvidovat hezky z dálky.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Není nadto pořádně si pokecat

V rámci plnění všemožných úkolů se podíváte do lesů, pouští či lávových oblastí v opravdu rozsáhlé krajině a vězte, že pakliže nevládnete příliš dobrou angličtinou, čeká na vás v průběhu hry spousta utrpení, jelikož se zde konverzuje více, než by se některým hráčům mohlo zdát zdrávo. Je vidět, že si Piranha Bytes opět zakládají na rozsáhlých dialozích, jejichž výhodou je to, že díky svým rozhodnutím v konverzacích dokážete ovlivňovat pozdější dění. V rámci rozhovorů je mnohdy k dispozici volba lži či pravdy, což bez znalostí jazyka dokážete pravděpodobně dosti špatně odhadnout. Na druhou stranu jazyk není nikterak extrémně komplikovaný, ale i tak se jedná o "nekomfort", na který majitelé konzolí mohou narazit. Verze pro PC naopak češtinou dsiponovat již brzy bude, takže jestli jste příběhově založeni, měli byste případně zvážit pořízení titulu pro tuto platformu, jelikož se tak do hraní budete moci mnohem lépe ponořit.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Bodíky se hodí

Každá správná RPG hra umožňuje hráčům, toužícím po vtělení se do svého hrdiny tohoto vylepšovat a ne jinak je tomu i v titulu Elex. Plněním úkolů, zabíjením potvor a ostatními úspěšnými akcemi získáváte tradiční zkušenostní body, které poté můžete investovat do rozličných schopností, díky kterým se světem budete potulovat opět o něco bezstarostněji. Dávejte si však pozor, jelikož jakmile dojde k rozdělení bodů, není již možno s vaší volbou hýbat a jednotlivé schopnosti popřehazovat. Vyladit si tak lze klasicky výdrž, maximální úroveň zdraví, sílu a tak dále. Co se zcela nových vychytávek týče, tak ty získáváte v rámci rozhovorů s postavami, které potkáte na vašich toulkách. Pro jejich zisk je však nutno následovat příběhovou linku, jelikož při volném průzkumu se nedostanete ke kýženým konverzacím, které vám umožní se nové věci naučit.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Dokonalé to není

Ač se to na první pohled nezdá a Elex působí audiovizuálně vcelku v pořádku, postupem času si začnete všímat poklesů ve snímkování, problémů s kolizemi textur či nepříliš propracovaných animací postav. Kupříkladu i mimika postav při rozhovorech působí velmi tuctově a zkrátka lze vidět, že s některými technickými aspekty hry si autoři mohli dát více práce. Obecně by se však dalo říci, že ti z vás, kteří si Elex pořídí, budou se dobře bavit, stejně jako si užívali legendární Gothicy. Z celkového hraní jsem tak měl dojem, že jsem se přenesl o pár let zpátky do doby, kdy populární herní série od Piranha Bytes dokázaly pobláznit mnoho hráčů, kteří se z jejich světů nemohli jen tak vymanit. Nebýt technických bugů, nepříliš zábavných soubojů a nevyrovnanosti nepřátel, mohlo to dopadnout ještě o chloupek lépe.

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Klik pro zvětšení (ELEX - recenze)