The Escapists 2

The Escapists 2 - recenze
The Escapists 2 - recenze
17:23, 31.01.2018

Před pár lety vyšla na naše herní zařízení záležitost z dílny Moldy Toof Studios s názvem The Escapists. Jednalo se o simulaci útěků z vězení a jelikož se jednalo o poměrně pozitivně přijatý kousek, autoři se nelenili a tak se dnes můžeme podívat, jak se vydařil jeho druhý díl. Ihned ze začátku je nutno říci, že příliš zásadních inovací hra nepobrala, nicméně na otázku jestli je to špatně, si odpovíme až na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (The Escapists 2 - recenze)

Něco nového by bylo?

Stále se jedná o to samé. Na začátku dostanete k dispozici pískoviště v podobě věznice, ze které budete muset utéct. Na tom není nic až tak divného, jelikož tento úkol je i hlavním mottem celé hry. Co nového taky vymyslet? Prakticky nic, takže zbývá rozdělané myšlenky dotáhnout k dokonalosti. A musím říci, že to se vývojářům nejspíše zadařilo. Graficky je na tom hra tentokráte lépe, samozřejmě že pixely jsou pixely, ale zbavili jsme se tentokráte již nevyhlazených hran. Zvuková stránka a podkresová hudba mnohem lépe koresponduje s danou lokací, což má také pozitivní dopad na celkový dojem ze hry. První vězení slouží jako tutoriál, ve kterém si osaháte herní mechanizmy, které vycházejí z prvního dílu, takže jeho hráči by měli být relativně v pohodě. Nováčci v sérii však uvítají každý tip, který na ně bude hra chrlit, jelikož inspirace se bude rozhodně hodit, až na provedení útěku budete mít zcela volné ruce. Poté máte k dispozici další dvě úrovně, další si budete muset odemknout postupem ve hře. Patrně již v tomto momentu si všimnete, že dostupná úroveň Cougar Creek Railroad se o klasických celkem dosti liší. Nacházíte se totiž ve vlaku, ze kterého se musíte dostat během časového limitu, který pro neostřílené hráče může představovat pořádnou výzvu.

Čas je váš (ne)přítel

V levelech tohoto nového typu budete muset přistoupit na nová pravidla a zvolit zcela odlišnou strategii než u klasických útěků. K tomu přispívá i fakt, že tyto úrovně se odehrávají v mnohem menších prostorech, takže na stráže narazíte téměř na každém kroku. Navíc jak již bylo zmíněno, není času nazbyt, takže musíte konat co nejrychleji. Každopádně, i tak budete muset stíhat vyrábět předměty, které vám pomohou úspěšnému zmizení a samozřejmě je k dispozici opět několik různých způsobů. "Časovky" jsou tak rozhodně příjemný zpestřením, které okoření klasickou hratelnost známou z prvního dílu.

Nedostatek invence, možný stereotyp

U klasických úrovní poté příliš změn nečekejte. Stále je nutné plnit různé úkoly, být ve správný čas na správném místě, abyste nezburcovali všechny policajty v okolí. Navíc můžete od ostatních vězňů nabírat všemožné questy, obchodovat s nimi a lanařit je na svoji stranu. Ve volných chvílích se uchylíte k průzkumu terénu, craftění potřebných věcí a plánování samotného útěku, kterého lze opět dosáhnout na spoustu různých způsobů. Však koho by bavilo se neustále pouze prostříhávat plotem, že?

Vylepšování se vyplácí

Návrat hlásí i statistiky vaší postavy, takže bude opět nutno dbát na sílu, fyzičku a intelekt, který zde hraje patrně největší roli. Čím vyšší je, tím sofistikovanější předměty můžete vyrábět a usnadnit si tak pozdější fáze hry. Nemáte-li dostatek fištrónu, nezbývá než se spolehnout na štěstí, v případě, že vám kýžená věc padne z lootu, nebo finance, kdy si ji zakoupíte od některého ze spoluvězňů. Nechcete-li však volit žádnou z těchto možností, nezbývá než vaše schopnosti vytrénovat. To samosebou obnáší plnění aktivit, díky kterým se vaše postava zlepšuje,ať již posilujete nebo studujete. Obecně se dá říci, že tento způsob je jak nejjistější, tak i prakticky nejrychlejší, jelikož vylepšení na maximum vám nezabere nijak extrémní množství času.

Nejste v tom konečně sami

Každopádně největší inovací druhého dílu The Escapists je bezesporu implementace hry více hráčů. Hra tohoto typu si již předem říká o propracovaný kooperační režim, ve kterém by hráči spolupracovali a hnali se za společnou vidinou svobody. Ano, tak ten tu je a nejenom to. Zdárně mu totiž sekunduje i kompetitivní část, ve které jde o to, dostat se z basy dříve než ostatní hráči. Za sebe musím říci, že obě multiplayerové složky jsou zakomponovány téměř bez problémů, je však vždy lepší hrát s kamarády než s náhodnými hráči, jelikož se mi poměrně dost často stávalo, že jsem byl vykopnut po pouhém připojení se ke skupině. K dispozici máte také relativně malé množství pokynů, takže si dovolím tvrdit, že mikrofon je v tomto případě mnohem vhodnějším zařízením. Oproti prvnímu dílu se tak jedná o pořádný krok vpřed a patrně se budete velmi často rozhodovat, jestli se do útěku pustíte sami či s dalšími podobně smýšlejícími majiteli tohoto titulu. Celkově se jedná o povedenou hříčku, ve které budete schopni utopit mnoho hodin, hlavně při hledání rozličných cest vedoucích na svobodu.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Team 17 Digital Limited

Recenzovaná verze: Switch

80%