Stardew Valley

Stardew Valley - recenze
Stardew Valley - recenze
04:44, 11.10.2017

Hry stvorené jedným jediným vývojárom tak trošku predurčujú výsledný produkt k záhube. Nech už ide vo finále o slabú technickú stránku, nulový príbeh či minimálnu inováciu voči zbytku trhu na základe malého a často takmer žiadneho rozpočtu. Tento opis skutočne vo všeobecnosti platí na každý indie zárez s jedným autorom, nájdu sa však aj vzácne výnimky potvrdzujúce pravidlo, ktoré doslova šokujú svet. Presne toto sa stalo pred viac ako rokom, kedy mladý a začínajúci vývojár Eric "ConcernedApe" Barone hodil do éteru nenápadnú sociálnu a farmársku simuláciu Stardew Valley, ktorá sa rozšírila rýchlejšie než mor v štrnástom storočí. Z jedného neznámeho talentu sa tak razom stal žiadaný autor a Stardew Valley len priživil trend portov na rôzne platformy. Od PC sa presunul na súčasnú generáciu a to dokonca aj vo forme fyzických diskov (práve teraz čítate recenziu na PS4 verziu) a čaká nás ešte tento rok celkom logický port pre Nintendo Switch, ktorý tak uzavrie jednu menšiu nezávislú epochu.

Eric dokázal zúročiť roky skúseností hraním konkurenčných sérií a je to poznať na každom kroku.

Klik pro zvětšení (Stardew Valley - recenze )

Asi najlepšie spodobnenie so Stardew Valley nesie slávna séria Harvest Moon. Tá dala základný kameň a iskru celému konceptu o 2D farmárčení a svojou technickou stránkou, čo do prvých dielov, sa vlastne jedná o identické hry. Vytvárať niečo, čo na prvý pohľad vyzerá ako z éry 16-bitových konzol, nemusí byť ten správny krok, avšak autorovi to dalo dostatok voľnosti a nezaťažilo finančné náklady, čo je v tomto prípade dôležité. Možno aj preto sa Stardew Valley na vás valí v tak nostalgickej a predsa originálnej atmosfére. Začnime ale pekne od Adama. Klišé príbehu o tom, ako sa mladý mestský chlapec cíti byť utláčaný modernou civilizáciou a jediné, na čo pri nudnej práci myslí, je únik zo zóny smogu, našťastie nemusíte trpieť príliš dlho. Rozjazd a komplexné zasvätenie má rýchle tempo a ešte než sa za vami zatvoria dvere autobusu, už vás víta starosta dedinky v akej máte prežiť zbytok svojho života. Zdedili ste usadlosť a príslušné pozemky a aj keď to možno znie honosne, tak prvý dojem po príchode do vášho nového domova bude skôr v negatívnej nálade.

Práca šľachtí človeka, dokonca aj toho z pixelov.

Váš rozľahlý ranč bude nutné dať do nejakej znesiteľnej formy a tak sa chopíte sekery a kosy, aby ste z malej džungle mohli vykresať aspoň nejaký kus úrodnej zeme. Jeden deň tvrdej práce (pod ostrým slnkom či chladným dažďom) a koncept hry vás naučí, čo je to vybitá energia a jej nutná obnova. Každý kus energie si treba rozumne rozdeliť na veci, ktoré budete považovať za potrebné. Aby ste mohli rozširovať farmu potrebujete peniaze. Tie sa tu získavajú rôznym spôsobom, ale najčastejšie je vhodné ich zadovážiť pestovaním a predajom plodín. RPG systém a zvyšovanie úrovne vášho farmára je v rukách automatického sčítavania, ktoré sa vykoná vždy, keď idete spať, takže hráč nemusí uvažovať, kam pridelí ten a onen bod, hra to robí zaňho. Spánok je najjednoduchšie doplnenie sily (ak nerátame gastronómiu, ktorá je tu hojne zastúpená) a zároveň prináša úsvit plný nových možností. Tých je tu skutočne neúrekom. Zatiaľ som vám naznačil len pár a ich spoznávanie si vyžiada hodiny a hodiny putovania cez veľkú mapu s nápisom Stardew Valley. Dedinka susediaca s vaším panstvom si žije vlastným a nezávislým tempom. Je plná NPC postáv, ktoré vám zadávajú jednoduchšie či náročnejšie úlohy a ich plnením sa samozrejme môžete dostať k predmetom, surovinám a teda aj peniazom. Každý charakter v nej prebývajúci potom rozvíja svoj vzťah k vašej osobe a tak nápad s rozdávaním darčekov nemusí byť vôbec od veci, navyše vo vzduchu počujem zvoniť svadobné zvony.

Obsah sa tu ráta na tony a to sa ešte miernim...

Štruktúra vzťahov medzi celou komunitou je pestrá a osobitá. To, čo chýbalo alebo presnejšie chýba spomínanej sérii Harvest Moon, sa v tomto projekte objavuje v krásne zmiešanom mixe príjemnej atmosféry okolo farmárčenia a sociálnej sieti s prvkami humoru, ktorá vám nedá spať. Počas desiatok a desiatok hodín som nemal ani raz pocit, že nemám čo robiť. Postupne som sa napríklad snažil prekopať až na posledné (je ich tu 100) podlažie v baniach, kde sa to surovinami a nepriateľmi len hemží. Môj cieľ bol zároveň nastavený na maximálne vylepšenie nástrojov pre údržbu farmy či boj a v neposlednej rade som sa nechal zase polapiť do chomútu a druhý krát sa oženil. Z môjho interaktívneho zväzku vzišlo dieťa, čo vám už musí jasne napovedať, ako členité sú možnosti v Stardew Valley. Zmeniť svoj majetok na prosperujúcu firmu, kde vám kravičky dávajú prvotriedne mlieko a sliepočky nesú vajcia ako keď sa strieľa zo samopalu, bude teda znamenať stovku hodín strávených u tejto nekonečnej zábavy. Keď už som si myslel, že mám v hre všetko objavené, zrazu som dostal facku ďalšou dávkou možností a obsahu a išlo sa zase nanovo. Toto vás musí ohúriť, aj keď možno vo vašom prípade videá a obrázky robia titulu medvediu službu.

Ovládanie nie je ideálne a potrebovalo by menšie úpravy.

Dynamické počasie ide ruka v ruke s celoročným kalendárom. Slnečný deň sa tak mení v daždivú noc a mesiace prevliekajú vašu ornú pôdu do jesenných a zimných šiat. Všetko jednoducho dýcha vlastným cyklusom a vy ste len jedna premenná uprostred bohatého dejiska rôznych zábavných udalostí. Aj keď navonok možno neuvidíte všetko to, čo je uvarené pod pokrievkou, tak verte, že tie úvodné hodiny menšieho tápania budú nakoniec stáť zato a objavíte niečo unikátne a výnimočné. Technická stránka v súčasnom stave ide úplne bezchybne (ono sa to viac ako rok od vydania už tak nejako očakáva) a jediné, čo mi prekážalo a sem tam vytvorilo vrásku na čele, bolo ovládanie. Pomocou páčky sa totižto presúvate mapou a niekedy je mierenie počas sekania a akcie všeobecne dosť problematické, zvlášť ak na vás dotiera nebezpečná fauna. Dá sa to však nejako prežiť a časom na to možno prestanete myslieť až do momentu, kedy sa zase seknete a omylom vykopete to, čo malo ostať pekne v zemi.

Úsmevná je rovnako prítomnosť kurzoru od myši, ktorým sa pohybujete v menu, ale v pozitívnom ohľade, keďže to beriem ako asociáciu na večné boje medzi PC a konzolami, ktoré treba potierať ako sa len dá a za každých okolností. Písať a rozprávať sa o tejto značke by sme mohli dlhé hodiny, ostatne stačí sa pozrieť na rôzne špeciálne fóra, kde je obsah hry rozpitvávaný do posledného detailu. Stardew Valley združuje všetko to dobré, čo sme mohli zažiť u Harvest Moon, Story of Seasons, Terrarie, Rune Factory, Shepherd’s Crossing, Animal Crossing a tak ďalej a tak podobne. Berie si z nich to kladné a obohacuje to o svoj originálny prístup a kúsok toho know-how, čo znamená, že ak milujete hry tohto razenia, tak do tejto sa doslova zbláznite. Ak sa už samozrejme dávno nestalo.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti 505 Games

95%
Stardew Valley popiera akékoľvek predsudky voči pixel art projektom a je ako kus zlata medzi bahnom