The Banner Saga Complete Pack

The Banner Saga Complete Pack - recenze
The Banner Saga Complete Pack - recenze
11:46, 31.05.2017

Je to již pár let nazpět, kdy se trojice zkušených borců z BioWare, majících za sebou více než půl dekády prací na Star Wars: The Old Republic, rozhodla tohoto zaměstnavatele opustit, aby si založili vlastní studio. Šlo o zkušené matadory Alexe Thomase, Arnieho Jorgensena a Johna Watsona. Dle jejich prohlášení již nechtěli být pouze malým hybatelem ve velkém soukolí, chtěli tvořit vlastní projekty, kde mohou proměňovat své vlastní nápady přímo ve vlastní hry. A inu, stalo se a založili si v Texasu malé nezávislé studio Stoic. No, a jejich výrazným počinem ve světě videoherního průmyslu je bezesporu severské univerzum s názvem The Banner Saga.

Klik pro zvětšení (The Banner Saga Complete Pack - recenze)

Opakování je matkou moudrosti!

A proto možná jen pro připomenutí bych na úvod zmínil, že první díl této ságy vyšel již v lednu 2014. Tehdy spíše projekt koncipovaný pro PC a tablety podporující Android nebo iOS. Vývojáři museli (stejně jako většina nezávislých studií) požádat o finanční pomoc hráčskou veřejnost v kampani na Kickstarteru. O dva roky později vyšla hra i na konzole současné generace, tedy na PlayStation 4 a Xbox One.

No, a koncem léta téhož roku vyšel i druhý díl. Tentokrát majitelé konzolí nemuseli čekat tak dlouho, a dokonce se pokračování dočkali jako první. Majitelé PC a mobilních zařízení si museli pár měsíců počkat. V současné době vývojáři pracují na třetím dílu a mohou se opřít o vcelku pěkný rozpočet vybraný na Kickstarteru, kde pro tento projekt vybrali více než 400 tisíc dolarů (v přepočtu přibližně 10 milionů korun).

A aby vás příběhově aktuálně vtáhli do dění, ještě před vydáním třetího dílu (anebo, aby vydělali další peníze) rozhodli se vydat pěknou kompilaci nesoucí název: The Banner Saga Complete Pack, obsahující zcela logicky první dva díly, ale i rozšíření pro druhý díl - Banner Saga 2: Survival Mode. A vzhledem k faktu, že jsme opominuli tyto tituly zrecenzovat a do rukou se mi poštěstilo dostat tuto pěknou edici, přineseme vám alespoň takto zpětně naše pocity a dojmy. Sice to může být pro některé opakování, ale pro jiné nápad na koupi netradičního titulu.

Zima se blíží

Známý to citát z oblíbeného knižního bestselleru Píseň ledu a ohně od George R. R. Martina. Možná jsem jím začal úmyslně, protože svým příběhovým vyprávěním mi ho The Banner Saga právě připomíná. Paradoxně se tato kniha možná dočkala většího věhlasu díky filmovému zpracování BBC pod názvem Hra o Trůny. Ale to sem nepatří. Takže ještě jednou... Právě ono příběhové vyprávění a především velkolepost tyto dva jinak odlišné světy spojuje. Snad jen v jednom z nich zemře více kladných hrdinů..

Zima se blíží... spíše už je tu! Stejně jako v knižním podání hltáte každou stránku, abyste se dočkali odpovědi na další otázku, tak se i ve hře budete chtít dozvědět co nejvíc. Spíše vy budete určovat, co se bude dít. The Banner Saga je z mého pohledu takovou interaktivní knihou. Knihou, jež má sice napsaný děj, ale tu a tam se můžete vymanit z předurčených kolejí a uhnout vámi zvoleným směrem, abyste posléze byli usměrněni k původnímu záměru. Dopady voleb mají asi podobný dosah jako v The Walking Dead. Příjemnou zprávou je, že dopady vašich rozhodnutí mají následky přesahující první díl a ovlivňují i druhý. Holt toho, kdo jednou zemře, už ve druhém dílu nepotkáte... Ledaže byste začali znovu a určili osud jinak.

Žánrové zasazení je dle několika webů charakterizováno jako fantasy RPG. Jde sice o terminus technikus, ale více mi sedí, že jde o mix tří žánrů: adventury, tahové strategie a ani drobný element toho RPG nelze autorům upřít. Od každé si hra bere jen tolik, kolik sama potřebuje.

Na všudypřítomný mráz se neumírá

Tak jest. Uvědomme si, že dějové zasazení The Banner Saga je umístěno do severských lokalit, kde jsou chlapi tvrdí jako ocel a díky medovině přežijí takřka vše. Tedy až na několik milníků, které jejich pohnutky ovlivnili natolik, abyste se je vy vydali prožít společně s nimi.

Kupříkladu v této nehostinné, tajemné (ale přitom překrásné) krajině se zastavilo Slunce. Země se zachvěla a svět začala ohrožovat armáda Pohromy formovaná mocnými kovovými válečníky. Jejich cílem bylo vyhrát již třetí válku s varly (pradávní obři) a pochopitelně vyplenit vše, co jim stojí v cestě. A do toho mají své motivy osudy dvou hrdinů: nebojácného a brutálního tvrďáka Rooka a spíše vychytralé Allete. Vůbec to není jen o "vypiplaných" hrdinech, také o celé karavaně, jejíž osud je ve vašich rukou. Jojo, občas je potřeba se na cestě zastavit a utábořit, abyste zvedli morálku, postarat se o dostatečnou zásobu medoviny a jídla. Navíc budete své hrdiny levelovat v RPG systému, abyste obstáli v dlouhé sáze.

A do toho se začtete - v této interaktivní knize - ani nevíte jak. Ano, tohle je výrazná část hry, která je prezentována dialogy a možnostmi výběru odpovědí, jimiž ovlivňujete dění. Smutnou zprávou je, že tyto dialogy nejsou bohužel (nejspíše kvůli omezenému rozpočtu) nadabovány, takže nezbývá než pouze číst a číst... Je to škoda, protože úvodní pasáže uvádějící vás do dění jsou nadabovány naprosto skvěle. Neangličtináři ptající se na otázku, zda hra obsahuje českou lokalizaci, budou zklamaní – neobsahuje ji.

Rád bych ještě pěl ódy na zvukovou stránku, protože jemné melodie dokreslují atmosféru hry vynikajícím způsobem. Tohle se fakt tvůrcům povedlo. Bohužel samotné zvuky, které slyšíte ve hře, jsou pak spíše katastrofou... no, zas tak hrozné to není, ale nepatří k tomu líbeznému.

Když se chlapi poperou...

No, a když už se v některém dialogu s někým neshodnete nebo tomu osud chce, holt se situace musí vyřešit na bojišti. Což v případě Banner Saga, jak jsem již zmiňoval, jde za pomocí tahových soubojů: jednou moje jednotka, jednou nepřátelská jednotka atd.

Cílem bude zlikvidovat veškeré nepřátele. V druhém dílu bude paleta dosažení vítězství v souboji různorodější. Například. Zničit primárně určitou jednotku nebo přežít po určitou dobu téměř prohranou bitvu.

Samotné zápolení protagonistům umožňuje pohyb po čtvercích, a následný útok na blízko nebo na dálku. U určitých postav je možné využít speciálních dovedností, a ve druhém dílu použití i předmětů. Takhle na úvod to působí vcelku zábavně, ale bohužel se po určité době dostaví pocit stereotypu a už se snažíte souboje odklikat, abyste je měli co nejrychleji za sebou a věnovali se pokračování ve "čtení" příběhu. Druhým smutným okamžikem je nedostatek nepřátelských jednotek, přesněji řečeno jejich rozmanitosti. Jedna nepřátelská jednotka vypadá stejně jako druhá.

Ale nechme vzhled nepřátelských jednotek stranou. Protože vizuální stránka věci patří snad k tomu nejlepšímu, co společně s krásně rozepsaným příběhem The Banner Saga nabízí. Je vidět, že i s omezenými finančními možnostmi to jde pořešit i jinak než s velkolepou realistickou grafikou. Vývojáři šli cestou krásných kreslených artworků, které proměnili v herní prostředí. Nejhezčí jsou pasáže, kdy minimalistická karavana prochází údolími mezi zasněženými horami.

Tahle sága jen tak nekončí!

The Banner Saga Complete Pack přináší první dva díly velkolepě rozepsané série s přídavkem survival módu (který je věnován pouze soubojové složce). Jakmile se „začtete“ do této sněhem mrazem a nezapadajícím sluncem nasáklé interaktivní knihy, už neuprchnete. Čeká na vás dobrodružství na bezmála 20 hodin, které je jen ve vašich rukou a čeká, až ovlivníte osudy hrdinů. Kdo jednou zemře, toho už nepotkáte, takže volte opatrně, koho chcete mít naživu. Mé nadšení z rozepsané a nedokončené ságy snad kazí jen po chvíli stereotypní tahové souboje a absence dabingu dialogů. Ale i tak.... vývojáři šup šup, už se těším na třetí díl, abych se dozvěděl více....

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Plan of Attack

80%
Hezky rozepsaná interaktivní kniha zasazená do severské krajiny, kde slunce přestalo zapadat….