Mirror's Edge Catalyst

Mirror's Edge Catalyst - recenze
Mirror's Edge Catalyst - recenze
06:00, 16.06.2016

Už je to téměř osm let, co jsme si mohli vyzkoušet Mirror's Edge. Tehdy šlo o solidní parkurovou akci, která trpěla pár neduhy, ale svoji cílovou skupinu si našla. A možná i právě proto se vývojáři ze švédského studia DICE pustili do vývoje pokračování - omlouvám se, restartu tohoto univerza. Nooo, i když - ve své podstatě nejde ani o plnohodnotný restart. Jednoduše řečeno: ke hraní Mirror's Edge: Catalyst nepotřebujete znát jakékoliv příběhové pozadí z původní hry.

Když jsem měl před rokem možnost psát na tuto parkurovou záležitost preview, a před pár týdny si vyzkoušel beta verzi hry, byl jsem trochu skeptický k tomu, jak se vývojářům povede zasadit tuto hru do otevřeného světa. Ale především, zda bude despotická vize City of Glass graficky ztvárněna "koukatelně". A krapet mě také nahlodává soubojový systém, který v původním Mirror's Edge patřil k těm slabším prvkům hry. To, jestli se má skepse naplní nebo mě vývojáři přesvědčí o opaku, se můžete dočíst na následujících řádcích.

Klik pro zvětšení (Mirror's Edge Catalyst - recenze)

První krůčky po městě mrakodrapů

Vaší runnerkou, běžkyní, hrdinkou, které se ujmete, je Faith Connor, stejně jako v původním Mirror's Edge. Asi není příliš velkým tajemstvím, že se na počátku hry ocitnete ve vězení a po propuštění z něj neumíte téměř nic - což se v průběhu hry pochopitelně změní. Neuplyne ani pět minut a vaše kroky se uchýlí k porušení jednoho ze zákonů. A vaše cesta - vlastně nikdy nekončící běh - začíná.

Musím přiznat, že parkurová složka hry je bezproblémová a je radost si užívat všechny ty skoky, kotouly, přeskoky z římsy na římsu, využívat všemožné prvky velkoměsta ke svým běžeckým dovednostem. Tady vývojáře opravdu chválím, a některé konkurenční tituly využívající parkúr by se mohly od DICE v tomto případě učit.

Navíc si svou cestu může najít takřka každý díky možnosti "runner vision". Pokud patříte k začátečníkům, zapněte jej na maximum a rudá linie vás bude navádět, kudy je optimální cesta k cíli. Také vám červenou barvou zvýrazní použitelné prvky k uchopení, odrazu apod. Když jste zkušenější a chcete si cestu hledat sami, můžete si vypnout červenou linii ukazující směr, takže už vás nikdo nevede za ručičku, a je jen na vás, jak se k cíli dostanete. A pokud jste skutečný hardcore hráč? Vypněte "runner vision" úplně a neuvidíte ani načervenalé prvky a zábava začíná opravdu naplno!

Tohle se mi fakt líbí, když si hráči mohou zvolit sami, jak chtějí ke hře přistupovat. Jestli si chcete hru opravdu jen rychle projít, tak se nechte k cíli navést, ale tím pádem přijdete o porci zábavy a v podstatě i samotná pointa Mirror’s Edge: Catalyst bude ztracena. Protože tato hra je vysloveně o hledání cesty k cíli a úplně k tomu vybízí.

Upřímné rozkoukání z vrcholků moderních budov

Po splnění pár misí jsem se konečně dostal do situace, na kterou jsem se vážně těšil. Dostat se na vrcholek některého z mrakodrapů a pořádně se z výšky porozhlédnout po celém městě. Mít svět jako na dlani, a jen se kochat nádherným pohledem - přesně tak, jak to dělávají vývojáři na svých tiskových konferencích, aby ukázali krásy své hry.

A posléze nastalo mé velké zklamání. DICE měli nejspíše omezený rozpočet na vývoj, protože si to jinak nedokážu vysvětlit. Mluvíme o těch DICE, kteří umí udělat krásného Battlefiela nebo Battlefronta – tituly, na které je radost pohledět. Když pominu fakt, že některé textury doskakují za pochodu (což bude nejspíše opraveno budoucím patchem), některé světelné odrazy nepůsobí věrohodně a chovají se téměř nereálně, nejvíc mi asi vadí samotné ztvárnění města. Všechny budovy na mě působí neskutečně. Mám z toho pocit, jako kdybych se díval na zmenšený model města, z kterého vane nádech pokreslených krabic.

Otevřenost světa nabízí další vystřízlivění

Krom ne příliš pěkného pohledu na město jsem byl trochu rozčarován i z míry otevřenosti a volnosti, kterou mi vývojáři poskytli. Ano, můžu si běhat po střechách mrakodrapů jak chci, ale jakmile se mé kroky zatoulají na ulici mezi "běžné" smrtelníky, mám smůlu. Dostanu se tam pouze a jen tehdy, když mi to vývojáři v některých z příběhových misí dovolí!

Ale když pomineme toto "nedorozumění" v otevřenosti světa, po pár misích si můžete dělat co chcete tak, jak je zvykem v open world hrách. Takže jestli se půjdete ponořit do další příběhové mise nebo se budete věnovat některé z vedlejších aktivit, je jen na vás.

Když už jsem naťuknul ty vedlejší záležitosti, musím říct, že jejich množství není nikterak velké, ale dokážou zabavit na celkem dlouho. Pokud chcete vyzkoušet vaše běžecké dovednosti, můžete se ponořit do Time Trialu, kde se snažíte co nejrychleji dostat z bodu A do bodu B. Jestli chcete spíše trochu zvolnit, potom jsou k dispozici aktivity jako je hackování Billboardu nebo režimy GridNode. Zde je úkolem spíše hledat vhodnou cestu vzhůru. Bezmyšlenkovité běhání se mění v puzzle záležitost.

Příběh pokračuje… téměř vrcholí.. a jak dopadne?

To vám fakt neřeknu. Nechci, protože jakýkoliv náznak by zaváněl spoilerem. Prozradím jen tolik, že příběh je celkovým poháněčem, de facto, hybatelem celé hry. Každá mise je obohacená animacemi, které dokreslují atmosféru celé hry. Jsou moc fajn, ale občas jsou posety drobnými poklesy zobrazovací frekvence.

Ale co určitě stojí za zmínku je RPG systém, který je oproti původnímu Mirror's Edge novinkou. Není nikterak robustní, ale bohatě stačí. Funguje klasicky, jako v kterékoliv jiné hře. Za získané zkušenosti získáte body, které investujete do některé schopnosti. Ty jsou rozděleny do tří kategorií: pohyb, boj a vybavení. Dá se říct, že většinu použitelných schopností si zpřístupníte velmi brzy, a některé náročnější záležitosti, jako třeba dvojitý běh, takřka nevyužijete a není tudíž kam spěchat s rozdělováním bodů.

Co mě před spuštěním Mirror's Edge: Catalyst trochu nechávalo v obavách, byl zmiňovaný soubojový systém. Už zde nejsou žádné zbraně, které byste si mohli vzít a použít je proti nepřátelům. K dispozici je pouze a jen vaše tělo - fackování nebo odkopávání strážných je na běžném pořádku. Najednou vše působí neskutečně "čistě" a dle mého názoru ideálně zapadá do kontextu hry. Nicméně, většině soubojů se stejně můžete vyhnout tím, že prostě a jednoduše utečete.

Jaké je hledání cesty Faith v nelehkém životě města City of Glass?

Poněkud rozporuplné. Chápu, že tento typ hry není určen úplně každému. Myslím si, že ti z vás, kteří si oblíbili původní Mirror's Edge, Catalyst ocení – bude vás bavit. Přinese vám zábavu na spousty hodin - s novým dostačujícím RPG systémem, ale hlavně přepracovaným soubojovým systémem, který působí vcelku elegantně.

Druhou stranou mince je však otevřenost světa, která je spíše o volbě cesty než o úplné volnosti pohybu. Nemohu nezmínit, že svět, je dle mého názoru ztvárněn příliš uměle a místy je vidět spousta grafických bugů a nepěkných chyb, což ale pro vývojáře může být motivace k opravě. Pokud ale jde o samotný parkúr, tedy o to hlavní, o čem Mirror's Edge: Catalyst je, je hra vymazlená do dokonalosti.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ABC Data

70%
City of Glass vám přináší možnost si užít pořádné parkurové akce s několika inovativními prvky, ale bohužel i spoustu nedodělků a průměrnou grafiku.