speciál
Recenze filmu Temný rytíř

Recenze filmu Temný rytíř
Recenze filmu Temný rytíř
17:57, 05.02.2009

Měl jsem to štěstí se dostat do kina 14 dní po samotné premiéře. Film je již od začátku sestříhán tak, aby udržel vaši maximální pozornost po celou dobu, tedy zhruba dvě a půl hodiny. Prvních pět minut, kdy banda zamaskovaných šašků vykrádá banku, vás naladí, tak že dychtivě hltáte další minuty. Pozornost drží vynikající scénář od Christophera Nolana. Nolanovi se povedlo nachlup to samé, jako u filmu Batman začíná. Rozhodl se jít svou cestou, naprosto odlišně zpracovává město Gotham, vytváří nové hrdiny a postavy zásadně ovlivňující příběh.

Klik pro zvětšení (Recenze filmu Temný rytíř)

Příběh začíná nedlouho po událostech z předešlého dílu. Jakýsi maskovaný šílenec, který si říká Joker, najímá menší zlodějíčky, kteří za něj provádí loupeže. Loupeže jsou geniální, bohužel v samotném závěru z nich těží vždy jen Joker. Batman sám má problémy s lidmi, kteří v noci vyráží do ulic a snaží se mu pomáhat se zločinci pomocí stejného převleku. Ve městě zuří chaos a kriminalita. Z ničeho nic se na scéně objevuje státní návladní Harvey Dent, který se snaží v Gothamu nastolit pořádek a vymítit zločin. Joker však již vymýšlí svůj další geniální plán. Nechá se najmout mafií, aby mohl zabít Batmana. Od této chvíle se rozjíždí ohromný kolotoč událostí. Dochází k nečekaným zvratům a změnám v chování jednotlivých postav, které tím zásadně ovlivňují celý příběh.

Výběr herců se vydařil. Jmenovitě si uvedeme některé z nich: Christian Bale, který už podruhé ztvárnil roli Bruce Wayna alias Batmana, poté je zde Heath Ledger, který si zahrál šíleného Jokera o něm si ještě pár slov povíme níže. Aaron Echart ztvárnil postavu státního návladního Harvey Denta a dokonale tak zamíchal Jokerovými kartami. Znovu se také role komisaře Gordona ujal Gary Oldman. Ve výčtu herců nesmí chybět ani Pan herec Morgan Freeman, který si zahrál vynálezce Luciuse Foxe. Sestava herců dává dohromady vynikající výkon, jenž byl také náležitě odměněn.

K filmu Temný rytíř se také váže jedna zvláštní událost, podle které analitici tvrdí, že velice pomohla filmu k úspěchu. Tou událostí je myšlena smrt herce Heatha Ledgera, který byl nalezen ve svém bytě po předávkování prášky. Média dokonce tvrdí, že sebevraždu spáchal záměrně, protože prý neunesl tíhu role Jokera. Podle mého názoru je to absolutní pitomost. Heath Ledger ve filmu zazářil a byl oceněn zlatým glóbem za nejlepší výkon ve vedlejší roli. Jelikož herec zemřel dříve než byl film dokončen, nechtěli autoři snímek vůbec vypustit na plátna. Nakonec po dohodě s Christianem Balem film dokončili, aby lidé viděli, že Heath Ledger rozhodně měl herecký talent. Měli pravdu!

Dokonalou kulisu kfilmu vytvíří hudba Howarda Newtona a Hanse Zimmera. Já osobně jsem měl tu možnost poslechnout si celý soundtrack, který je sice trochu depresivní, ale vynikající. Naprosto mě uchvátila skladba I'm not a hero. Vynikající hudba je použita vždy při příchodu Jokera. Ona to vlastně není až tak hudba, spíše odlouhý, protáhlý, jednohlasý tón, který se vám vryje pod kůži.

Film Temný rytíř je jasnou volbou pro sobotní večer. Co se týče českého dabingu, povedl se, ale v porovnání s původním zněním je pouhou náhražkou. Přikladem toho je scéna kdy Joker vchází do místnosti ve které právě vyjednává mafie. V tu chvíli se směje jako naprostý idiot. Doporučuji zvuk přepnout do anglické stopy a porovnat. Pro mě osobně je Temný rytíř jednoznačně nejlepším filmem minulého roku a Christopher Nolan již píše scénář pro třetí pokračování novodobé série o gothamském přízraku. Zatím není příliš jasné, o čem film bude. Vrátí se Joker v jiném podání nebo ještě uvidíme postavu Two Face? Mluví se i o kočičí ženě, inu nechme se překvapit. Novodobá série o Batmanovi se jednoznačně zapíše zlatým písmem do dějin kinematografie.

Hodnocení filmu 95%