Lost Planet 3 - X360 recenze

Lost Planet 3 - X360 recenze
Lost Planet 3 - X360 recenze
13:25, 16.09.2013

Vzpomínáte na Lost Planet? Na sérii, která si pod sebou sama podřezala větev a stala se jen dalším počinem s tristně promarněným potenciálem? Tak teď to vše hodlá napravit (nebo ještě víc zničit) třetím dílem. Ten se událostmi vrací před dva doposud vyšlé díly a snaží se tím vyšlapat cestičku případným dalším prequelům, které by daly postupně zapomenout na bídu a zmar skrývající se v krabičkách předchozích počinů. Jenže ne vždycky se ta cesta obejde bez trní. Lost Planet 3 v sobě podobně jako například The Bureau: XCOM Declassified skrývá spoustu odkazů k jiné hře, od níž by ráda přejala zažité mechanismy.

Mám na mysli třetí Dead Space. I když je pravda, že kořeny celé série sahají daleko hlouběji než hororová akce od EA, vypadá to, jako kdyby na ně tvůrci ve trojce úplně zapomněli a vydali se cestou čisté kopie. Kopie, která přidává možnost toulat se po nudné základně společnosti NEVEC anebo občas osedlat RIG, tedy obsobu mechanizovaných obřích robotů z předchozích dílů. Je dobře, že nedokážou střílet. Není nic horšího než rádoby akce ovládané z kokpitu mezulánského transformera.

Ale pojďme k příběhu. Ten sleduje osudy Jima Peytona, který pracuje pro společnost NEVEC, kterou patrně většina z vás bude znát, jestli jste hráli předchozí dva díly. V nich vystupuje coby diktátorská kolonizační firma, ovšem trojka sleduje události několik let před tím. Ještě v době, kdy byla planeta EDN III, na které se vše odehrává, pokryta ledem. A společnost NEVEC na ní vstupuje s čistě humanitárních účelů: snaží se zajistit, aby planeta byla obyvatelná pro všechny a instalovat zde přístroje na ohřívání zdejšího ledově mrazivého klimatu.

Možná už tušíte první paralely s Dead Space 3. A rozhodně nebudou poslední. Hra se totiž pokaždé, když dojde na tuhou akci, snaží navodit atmosféru strachu. K tomu má dopomoct prostředí kolem vás. To by možná opravdu strašlivé bylo, ovšem nesměla by ho ničit naprosto tuctová a ničím výjimečná grafika, jež by se patrně hodila perfektně k jakémukoliv klasicky béčkovému počinu, ovšem u Lost Planet 3 člověk do poslední chvíle neví, na čem vlastně je. Jestli hraje něco, co se sebevíc snaží protlačit mezi elitu akčních her, nebo jen další marný pokus tvůrců vytřepat ze série víc, než na co skutečně má.

A je bohužel mnoho věcí, které indikují spíše druhé jmenované. Otravně dlouhé loadingy mezi jakoukoli změnou mapy (i třeba tehdy, když cestujete mezi patry vaší základny) znemožňují, aby se hra stala jakkoli kompaktní. To je první věc, která vás na hře zaujme. Že se ze začátku v podstatě jen pronášejí plytké dialogy a vy se stáváte jen divákem, kterého hra uvěznila mezi neustálými proslovy a neustálými loadingy. Jim Peyton není nikterak sympatická postava, což by v době antihrdinů vůbec nevadilo, ovšem jeho problémem je, že se nedokáže vymanit z tuctovosti. Všechno co udělá, prostě nepřekročí rámec standardní hrdinské šablony.

Klik pro zvětšení (Lost Planet 3 - X360 recenze)Klik pro zvětšení (Lost Planet 3 - X360 recenze)

Co se týče soubojů, tak tam Lost Planet 3 docela dobře kombinuje střelbu ze série Halo a pohyby z třetího Dead Space. Většinou máte velké množství nábojů na vlké množství nepřátel. Čím víc peněz si pak za své počínání vyděláte, tím lepší zbraně pak budete moci používat. Ze začátku se na vás budou řítit jen příšery připomínající nevzhledné kytky, které svůj handicap – malou výdrž – vynahrazují počtem. A tak vás vždy někdo něčím zaúkoluje a vyšle do nehostinné krajiny plné ledu, do koridorů, kde se jen velmi těžko uhýbá z cesty a kde se tvůrci snaží vás vystrašit. Jenže zvuky příšer nejsou vůbec ničím výjimečné a ani hudba příliš nenapomáhá.

Celou dobu tak na něco čekáte. Jestli se konečně zrychlí loadingy, jestli konečně zmlknou, jestli se konečně začne dít něco pořádného. A ono se to neděje. Nabízí se tedy celkem jasné hodnocení: průměr. Lost Planet 3 není vysloveně špatná hra, ale vyšla v době, kdy už hráči od produktu, do kterého investovali pracně vydělaný peníz, očekávají víc. Je to škoda, protože jestli se někdy mohlo Lost Planet 3 zvednout a ukázat světu, že na to má, přijde nemastný neslaný prequel, který dost možná dojel na to, jaký vydavatel ho produkuje. Capcom nikdy příliš nevynikal, když mělo přijít na trojáčkové mainstreamovky. Ne vždycky to samozřejmě vadí, v případě třetího Lost Planet se jejich nedostatek zkušeností jasně ukazuje.

Klik pro zvětšení (Lost Planet 3 - X360 recenze)

Proto si dobře rozmyslete, jestli vám za to tahle hra stojí. Nenabídne nic extra, nic, čím by vás pobavila či ohromila nebo obojí zároveň. Je to jen poměrně slušná akce, která však značně doplácí na zpracování, které jinak docela slušný bojový systém posílá do kytek. Série o Ztracené planetě tak asi dál zůstane ztracená.

59%
Plnohodnotnou šestku si to prostě nezaslouží. Čtvrtý díl nechceme. Raději úplně novou sérii, která se poučí z chyb.