Swarm - PS3 recenze

Swarm - PS3 recenze
Swarm - PS3 recenze
22:08, 05.04.2011

Před pár dny vyšla pro duo konzolí PlayStation 3 a Xbox 360 arkádovka v podobě hříčky Swarm. Ta na první pohled zaujme pouze originální postavou v podobě Swarmita, modrého emzáka, který společně se svou součástí ztroskotal na neznámé planetě. Nikterak originální příběh to není, bohužel ani hlavní postavička není nikterak zajimavá. Ale co kdyby podobných Swarmitů bylo 50, 100, 1 000, 10 000 nebo i milion k výběru a na vás by bylo, jak s nimi naložíte? To už se trošičku líp poslouchá, nemyslíte? Můžeme vás ujistit, že se i dobře hraje, propařili jsme totiž PS3 verzi, na kterou právě čtete recenzi. Takže jdeme na to.

Klik pro zvětšení (Swarm - PS3 recenze)Klik pro zvětšení (Swarm - PS3 recenze)

Jak už jsme napsali v úvodu, do rukou dostanete přesně 50 mimozemských mužíčků v podobě Swarmita, malého a modrého emzáka. Toto vše má jeden jednoduchý důvod. Jakýsi organismus v podobě obřího monstra ztroskotal na neznámé planetě a vy jakožto součást onoho organismu musíte pomoct. Vašim úkolem je tedy nasbírat co nejvíce DNA bodů v každé lokaci pro obnovení vašeho domova, který se při pádu dosti ochudil o drahocenou energii a DNA k odletu. Celá herní mapa je vlastně složená z obřího chapadla čehosi, co si říká „máma“. Chapadlo se při projití každé nové lokace o něco prodlouží a vy tak můžete spokojeně a a hlavně přehledně pokračovat ve sbírání dalších bodíků a prozkoumávání světa kolem sebe. Bohužel, čekejte pouze nějakých 12 hlavních misí, které budou hráče nutit je znovu přejít jen kvůli nasbírání sběratelských předmětů v podobě DNA, kterých je v každém kole pět. Žádné speciální lokace, které by se vyloženě na tento typ hry hodili nenajdete, ať už byste hledali a jezdili po mapce jak dlouho byste chtěli. Tento fakt naštěstí vyrovnává herní doba, kdy po přejití všech levelů vám nezvykle na tento typ několik hodin uteče, u nás to bylo ve výsledku nějakých šest.

Je vám asi jasné, že všech 50 vámi ovládaných Swarmitů si zakládá na celkové spolupráci. Vývojáři z Hot Head Studios tedy do hry zakomponovali i spoustu příjemných a hlavně v praxi využívatelných kooperačních prvků, které vám čím dál tím více zlechčují postupování dále. Pro větší představu vybereme namátkou například prvek, který držením určitého tlačítka zapříčiní to, že všichni Swarmiti si stoupnou na záda a vytvoří žívý řetězec, který se ale může později prudkým pohybem rozpadnout kvůli základním fyzikálním zákonům. K využívání všech ostatních prvků hry vás hra navíc přímo vybízí a bez nich by jste neudělali valnou většinu levelů.

V čem hra opravdu exceluje jsou originální body a medaile za všemožné zabíjení vámi ovládaných Swarmitů. Nejen, že za každé zabití dostanete body, ale postupem času vám sem tam blikne i medaile v jakém počtu v daném způsobu jste vašeho oblíbence usmrtili. A že těch způsobů není málo. Ostatně, po celou hru vás budou doprovázet nepřátelé v podobě elektřiny, ohně, lávy, nebo taky blesků. Co se týče těch živěších zastánců vaší smrti, v celé hře je jich hojný počet a většinou vám dají mnohem více zabrat než jakékoli přírodní živly. Co by to bylo navíc ještě za hru bez pořádného boss fightu. Toho jsme se dočkali ve výsledku celkem dvakrát s tím, že nebyl nikterak otravný a ani opakující a byl takovým celkovým zpestřením celé hry. O zábavu nebo stereotypičnost je tedy rozhodně postaráno. Lokace se navíc krásně prolínají a i když jejich celkový design se ve výsledku celkem podobá, žádný vrtkavý pocit o opakujícím se prostředí jsme nepocítili.

Po přečtění dřívějšího odstavce jsme nakousli hlavní složku hry v podobě motivací medailemi a následném způsobu zabití jedné z vašich řad Swarmů. Ono by to vlastně ani celé tak dobře nefungovalo, kdyby vývojáři nejen nezaimplentovali typické checkpointy, ale taky jakési „regenerátory“. Ty fungují jednoduše a jasně – jakmile na ně v kročíte s míň než 50ti Swarmi, určitý počet Swarmitů se vám vyregeneruje a přidá se k těm zbylým. Samozřejmě, že to vše je omezeno počtem použitých. Od nás určitě plus pro vývojáře, bez tohoto prvku by byl výsledek pro většinu herního publika stresový a hlavně by snižoval kvalitu hry minimálně o jednu známku.

Pokud plánujete v nějaké blízké době pořídit originální PSN/XBLA titul, máte z čeho vybírat a vedle Swarmu se pyšní o mnoho více originálnějších a zábavnějších titulů. I přes tento fakt je Swarm určitě dobrou volbou a pokud bychom to všechno měli shrnout do jednoho slova, určitě by jím bylo slovo báječný. Že by se to vše dalo ještě o něco vylepšit, toho jsme si moc dobře vědomi, ale o zábavu máte skutečně postaráno.

85%
Swarm je plošinovka jak má být. Chytlavá hratelnost, využívání fyziky a nebo originální prvek v podobě ovladatelnosti všech 50ti příšerek. Pokud jste fanouškem tohoto žánru, jistě koupí neprohloupíte. Pokud ale holdujete něčemu jinému než jen zběsilému skákání, není přesně hra určená pro vás a určitě se na PlayStation Store nebo Xbox Live Marketplace najde mnoho jiných titulů.