Star Wars: Battlefront

Star Wars: Battlefront - recenze
Star Wars: Battlefront - recenze
00:00, 19.02.2006

Kdo by neznal jméno jako je George Lucas a jeho slavnou sérii filmů Hvězdné Války. Do kin se nám pomalu chystá Epizoda III, která by měla celý děj již uzavřít a doplnit řadu a ukázat nám, jak že to vlastně všechno je. Čekáním na film nám však vývojáři chtějí nějak zkrátit a tak nám přináší další hry s tématikou Hvězdných Válek. Jednou z nich je například velmi očekávaný titul s názvem Star Wars: Knight of the Old Republic 2, který na sebe po velkém úspěchu prvního dílu nedal dlouho čekat. My se dnes však zaměříme na hru jinou, tedy na Star Wars Battlefront, která si vzala jako svůj vzor Battlefield. A jak to dopadlo?! Tak na to se teď půjdeme podívat…

Kdysi dávno v galaxii daleko, daleko odsud…
Taky vám to přijde ten nadpis nějak povědomí? Asi určitě, protože tímto nápisem začíná každý film a z pravidla se začal objevovat i ve hrách samotných. Každý již určitě nějakou hru s logem LucasArts viděl, nebo ještě lépe hrál. Ať už to je KOTOR, Jedi Knight, nebo nějaká jiná Star Wars záležitost v podobě nějaké RTS strategie, nebo leteckého ( no, spíše kosmického ) simulátoru. Tak jistě víte, že hry s tímto logem byly a jsou vždy kvalitně zpracované a mají nepřekonatelnou hratelnost, jinak tomu není ani v Star Wars: Battlefront.

Klik pro zvětšení (Star Wars: Battlefront - recenze)Klik pro zvětšení (Star Wars: Battlefront - recenze)

Singleplayer vs. Multiplayer

V dnešní době je jen velmi zřídka viděna hra s opravdu dokonalým singleplayerem, jako tomu byl dříve, protože dnešní hry se z pravidla dají dohrát za 10 a v lepším případě za 20 hodin, což je velmi slabé, ale existují však i výjimky. Pokud tedy hra nabízí propracovaný multiplayer a hráč má dostatečně rychlé internetové připojení, tak bezpochyby šáhne po hře jen kvůli multiplayeru, který mnohdy bývá i o dost zábavnější a propracovanější. Nic totiž nenahradí lidského soupeře, který také přemýšlí, jak vás zdolat a ne jako spousta botů, že se po čase chovají pro vás stereotypně a vy jejich trasy odhalíte a máte po zábavě. Proto se i dnešní hry spíše zaměřují na multiplayer hry a do budoucna to bude čím dál tím víc žádanější mód.

Ve SW:BF je obojí, ale multiplayer převládá. Singleplayer hra nabízí hned dvě kampaně, rozdílem je konflikt války a strana, za kterou budete hrát. V každé kampani projdete všemi bitvami, které jsou chronologicky seřazeny za sebou. Do děje každé mise vás uvede krátká video sekvence, která je vždy vystřihnutá z filmů samotných. Podíváte se vesměs na všechny známe planety jako jsou Tatooin, Yavin, Naboo a spoustu dalších.

Jako další singleplayer mód je Galactic Conquest, kde si vybíráte jednotlivé bitvy sami a zvolíte si i stranu, poté jen musíte dobýt nepřítele. Na začátku si však ještě vybíráte jakýsi Planetary bonus, který vás nějakým způsobem zvýhodní. Můžete si například ke své armádě na pomoc povolat Jediho, ale tyto bonusy si však může vybírat i nepřítel ( počítač ). Tento mód je krom multiplayeru asi nejzábavnější a vydržíte u něj nejdéle.

Co tedy stojí za úspěchem…

No, tak jednoznačně to je tématika Hvězdných Válek, ale především převzatý herní styl ze hry Battlefield. Stejně jako tam, tak i tady si na začátku každé mise ( respektive jednotlivé mapy ) vyberete stranu za kterou budete hrát, v kampani si stranu nevybíráte, a poté už jen dobýváte území ve formě jakýchsi spawn pointů. Pokud už spawn point zabral nepřítel, tak u něj musíte chvilku postávat a on se pomalu odbarví na neutral a po dalších pár chvil se zbarví na barvu vaší strany. Mapa je buď časově omezena a tak vyhrává ta strana, která má více bodů a nebo je úkolem jednoduše zabrat všechny spawn pointy a určitou dobu je udržet pro vítězství. Spawn point je ale především využitelný k tomu, že se u něj můžete po zabití opět narodit a být tak blíž k aktuálnímu konfliktu. Tento styl hry je bezpochyby velice osvědčený a především zábavný, ale pokud nehrajete hru přes internet s nepřítelem vašeho kalibru, tak brzo omrzí a bude jakýsi stereotypní.

Jednotlivé strany…

Na výběr máte hned ze čtyř stran, za které si i postupně zahrajete v kampani. Můžete hrát tedy za Republiku, Separatisty, Impérium a Rebely. Na každé straně máte k dispozici pět postav. Každá má jinou profesi. Dále se pak liší nabídkou strojové techniky a speciální schopností hlavní jednotky. Do bitvy se však můžou zapojit i NPC postavy, které občas napomáhají jedné straně, ale jejich vliv je takřka minimální a navíc se nedá ovlivnit k jaké straně se přidají. Ve hře se ale občas nachomýtne i nějaká speciální postava, jako je Luke Skywalker, nebo Darth Vader.

Rozdílem mezi jednotlivými postavami je jak už jsem zmínil jejich profese, tedy jejich zbraně a dovednosti. Profesí je pět a to voják, který je vybaven puškou, která má rychlou frekvenci střelby, raketometčík, který má, jak už to bývá všude zvykem raketomet, který je vhodný pro ničení nepřátelské bojové techniky, pilot, dále odstřelovač, který je vybaven velmi účinnou puškou s optikou a může tak udržovat dost velký odstup od bojiště a v klidu likvidovat jednoho nepřítele za druhým a poslední profesí je speciální jednotka, která je na každé straně jiná.

Bojová technika…

Tak tahle věc je bezesporu jedna z hlavních důvodů úspěšnosti, protože Battlefield by byl bez vozidel a letadel nejspíše také jen prostou akcí ze druhé světové války. Ve hře se nachází snad všechny stroje, které byly doposud viděny ve filmu. Modely vypadají velmi dokonale a to hlavně gigantičtí čtyřnozí roboti (AT-AT) z Impéria. Každá strana má své stroje, ale není problém si vypůjčit opuštěný nepřátelský stroj. Ovládání je velmi jednoduché, ale s létáním to už trošku cviku chtít bude. Projíždět se můžete v mnoha vozidlech, tancích a motorkách. Každý stroj má většinou i více pozic, takže jeden hráč třeba řídí a další dva likvidují nepřátelé z postraních děl. Létat můžete ve starých X-wingách, nebo v TIE Fighterech, je to prostě strašně moc.

Atmosféra…

Tak ta upoutá na první pohled a je opravdu velmi zdařilá. Mapy jsou rozlehlé a dostatečně propracované. Nic se nevyrovná tomu, když váš tým běží v houfu proti dalšímu stádu nepřátel a jejich strojů. Všude lítají střely, kterým se vyhýbáte, nepřátelé padají k zemi, stroje explodují…no, prostě máte chvílemi pocit, že jste součástí natáčení dalšího dílu Hvězdných Válek. Prostě nádhera, ani se to nedá popsat, to prostě musíte vyzkoušet sami! Další skoro dech beroucí scéna je v jedné zalesněné mapě, kde za separatisty bojujete proti bílým vojákům z Impéria, kteří jsou vybaveni i dvounohým roboty. V lese jsou však nastražené pasti v podobě vždy dvou kmenů, které jsou přivázány vysoko v kmenech a pokud robot z Impéria projde touto nástrahou, tak se kmeny okamžitě spustí proti sobě a robot se složí k zemi jako když malé dítě rozdupe hrad z lega.

Na atmosféře také docela dost přidá pohled. Můžete si přepínat mezi pohledem z první a třetí osoby. Pro mě však jednoznačně zvítězil pohled z první osoby, protože mi to potom přijde více dynamičtější. Pohled z třetí osoby používám akorát u letounů, protože tam to někdy z první osoby vypadá docela chaoticky.

Umělá inteligence, neboť častý kámen úrazu…

Umělá inteligence je tak průměrná. Můžete si vybrat ze tří typů obtížnosti. Neznamená to však, že jednotlivý voják bude inteligentnější v boji 1 vs. 1, ale působí to spíše na celek nepřátelské strany. Na největším stupni se vojáci drží pohromadě a útočí až z několika front najednou. Boti ale perfektně ovládají bojové stroje a to naprosto všechny, různá děla nevyjímaje. Nejlépe jim to jde asi s letadly, kde je občas i velmi obtížné dostat bota dolů. Jsou zde ale malé nedodělávky v podobě běžících botů proti zdi, nebo jen tak stojících a nic netušících. Na nějakou dobu však zabavit dokážou.

Klik pro zvětšení (Star Wars: Battlefront - recenze)

Grafické & Audio zpracování hry…

Grafika je perfektní a to i přes použitý starožitný engine. Také je hra docela náročná. Je sice pravda, že na mém compu ( AthlonXP 2000+, 256 MB DDR, GF4Ti 4600 ) mi jde hra na 1024x768 s maximálními detaily a ani jednou sem nezpozoroval nějaké chyby či sekání. Jak už jsem zmínil, tak mapy jsou zmáklé dokonale, postavy také a stroje jsou asi nejpropracovanější. Docela povedeně se vývojářům podařily do enginu zakomponovat stíny. Ty se v reálném čase přizpůsobují zdroji světla. Jedinou výtku ke grafice bych měl asi k interiéru jednotlivých strojů, protože mi to přijde dost strohé. Perfektní efekt je rozmazávání vzdálených efektů, takže máte pocit, že mapa je nekonečná. Obraz se také rozmazává při velké rychlosti na motorce, je to něco podobného jako efekt Blum v Need for Speed: Underground. Co se týče hudebního doprovodu, tak z toho jsem si nějaké starosti nedělal, protože už dopředu bylo jasné, že když George Lucas dodal kompletní licenci, tak hra alespoň po zvukové stránce nemůže zklamat. Ve hře vás tedy bude doprovázet spousta známých instrumentálních skladeb z filmů. Zvuky zbrání a vozidel jsou také originál, takže všechno zní jak má.

Závěr…

Star Wars: Battlefront mě mile překvapil. Jedná se o hru s perfektní hratelností, grafikou, hudebním doprovodem, atmosférou, licencí a spousty dalšími věcmi. Battlefront u mě předčil i Battlefielda a myslím, že to i u mnoha dalších hráčů. Pokud máte dostatečný hardware, ale především kvalitní a rychlé internetové připojení, tak neváhejte a hru si kupte, nebudete totiž litovat.

85%
Velmi dobrá a zábavná FPS akce s tématikou Hvězdných Válek