hw
BenQ MOBIUZ EX270QM

BenQ MOBIUZ EX270QM - recenze
BenQ MOBIUZ EX270QM - recenze
11:46, 22.06.2023

Považujem to za jemne ironické, keď si v hlave retrospektívne prehrávam všetky tie kvantá textových hodnotiacich útržkov, v ktorých som svojho času sebavedomo prehlasoval, že mať monitor podporujúci viac, ako 144 Hz je absolútne zbytočné ‒ či už sa živíte e-sport hraním, alebo na obrazovke striháte videá kopulujúcich dikobrazov zo Serengeti. Doba sa však mení v turbulentnom tempe, a to čo sa ešte pár rokmi dozadu považovalo za nadštandard, tak dnes to je očakávané minimum. Platí to aj vo svete zobrazovacej techniky, ktorú zákazník môže využívať buď na hranie interaktívnych diel, alebo na tvorenie excelovských tabuliek. V aktuálnej recenzii sa spoločne porozprávame o zaujímavom a nielen hernom monitore značky BenQ, ktorý sa v modelovom rade MOBIUZ snaží prekonať ono očakávané minimum a prihodiť k tomu ešte nejaké to know-how ako bonus.

Cesta za ideálnou cenou končí v krajine bludu

Klik pro zvětšení (BenQ MOBIUZ EX270QM - recenze)

Kde je tá pomyselná hranica, za ktorú priemerný spotrebiteľ nie je ochotný zájsť, len aby si domov priniesol cenovo najvýhodnejší herný/pracovný monitor? Osobne si myslím, že v tomto prostredí akákoľvek snaha o nastavenie nejakej pevnej deliacej čiary jednoducho neexistuje. Ak chcete, aby vám do očí svietila tá najšpičkovejšia technológia podporená ďalšími separátnymi funkciami, tak nemôžete chcieť na technike šetriť. Aj preto už v úvode recenzie na 27 palcový monitor BenQ MOBIUZ EX270QM jasne hovorím, že kto chce ušetriť, nech skúsi hodiť očkom po Xiaomi, kde sa ešte stále dá hovoriť o účelovom podliezaní cenovej latky. V tomto prípade sa totižto budeme rozprávať o cenovo vyššej relácii, čo v praxi znamená takmer 900 eur. Dať takúto sumu za IPS panel s rozlíšením 2560 × 1440p môže byť pre viacerých problém. Testovaná vzorka totižto ponúka obnovovaciu frekvenciu 240Hz s 1ms, uspokojivé HDR a dizajn, ktorý vie chytiť za srdce.

Slušná svietivosť

Cez to všetko, čo som už vyššie naznačil, sa testovaná vzorka svojou výbavou prikláňa skôr na stranu čistokrvného herného náradia, než by sa zvládala štylizovať do nejakého výrazného prieniku v zmysle vizuálnej tvorby a postprodukcie. Po rozbalení na vás v záplave bieleho polystyrénu čaká plne plastové šasi s kovovým ramenom a s odnímateľným a polohovateľným stojanom ‒ pozor, skutočnosť, že monitor nemôžete pomocou stojanu otočiť do vertikálnej polohy, už čo to naznačuje o spomínanom prieniku mimo hier. Apropo, stále nechápem, prečo 90 % výrobcov monitorov využíva pri balení štandardný polystyrén, ktorého guľôčky považujem, hneď po bzučiacich komároch, za najotravnejšiu vec na svete. Akokoľvek je tu všetko zo strieborného plastu, respektíve zadná časť šasi, tak nenápadná integrácia RGB podsvietenia v zmysle štvorice symetrických liniek je absolútne geniálny nápad. Celý dizajn vo mne evokoval účelový a štýlový cyberpunk efekt, na ktorý by som si dokázal okamžite zvyknúť, či už by monitor sedel na mojom pracovnom stole, alebo by slúžil ako záložná obrazovka pre hranie/recenzovanie softvéru.

Tenké rámiky, ovládač a dostatok vstupov

Monitor disponuje skutočne tenkými rámikmi a na jeho zadnej strane nájdete rovnako všetky dôležité vstupy. Reč je hneď o dvojici HDMI 2.1 portov doplnených o DisplayPort 1.4 a USB-A rozbočovač. OSD rozhranie je orientačne úplne v poriadku a môžete v ňom interagovať aj pomocou pribaleného diaľkového ovládača alebo prostredníctvom slušne reagujúceho spínača na spodnej hrane panelu, v každom prípade niektoré jeho funkcie mi prídu skôr v teoretickej rovine. Práve pri testovaní spoľahlivosti spomínaného ovládača som zistil, že testovaný monitor je vybavený nielen špičkovou kvalitou obrazu s dostačujúcou úrovňou svietivosti v rámci interiérov (niečo okolo 400 nits), ale aj nečakane dobrým ozvučením. Na zadnej ploche sa nachádza aj subwoofer s výkonom 5W, vďaka ktorému je audio prezentácia počas hrania alebo sledovania videí nadštandardná, ale pri 27 palcových monitoroch ide vlastne o suverénnu raritu. Počas recenzovania som BenQ MOBIUZ EX270QM prepojil s konzolami, ako aj s tradičným herným desktopom. A tam, kde PlayStation 5 a Xbox Series X očakávane nedokázali preliezť podporovanú hranicu obnovovacej frekvencie, konkrétne pri vyššom rozlíšení, tak v prípade hrania na PC, to bol skutočne očarujúci vizuálny zážitok, ktorým som z časti dokázal vytesniť skutočnosť, že sa nepozerám na OLED panel s nekonečným kontrastom.

FreeSync

Samozrejme, oficiálna podpora FreeSync automaticky neznamená, že G-Sync by bol mimo, ale pre konzumenta je to jasný signál, že Nvidia nedodala danému modelu oficiálnu pečiatku, a tak sa počas hrania s ich grafickými kartami práve cez daný monitor môžu vyskytnúť potenciálne nejaké tie problémy. Pravda je však taká, že osobne som skúšal niekoľko herných notebookov s Nvidia GPU a žiadne nedostatky som nezaregistroval. Pri aktivovaní HDR sa vám možnosti úprav obrazu scvrknú len na reguláciu jasu, v každom prípade OSD vám dáva v tomto smere dostatok manévrovacieho priestoru, a to vrátane spustenia HDRi, filmového alebo čisto herného režimu. Dajme však tieto veci bokom a sústreďme sa na to najzákladnejšie, a to na kvalitu obrazu počas hrania, nech už máte aktivovaný RPG alebo FPS modus. Skúšal som cez BenQ MOBIUZ EX270QM spustiť veľké množstvo AAA hier a prevažne som dával prednosť tým, kde sa snímkovanie roztáča ako detský kolotoč. Práve v tomto momente som zistil, aký luxusný obraz testovaná vzorka vlastne zvláda poskytnúť, a to bez akýchkoľvek duchov a iných nežiadúcich elementov.

Áno alebo Nie?

Nový BenQ MOBIUZ v 27 palcovej verzii ma vo finále potešil viac, než som pred testom očakával. Osobne si myslím, že IPS panelom odzvonilo, aj keď sa daná technológia naviazaná na LCD stále zubami nechtami drží na trhu, predovšetkým vďaka e-sport scéne, ale skôr či neskôr nastane čas, keď jej OLED definitívne ukončí existenciu. Testovaná vzorka spadá do sekcie plnohodnotných herných panelov s čiastočným presahom, kde medzi jeho hlavné prednosti môžeme zaradiť jedinečný dizajn, vysokú obnovovaciu frekvenciu, takmer nulovú odozvu a perfektnú audio kulisu. Stačia vám tieto informácie na obhájenie ceny deväťsto eur? To je už na vás.

Za poskytnutie hry na recenziu ďakujeme spoločnosti BenQ