Metroid: Samus Returns

Metroid: Samus Returns - recenze
Metroid: Samus Returns - recenze
09:25, 15.09.2017

Sériu Metroid môžeme pasovať za klenot vo vlastníctve bohatej truhlice pokladov spoločnosti Nintendo. Dalo by sa dokonca tvrdiť, že každý nový diel tejto IP prináša vlnu radosti a očakávaní, čo už môže trošku reflektovať na fakt, že tých dielov nie je v doterajšej histórii až tak veľa (od roku 1986 vlastne len 13 kusov a z toho aj pár nezaujímavých odbočiek ako Pinball) a keď sa veľké N konečne rozhýbe, svet na nich pozerá s otvorenými ústami. Tento scenár sa rozhodne odohral aj na tohtoročnej E3, kde sme mali možnosť konečne vidieť potvrdenie prác na regulárnej štvrtej časti série Prime pre Switch, ale tá je ešte tak ďaleko, že nám spomínané ústa zaplnili rovnako prekvapivým návratom Samus v podobe 3DS exkluzivity Metroid: Samus Returns od spoločnosti MercurySteam.

Sú firmy, ktorých rukopis si nemôžete spliesť ani po desiatom pive a zobudení o druhej nadránom.

Klik pro zvětšení (Metroid: Samus Returns - recenze)

Španielsky MercurySteam dostal príležitosť pracovať aj mimo ich dvornej a momentálne zmrazenej značky Castlevania, čo im jednak dalo priestor sa pripomenúť po celých troch rokoch od Lords of Shadow 2, ale čo je zaujímavejšie, tak sa v podstate vrátili na scénu s produktom, ktorý ako keby vypadol z oka úplne inej hry z úplne iného sveta. Castlevania: Lords of Shadow - Mirror of Fate mi skočil do myšlienok ako blesk z čistého neba po tom, čo som začal testovať Metroid: Samus Returns. Ten je mimochodom skutočným návratom v podobe klasickej Game Boy exkluzivity z roku 91, Metroid II: Return of Samus, a musím uznať, že to, čo Španielom vôbec nevyšlo u upírskej ságy od Konami, sa im konečne zúročilo vo vesmírnom dobrodružstve s jedinou ženou na svete, ktorá je schopná byť sexy aj v skafandri. Druhý Metroid bol čiernobielou 2D akciou s jemnými RPG prvkami, ktorú ste si mohli užiť len na kultovom šedom plaste osadenom zelenou obrazovkou bez podsvietenia. Chlapci a dievčatá z MercurySteam tak mali možnosť aplikovať moderné trendy a obohatiť tak dávno zabudnutý klenot o to svoje raz videné know-how a musím uznať, že s prehľadom prekonali pôvodný titul z deväťdesiateho prvého.

Žiadne dialógy, žiadny scenár, len misia na záchranu ľudstva.

Lovkyňa odmien a ženská obdoba vesmírneho kovboja, Samus Aran, nemá ani čas si vybaliť po hektických udalostiach vo svojej prvej hre a už je opäť povolaná do akcie. Tentokrát je jej úlohou zlikvidovať nebezpečného parazita, či rasu známu ako Metroid, ktorá asimilovala rôzne životné formy domovskej planéty SR388 a brúsi si zuby na ľudské planéty spoločenstva Galaktickej Federácie. Preto ste vyslaný práve k nim s cieľom totálneho vyhladenia a túto misiu splníte s veľkou radosťou. Zub času v akejsi neexistujúcej dejovej linke sa autori nesnažili nijako zmeniť a potlačiť. Samus bude musieť skutočne neustále bojovať (čo do väčších bossov) s identickou rasou, ktorá sa viacmenej správa jednotným štýlom a jediné, čo sa mení, je okolie a možnosť využívania nových zbraní. Uvedomujem si možný nástup stereotypu, ktorý pramení práve z týchto opakujúcich sa situácií, ale čím dlhšie si budete vrývať neopakovateľnú sci-fi atmosféru do svojej mysle, o to viac sa môže spomínané a pre niekoho otravné opakovanie vypariť. Je to individuálne, ale u mňa to fungovalo.

Bez 3D efektu by sa ten správny pocit zo staronového Metroida stratil a znížil jeho kvality minimálne o tretinu.

Spomínal som napojenie na jedinú 3DS Castlevaniu, ktorá sa stihla dokončiť krátko pred tým, než sa Konami zbláznilo a hodilo túto sériu do trezora. Toto prepojenie spočíva v rýchlom akčnom ťahu, ktorým sa hlavná hrdinka bráni voči neočakávaným výpadom určitej sorty mimozemšťanov. Ten spočíva v akomsi pravom háku a teda ukazuje na dobré reflexy vás hráčov. Mne osobne trvalo dosť dlho než som si na tento ťah zvykol a len mi to vyvolalo spomienky na starú prácu štúdia MercurySteam. Takto sme sa oslím mostíkom dopracovali k najzábavnejšej časti celej hry, kde figurujú RPG elementy a celkové vylepšovanie arzenálu našej drsne krásnej hlavnej hrdinky. Dobre vieme, že jej takmer nerozbitný oblek je možné transformovať do malej gule a tou sa potom dostávať na ťažko dostupné miesta. Všetko, aj tá guľa, sa dá upraviť a obohatiť o nové funkcie. Nebude to teda len o zväčšovaní počtu rakiet do hlavnej zbrane, ale aj o získavaní schopnosti kotúľať sa po stenách, vyskočiť vyššie, neroztaviť sa pri vysokých teplotách a tak ďalej a tak podobne. Mapa, ktorá sa od tej pôvodnej rozšírila o tajné a na prvý pohľad neviditeľné chodby, nás motivuje skúšať streľbu do stien a hľadať tieto schody k lepšiemu pocitu z hrania.

Čo mi prekážalo najviac u tohto niekoľkogeneračného portu?

Rozhodne ovládanie. To by chcelo oveľa väčší cit a vyladenie, zvlášť v pomere k hektickým súbojom, ktoré stoja a padajú na presnosti mierenia. Slider u 3DS nie je stavaný na dokonalé zacielenie a to pri určitých súbojoch dokáže vyvolať frustráciu a znechutenie. Aj preto nemôžem vo finálnej známke ísť vyššie, akokoľvek by som to ako fanúšik celej série chcel. Som však nadmieru spokojný s nádhernou hudbou v pozadí a hlavne prevedením 3D efektu, ktorý v súčasnosti na systéme Nintendo 3DS nemá konkurenciu. Užíval som si celú hru len s jeho pomocou a rôzne epické situácie by tratili na atmosfére, keby som napríklad držal v rukách 2DS verziu. Metroid: Samus Returns je poctivá vesmírna akcia, ktorá drží v rukách rôzne esá. Nie je prehnane náročná (ak si zvyknete na jej krkolomné ovládanie), ale je schopná potrápiť. Ponúka čarovnú atmosféru napojenú na dokonalý soundtrack a zvuk celkovo. Jej vizuálny aspekt je takmer dokonalý a dôstojne reprezentuje prvé kroky v slávnom univerze Metroid. Ak budete chcieť vlastniť všetky vylepšenia, nachystajte si 15 hodín vášho drahocenného času, čo nie je určite málo. Nebyť spomínaného ovládania, nemal by som problém streliť vyššie a teším sa na prípadný ďalší remake, ktorý by Španieli dostali do rúk.

Na spodnej obrazovke máte neustály prístup k mape a tá je dokonca interaktívna a môžete si do nej robiť svoje vlastné poznámky.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti ConQuest entertainment a.s.

Recenzovaná verze: Nintendo 3DS