DiRT 4

DiRT 4 - recenze
DiRT 4 - recenze
10:42, 28.06.2017

Loni jsme se tu s kolegou Michalem rozplývali nad tím, jak skvělé Dirt Rally je. V té době jsem netušil, že rok poté opět usednu ke hře nesoucí jméno DiRT. Že ve mě brzké vydání čtvrtého dílu po loňské odbočce nepůsobilo moc dobře, je fakt, který nebudu skrývat. Číslovaný DiRT to má u mě od třetího dílu pěkně rozházené a takový přestylizovatný a supercool Showdown jsem neměl potřebu ani hrát. Takže kam se nakloní miska vah v případě DiRT 4? Zahodím ji do komerčního odpadu bez kouzla anebo je to důstojný nástupce hry, která vzbudila naději v kvalitní závodění? Dost možná ani jedno.

Než začnu dělat nějaké závěry, tak si řekneme, co vlastně tenhle díl nabízí. Tam, kde bylo Dirt Rally spíše puritánskou a čistou hrou, tak DiRT 4 je tou obsahem našlapanou záležitostí, co chce oslovit mnohem širší skupinu hráčů. Proto zde najdeme dva druhy fyziky. Gamer pro lidi, co chtějí pouze jezdit a mít z toho dobrý pocit a Simulation pro ty, jenž chtějí mít pocit z realismu. Analogii bych v tom hledal třeba, jestli si zapnete Forza Horizon nebo Forza Motorsport. Dále lze obtížnost nastavit ještě do většího detailu. Takže jsem postupem času došel až na nejvíce hardcore nastavení a užíval si jej. Přišel den, kdy jsem neměl náladu se trápit. Zapnul jsem kontrolu stability a bavil se dál bez větší frustrace. Možností je spousta a díky tomu hra má šanci oslovit více hráčů.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Rozhodně nejkošatější je nabídka toho co ve hře vlastně jezdit. Mírně mě mrzí, že samotné rally ustoupilo zase trochu do pozadí a najdeme tu více disciplín. Land Rush, historické rally a samozřejmě jako dříve Rallycross. K tomu připočteme Joyride plnou různých challenges a online výzvy k soutěžení s ostatními hráči. Bohaté to je až až, ale kouzlo Dirt Rally je to tam. Nejpodstatnější bude pro mnoho hráčů kariéra, tak se na ni mrkneme nejdříve.

Moc nechápu, proč začátek kariéry musí být provázen tak zdlouhavě nezajímavým tutoriálem. Chápu, že se může stát, že hru zakoupí naprostý začátečník, ale dejte to jako volbu, ne jako povinnost. Navíc, když součástí hry je asi tak o 100% zajímavější DiRT Academy, která má mnohem více užitečných informací než tutoriál - "Brzda je na RT. Teď šlápněte na brzdu. Dobře. Můžeme zase přidat plyn." Mám pocit, že i v autoškole bylo více adrenalinu. Ale zpět k Academy. Ta se skládá z řady cvičení, které naučí praktické chování auta v rally. Ať už jde o základní způsoby jízdy, třeba rozdíly mezi různými pohony anebo pokročilé tipy jak projíždět vlásenky. Tohle doporučím i každému ostřílenému závodníkovi projít, je to zajímavé.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Jsem starý remcal, ale po stopadesáté mě nebaví volit si svou postavu a nepřijde mi ani moc zábavné měnit týmové barvy. Naštěstí celý ten týmový management ve hře je udělaný dostatečně jednoduše a při zemi. Myslím tím, že netrpím záchvatem "přecoolovanosti", když hra simuluje počty fanoušků a postů na twitteru, to tu naštěstí není. Namísto toho je kariéra a management opravdu staromilský a kouzelně jednoduchý. Vylepšuji si zázemí týmu, tím mohou mít více spokojených zaměstnanců a více aut. Mohu zlepšit spokojenost zaměstnanců lepší jídelnou a nebo vybudovat VIP salonek a zlepšit vyjednávání se sponzory. Podobně je to s najímáním lidí, kteří pro tým budou pracovat. Není třeba to zkoumat do detailů, proč si najmout toho či toho hra dá snadno najevo. Můžu se v tom vrtat nebo jen najmout nejdražší a dělat jakoby nic. A k mému překvapení a alergii na všechny možné kariéry to zdá se funguje a dokonce mě to opravdu baví.

Zbytek průběhu kariéry je jednoduchý. Zvolit Event buď mám auto vlastního týmu nebo se nechám najmout jako řidič od jiného, což samozřejmě obnáší méně výsledných peněz. Takhle výhrami odemykám postupně licence do vyšších kategorií, až se dostanu na absolutní vrchol. To vše s opravdu nenásilným managementem a výzvami od sponzorů. Přímočaré, přehledné a jednoduché.

Když se pozastavím nad jednotlivými disciplínami, mám k nim pár poznámek. Land Rush je bahnitá okruhová divočina buď v buginách nebo větších náklaďácích. Je to rychlé a ně nějak extra zábavné. Rallycross je mnohem náročnější a kombinace silných vozů a střídajících se povrchů je super. Oproti loňsku přibyly nové lokace a celkem jich je 5 (včetně těch starých). Historické rally potěší znalce, protože kdo by se nechtěl svézt v legendární třídě B. Ještě sem vsunu mód Joyride, kde na hřišti stylu Gymkhana lze jen tak blbnout a nebo plnit zajímavé výzvy. Od boření značek po time trial okořeněný pick-up bonusy na snížení nebo zvýšení výsledného času. To z obyčejného time trialu dělá svěžejší záležitost. No a samozřejmě je tu samotné rally. To stojí a padá na tratích. Bohužel.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Bohužel tolik propagovaná funkce, díky které si lze vytvořit vlastní trasu, je tím problémem. Nikdo mi nevysvětlí, že anonymní trať vypočítaná algoritmem na základě několika parametrů poskytne "nekonečné možností zábavy". Ne tak to opravdu není. Vždy budu preferovat lokace, které pečlivě poskládá člověk nebo budou postavené na reálném základu. Tady rally stage působí neunikátně a téměř vždy recyklovaně. Zatáčky začnou připadat podobné, situace se budou opakovat a vytratí se kouzlo. Bohužel to platí i pro kariéru a vše ostatní, co stojí na zdejším rally. V DiRT Rally jsem cítil, že ta stage byla vytvořená s nějakým cílem a záměrem, že přiváděla hráče do situací, které předem někdo promyslel a to tu úplně chybí. Jediné, co tu zbývá, že člověk tupě poslouchá navigátora a řítí se po cestách, které nikam nevedou.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Díky té variabilitě tratí, kterou zrovna nechválím, je tu spousta možností do multiplayeru. Competitive režim nabízí spoustu věcí k vyřádění. Denní, týdenní a měsíční výzvy, na které má člověk jenom jeden pokus, je super věc. Po dojetí je člověk výsledkem zařazen do výkonnostního koše a podle něj na konci eventu získá odměnu. Baví mě se každý den vracet a odjet denní závody. Druhá možnost je vážnější ježdění, které připomíná střílečkový Ranked Play. Prostě jezdíte závody a výhry posouvají dopředu ranky (Tier) a prohry zase snižují. V samotném multiplayeru si lze založit vlastní lobby a pozvat kamarády a nastavit úplně všechny parametry. To je také posun od minula.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Obrovský problém mám s technickým zpracováním hry. Opět testuji verzi pro Xbox One, což je s přehledem ten nejméně výkonný stroj na hraní v dnešní době. A bohužel DiRT 4 je toho opakovaným důkazem. Dynamické rozlišení je viditelné na každém kroku, protože hra chválihodně cílí na 60 snímků za vteřinu. To se jí v případě rally závodů velmi daří, ale za cenu toho, že obraz je plný nelíbivých věcí. Od špatných stínů, méně detailních textur, po ošklivé věci v okolí trati. Nejvíce si toho všimnete na startu, kdy díváci a startér vypadají otřesně. Všude přítomné klepání obrazu díky tomu, že věci v pozadí jsou renderovány v malém rozlišení je rušivé.

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

A tím stále nekončím. V případě okruhového Land Rush či Rally Crossu je situace zase o něco horší. Poklesy snímkování jsou viditelné na můj vkus často. Zpět je i tearing, který zlobil už loni a letos jsem zahlédl dokonce podivné artefakty v obraze. Je to smutné, ale hra na Xbox One nevypadá hezky a nikam se neposunula. Rozhodně bych řekl, že v tomto případě se vyplatí mít PS4 Pro nebo PC, nebo doufat, že Codemasters vydají patch pro Xbox One X, protože tato verze je na úrovni snesitelnosti.

Co však musím pochválit, je našlapaný líbivý soundtrack. Ten hraje v pozadí veškerých menu a také načítacích obrazovek a těší. Skladby se střídají a mají dostatečnou variabilitu. Nemluvě o tom, že mezi nimi najdeme i relativně známé pecky třeba od Chemical Brothers. Samotné zvuky automobilů a všeho okolo jsou na vysoké úrovni. Motory burácí každý jinak, pištění turba nikdy neomrzí a když už nastane chybička, tak mačkání plechů také nezklame. Přidejme k tomu nezdravé zvuky po silnějším poškození auta a máte tu velice povedený koktejl.

Doufám, že je z článku poznat, jak rozporuplné pocity ze samotné hry mám. Na jedné straně je hratelnostní jádro, které mě učarovalo už loni. Bohužel brzděné zoufalým technickým zpracováním na Xbox One. Čistota a soustředěnost Dirt Rally je tu nahrazena mnoha volbami, z nichž si každý bezpochyby vybere. Ale za cenu, že hra již nepůsobí tak unikátním dojmem jako předchozí. Ve výsledku mě překvapivě baví prokousávat se kariérou a vydělávat kredity v každodenních výzvách. Stejně tak mě baví jízdní model hry s nastavením, jaké preferuji. Ale ze hry nejsem tak unesen jako při loňském urputném snažení v té čisté rally hře.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Playman

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

Recenzovaná verze: Xbox One

Klik pro zvětšení (DiRT 4 - recenze)

77%
Technické zpracování ať vezme čert, ale někdy je moc možností a velká variabilita na škodu. Určitě je to subjektivní a co člověk to názor, ale za mě soustředit se na jednu věc pořádně je lepší než nabídnout mnoho věcí bez duše.