Tour de France 2017

Tour de France 2017 - recenze
Tour de France 2017 - recenze
07:26, 01.07.2017

Letošní, v pořadí již 104. ročník Tour de France pomalu odstartoval, ale jeho cíl je téměř v nedohlednu. Přeci jen, je před námi ještě spousta kilometrů, ale především nekompromisní stoupání na vrcholky horských masivů, které mají za cíl utavit i ty největší favority. A tak uvidíme, zda se povede mít na sobě oblečený žlutý trikot po projetí poslední etapy po slavné Champs-Élysées Chrisi Froomovi, Albertu Contadorovi, Estebanovi Chavesovi anebo některému jinému borci. To vskutku ukáže čas a jejich připravenost.

Ale pokud si to chcete zkusit i vy sami není nic jednoduššího než si trochu potrénovat a zamířit za nimi. Nebo ... Pokud se na to však necítíte, a raději dáte přednost "cyklistice v obýváku" proč ne. A teď nemám na mysli rotoped. Francouzské studio Cyanide na to má recept. Už nějaký ten rok nám přináší cyklistický simulátor/manažer Tour de France. Přesněji řečeno na konzolích se takto hra jmenuje, na PCčkách jej můžete znát pod názvem: Pro Cycling Manager. My na letošní tour zamíříme s PlayStation 4 Pro verzí. Tak se na to pojďme podívat.

Klik pro zvětšení (Tour de France 2017 - recenze)

Začátek v Německu - Düsseldorf - 13 km časovka

Sice výčet matadorů mající za cíl být ve žlutém trikotu je velký, ale ve hře nečekejte jejich skutečná jména. Je to sice škoda, ale vzhledem k menší cílové skupině hráčů se nedá čekat rozpočet takových rozměrů, který by pokryl tento náklad. Proto možná vývojáři finanční prostředky vynakládají do jiných prvků hry.

Ale zas na druhou stranu, buďme rádi, že tu vůbec nějakou takovou hru máme a hned s oficiální licencí nejslavnějšího cyklistického závodu na světě. Pokud se ptáte, jak je to s názvy stájí, tak ty jsou taktéž s licencí.

Ale nechme oficiální jména závodníku stranou a začněme makat. Ještě než se vrhneme vstříc letošní virtuální Tour de France na individuální časovku, bylo by dobré poznamenat, co vlastně hra obsahuje. Tak zcela logicky tutoriál, který vás naučí veškeré potřebné mechanismy hry. Pokud jste podobný typ hry nehráli, určitě doporučuji jej absolvovat, protože by vás jako nováčka hra mohla opravdu velmi rychle odradit.

Z Německa do Belgie a Lucemburska, až na vrchol Planina krásných dívek ve Francii

Takže pokud ovládnete vše podstatné, už vám nebráni nic k tomu, abyste se vrhli do sedla vašeho speciálu a vyrazili na nejtěžší cyklistický silniční etapový závod na světě. A že to bude zatraceně dlouhá porce kilometrů (3 516 km a 21 etap).

Sice kilometry utíkají poněkud rychleji než ve skutečnosti a máte možnost si pomoci díky simulaci, ale i tak jedna cca 200 kilometrová etapa vám zabere přes hodinku času. No a když tohle dojedete, tak abyste se nenudily, tak proč si neprojet loňský ročník? Jo tuhle možnost vývojáři nabízí a hnedle je tu další porce 3 529 virtuálních kilometrů s 21 etapami.

A aby těch etapových zápolení nebylo málo, tak si pro nás vývojáři připravili řadu cyklistických závodů převážně probíhajících na francouzském území. Asi nejznámější (pomineme-li samotnou Tour de France) je pro nás připraven: Critérium du Dauphiné, což je i reálný závod v regionu Dauphiné ve Francii. Dále pak třeba: Triptyque Tour nebo Circuit des Grimpeurs. Nebojím se říci, že po stránce herních kilometrů je co hrát dlouhé, opravdu dlouhé hodiny.

No a když byl do vínku přidán režim Pro Tour, abyste si vypiplali celou svoji vlastní stáj a starali se o ni po všech stránkách, věřte, že vám tento ročník vydrží minimálně než vyjde nový. No a snad poslední jednoduchou možností, jak strávit nějak ten čas v Tour de France 2017 jsou výzvy - ty jsou spíše kratšího charakteru - rámcově tak na cca 2 - 4 minuty. Povětšinou půjde o vaše dovednosti při sjíždění z kopce. Drobnou nevýhodou této vcelku zábavného herního módu je to, že při opakování výzvy musíte podstoupit zdlouhavé načítání lokace. Tzn. chybí něco ve stylu Restart, což určitě odradí od dalšího spuštění.

Vyrážíme z Vesoul do vinařské oblasti Nuits-Saint-Georges ke dvěma etapám, kde konečně začínají pořádné kopce, až do historického hlavního města Savojska - Chambéry. Konečně den volna.

Asi by bylo fér zmínit, že si veškerý herní obsah můžete zahrát sám, s kamarádem ve splitscreenu nebo s neznámými hráči v on-linu. Poslední zmíněnou možnost jsem zkusil, ale nevím zda to bylo velmi malým počtem hráčů anebo servery, jenž neměly svůj den (řeknu-li to velmi kulantně), ale tato možnost mě fakt nenadchla.

S kamarádem je to fajn, ale uznejte sami, tohle není ten typ hry u niž byste mohli výrazně a akčně zápolit. Takže do sedla virtuálního kola jsem nejčastěji nastupoval sám. Protože krom kochání se přírody, nutné dávky trpělivosti, hlídání si vitality a situaci v pelotonu nenajdete zase tolik věcí, které byste řešili v jeden okamžik. Zas na druhou stranu nutno podotknout, že na každou etapu se musíte dívat z pohledu celé stáje a nikoliv jednotlivce. Ano s vašim esem strávíte nejspíše nejvíce času, a pokud se dostanete pár kilometrů před nějakou tu vrcholovou prémii nebo snad dokonce je cca 20 kilometrů do cíle, to už určitě stojí za to hlídat každý nástup anebo se o nějaký sám pokusit. Ale je potřeba pečlivě rozvrhnout síly, protože tohle je alfou a omegou celé hry.

Klidně se vám jednoduše může stát, že zkolabujete v půlce etapy a raději to vzdáte. Anebo je nepříjemné když vám dojdou síly těsně před závěrečným spurtem. To fakt naštve a vy už jen bezmocně koukáte kolem sebe, jak vás peloton pohlcuje a předbíhá.

Po dni volna vyrážíme z Périgueux, přes Bergerac k Pyrenejským masivům až k městečku Le Puy-en-Velay, kde si opět den odpočineme

No a teď asi nastává otázka, co když mám předchozí ročník. To je vskutku komplikovaná otázka trápící vždy hry vycházející pravidelně s roční periodou. Takže se pojďme podívat na to co je nového.

Po stránce hratelnosti jde de facto o stejný ročník, jako loni. Jen bych rád zmínil dva prvky. Prvním je náročnější stoupání. Už je to náročnější disciplinou na zvládnutí. Už se nestačí jen držet za někým a včas jej předjet, aby vrchařská prémie byla vaše. Nyní je zapotřebí trošku více strategie. Co je ovšem pořádnou novinkou jsou zóny silného větru, které umí zamíchat pelotonem pořádně. Když se vám podaří najít ideální cestu mezi větry jste vítěz. Tyto zóny kvituji že přibyly, trošku to rozbijí sterilitu z celého hraní. Jo, stejně jako loni se u mě začal dostavovat pocit nudy po odjetí cca 4-5 etap, kdy jsem začal hodně používat simulaci ke zrychlení a užíval si jen důležité momenty v etapě.

Další věcí jsou trošku pestřeji navržené tratě a zlepšený fremate, jenž už tak nekolísá, jako loni. Snad jen při vítací pasáži před startem etapy je to znát, ale poté už jen málo kdy. Takže od loňska nastala značná změna. Nicméně to je celkový výčet změn celý. Takže záleží na vás zda herní obsah a tyto změny vám budou stačit k tomu, aby vás vývojáři přesvědčili ke koupi nového ročníku.

Nemohu se ubránit pocitu, že by trochu ke zkvalitnění hry přispěl kolizní systém, který zde vůbec není nebo dynamické počasí apod. Ke zpestření závodů by určitě pomohly třeba geografické vsuvky (přeci jen díváte-li se na tour, tak víte, že je to z jedné třetiny turistický průvodce), při jejichž aktivování se vám spustí klidně in-game animace dané lokality pamětihodnosti apod. a závod se během té doby posune automaticky o cca 5 km dopředu.

Stála cesta na Champs-Élysées za to?

Stejně jako i u minulého ročníku. Do rukou se nám dostane pěkný cyklistický manažer nebo simulátor (říkejme tomu, jak chcete) v neurážlivém grafickém provedení s průměrnou prezentací a velmi bohatým obsahem. Samotný cyklistický zážitek je dobrý, ale po delší době trpí sterilitou, až může zapadnout v nudu a lehce se vám může stát, že do cíle poslední etapy tour prostě nedojedete. Trochu rozptýlení přinesly do hry nové prvky např. zón silného větru, ale i tak je to stále málo. Sečteno podtrženo: pro milovníky tohoto sportu asi jasná věc, ti ostatní asi sáhnou po něčem jiném nebo počkají na slevu, aby si mohli Tour de France 2017 vyzkoušet.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Comgad

Recenzovaná verze: Playstation 4 Pro
65%