Uncharted 3: Drakes Deception

Uncharted 3: Drakes Deception - recenze
Uncharted 3: Drakes Deception - recenze
18:23, 16.11.2011

Po čtyřech letech se Nathan Drake stal bezesporu jedním z hlavních maskotů konzole Playstation 3. Jak se mu to povedlo? V roce 2007 vyšel první Uncharted, který jako první titul reprezentoval výkon konzole v praxi. O dva roky později se Uncharted vrátilo, a to v mnohem větším měřítku s podtitulem Among Thieves. Více než 50 ocenění roku a průměrné hodnocení 96 na Metacriticu mluví víceméně za vše. Tento rok k nám napochodoval třetí a také poslední díl završující trilogii. Nathan je vystaven svojí největší hrozbě a společně se svým mentorem Sullym a se starými i novými známými se vydává na své největší dobrodružství v životě. A bude to zatraceně pořádná jízda!

Uncharted se vždy neslo v duchu filmového zážitku s vypiplaným ovládáním a na danou dobu i neodolatelným zpracováním. V případě U1 to byla nádherná džungle, U2 se zase vyšvihlo se svým podle mého názoru nepřekonaným sněhem a U3 atakuje na hráče písečnými oázami. Sami vývojáři se nechali slyšet, že chtějí ve trojce předvést všechny elementy země v tom nejlépe možném zpracování. I když se tedy zdálo, že hlavní roli v U3 bude mít písek, není tomu ve skutečnosti tak.

Klik pro zvětšení (Uncharted 3: Drakes Deception - recenze)Klik pro zvětšení (Uncharted 3: Drakes Deception - recenze)

Nathan se opět spřáhne se svými přáteli z minulých dílů jako Ellenou nebo Chloe, přičemž se setkáme i s postavami námi doposud neznámými. Všechno se ale točí kolem jedné, ve skutečnosti té zlé postavy. Hlavní záporák hry je tentokrát angličanka Katherine Marlowe vystupující jako žena postaršího věku vedoucí okultní řád s kořeny vedoucími až ke královně Alžbětě I. staré 400 let. Se svými komplici se zamotá s Nathanem už od jeho raného dětství, přičemž mají oba stejný cíl, najít ztracené město známé jako písečná Atlantida nebo Uram of the Pillars uprostřed rozlehlé pouště Rub-al-Chálí. Dozvíme se taktéž něco o minulosti Drakea a o setkání s jeho nejlepším přítelem Sullym. Jemu také vývojáři zajistili v ději mnohem více prostoru než v předešlém díle, takže se s ním setkáváme skoro po celou dobu hraní.

Ani tento díl se nevymyká filmovému standardu, který Naughty Dog nastolili už v prvním díle. Krátké filmečky se prolínají s hratelnými částmi po celou hru a v podání Uncharted jsem měl opravdu spíše pocit, že ovládám dění ve filmu, než-li hru. S tím souvisí i neuvěřitelně věrné chování postav s propracovanou mimikou. Pokud se podíváte i na nějaký ten deníček z vývoje nacházející se na disku hry, sami tvůrci se tam nechali slyšet, že si dali záležet hlavně na výsledném pohybu postav. V našem případě to tedy vypadá tak, že pokud se s Drakem dostanete ke zdi, rukama se jí dotýká a ladně odráží. Stejně tak pokud chceme otočit postavu, Drake jde nejprve pár kroků po zpátku a až potom se kompletně otočí. Celkově jsem doposud neviděl pokročilejší fyziku ve hře daného žánru.

Se značnou filmovostí souvisí i pěstní souboje, které se jako s příchodem každého dílu o něco vylepšují. Tentokrát se více méně jednotlivé animace překopaly, přičemž se nově stalo součástí i kolečko. Drake také poprvé reaguje na více nepřátel najednou a pokud je vedle i nějaký šikovný předmět jako pánvička nebo láhev, neváhá je použít. Na místě je tedy i určitá interakce s prostředím. Vše ve finále vypadá mnohem lépe, akčněji, epičtěji a rozhodně i zábavněji, obzvláště proti početnější přesile. Jediné, co mě občas zamrzelo byl totožný systém zápasení se silnější postavou, která reagovala na Drakea vždy totožně, nehledě na situaci a postavení na bojišti.

Tím se samozřejmě dostáváme k inteligenci protivníků. Problém ani tak není v inteligenci, nýbrž ve způsobu implementování nepřátel na bojiště, který je více méně díl od dílu stejný. Uděláte dva kroky v před a ze všech se stran se začínají rojit vojáci po desítkách. Po dané mapě se pohybují, až tedy na nějaké výjimky, bez jakéhokoli náznaku krytí a s nevyčerpatelnými zásobníky do vás ládují hromady a hromady nábojů. I když si možná všimnete o trošku sofistikovanějích pohybů, je to pouze zřídka. Vaši přátelé vám také samozřejmě pomáhají, ale nic si od toho neslibujte, jen párkrát někoho smrtelně zasáhnou.

Uncharted byl, je a vždy bude naskriptovaná tunelovka, která lapí za ručičku a nepustí. Je to známý fakt, který je hojně využíván hlavně při kritice této hry. Ano, bez průchodu danou místností nebo cestou se prostě nedostanete dále, to ovšem dává mnohem více prostoru vývojářům se vyřádit na jednotlivých lokacích. Noční Londýn, vila uprostřed džungle ve Francii, obří loď neznámo, kde v oceánu nebo živé město v Jemenu. To vše byly pasáže, na kterých byl znát perfekcionismus Naughty Dogu. Pozornosti se taktéž dočkala voda, které bylo bohužel vyhrazeno místo pouze v prvním díle, což je určitě škoda. Náhradou snad můžou být kompletně vodní úvodně, kdy Drakea zajmou piráti na lodním vrakovišti.

Pokud se vám doposud zdá recenze nedostatečně plná superlativů, ještě zdaleka není konec. Vzpomínáte na část, kdy v U2 padal dům v Tibetu? Nebo onu vlakovou misi bez jediného loadingu a neopakovaným prostředím? Pche, U3 má takových to momentů dostatek už v první čtvrtině. Nehledě na to, že stihne i mezi tyto takzvané "wow" pasáže přihodit hádanku, kterých sice moc není, ale některé dokážou zavařit mozek i na delší dobu. Audiovizuál je potom superlativ sám o sobě v podání této hry. Nejenže čistší zvuk budete těžko hledat, ale soundtrack se řadí opět mezi to nejlepší z celé hry. Můžete si ho navíc zvlášť koupit na PS Storu.

Čím byl významný díl Among Thieves, je také rozhodně fakt, že obsahoval poprvé i hru pro více hráčů, a to podle mého dost návykovou. U multiplayeru Uncharted 3 brali vývojáři ale v potaz úspěšnost z minula a vytvořili o mnoho propracovanější, obsáhlejší a také zábavnější zážitek. Módů je celkově 9, přičemž každý má svůj specifický cíl. I když se vesměs jedná o neustále recyklované deathmatche, sbírání pokladů a objektivy, najdou se i výjimky. Pokud jste zkoušeli betu několik týdnů před vydáním, museli jste si všimnout novinky v podání dynamických levelů. Zápas je rozdělen do dvou polovin a stejně tak i mapa. Zatímco je druhá půlka obyčejné bojiště, ta první se buďto odehrává na jedoucím vlaku nebo startovacím letadle, to už záleží na mapě.

Klik pro zvětšení (Uncharted 3: Drakes Deception - recenze)

Vývojáři se taktéž blýskli úpravou nejen zbraní (možnost vylepšení zaměřování, rychlost nabíjení apod.), ale i úpravami svojí postavy. Kdo se nechce zbytečně pitvat ve výběru klobouků, rukavic a jiných doplňků, může jednoduše zvolit postavu z příběhu, jak z tohoto dílu, tak i z obou předešlých. Různé medaile, odměny, poklady nebo popoháněče na jedno použití přijdou určitě také vhod. Pokud zase patříte mezi hráče, kteří spoléhají pouze na své umění, poslouží vám mód hardcore, který tyto doplňky jednoduše vypne. S přičtením kooperativní části, obsahující několik levelů založených na těch příběhových, dostáváme skvělou a hlavně propracovanou zábavu, hned vedle skvělého singlu.

Upřímně, pochyboval vůbec někdo? Na hru čekali vlastníci konzole Playstation 3 jako na dar z nebes a ten také dostali. Uncharted 3 se zdá být nejlepší letošní hrou na této konzoli a je také horkým kandidátem na hru roku celkově. Ti kdo si možná pohrávali s myšlenkou, že tento díl vynechají... ale ne, takoví nejsou. Ti, kdo se těšili, tak už hru určitě mají v mechanice nebo alespoň objednanou pod stromek. A ostatní? Těm pouze doporučím zvážení nákupu konzole, pár tisíc sice uteče z vaší peněženky, ale bude to stát za to. Poslední věc, která stojí za upozornění, je fakt, že Uncharted 3 má jako jedna z mála her od Sony české titulky, které naleznete dokonce i v bonusech.

95%
Nejlepší díl v sérii a hra roku. Uncharted 3 je prostě jízda! Od začátku až do konce.