Chuchel

Chuchel - recenze
Chuchel - recenze
10:54, 05.04.2018

Čeští vývojáři ze studia Amanita Desigh se po dvou letech od vydání třetího Samorostu vrací s novou point and click adventurou s názvem Chuchel. Už poněkud netradiční pojmenování poodhaluje, že se Amanity znovu vydalo proti proudu a servíruje nám hru vyrobenou zkrátka po svém. Dokáže ale Chuchel navázat na úspěch Machinaria, Botaniculy či série Samorost?

Veselá dvojka

V první řadě se sluší v krátkosti představit přední protagonisty. Hlavní a jedinou hratelnou postavou je Chuchel (mezinárodně známý jako Čučel), což je chlupatý chomáček prachu, který udělá vše pro to, aby získal chutnou třešeň. Ta mu byla odcizena tajemným obřím Chrchlem, za nímž se Chuchel celou hru honí. A aby těch postav nebylo málo, tak je tu ještě Kekel. Nesmírně otravný, přihlouplý a jen těžko identifikovatelný živý předmět, jež vás celou dobu ve vaší cestě doprovází a různě irituje. V dílčích levelech narazíte ještě na řadu dalších představitelů, jejichž podobu si netroufám vůbec popisovat.

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Postupné objevování tohoto pojízdného obludária je totiž jedním z důvodů, proč hru pravděpodobně dohrajete na jeden zátah. S Chuchlem a Keklem projdete za 2 až 3 hodiny celkem 30 úrovní plné gegů, hádanek a vtipných narážek. Neočekávejte jakkoli náročné nebo sofistikované úkoly. Hře v žádném případě nejde o to, aby se vám zavařil mozek při náročných hádankách. Chuchel dělá vše pro to, aby hráče i přihlížející diváky především rozesmál. A věřte, že mu to jde na jedničku.

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Čumím jak Čučel

Hra vám po celou dobu servíruje jednu humornou scénku za druhou, v nichž se občas ztrácí i samotná hratelnost. Dění na obrazovce řídíte jednoduchým klikáním na objekty nebo bubliny, jež vám dají občas na výběr z několika možností. Není vůbec důležité, jakou z nich zvolíte, protože vybíráte vždy z vtipné a ještě vtipnější varianty. K té správné se vylučovací metodou dříve či později stejně dostanete. A kdybyste přece jen náhodou měli problémy, tak se po čase objeví obrázková nápověda.

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Chuchel díky těmto prvkům nepatří k tradičním zástupcům point and click adventur, což znamená, že má také v oblasti hratelnosti k předchozím hrám studia poměrně daleko. Tímto krokem vývojáři asi příliš nepotěší příznivce náročných logických titulů, za to ale nepochybně nalákají menší publikum, nehráče nebo celé rodiny. Ono totiž občas stačí pouze sledovat dění na obrazovce a nechat se bavit bizarními momenty a vtipnými scénkami. Jako takové pomrknutí pro pravidelné hráče si autoři připravili alespoň minihry, ve kterých si vyzkoušíte variace na známé kousky jako Tetris, Flappy Bird nebo Pac-Man. I když se znovu nejedná o nic objemného, tak jde minimálně o zajímavé oživení.

Po audiovizuální stránce byste si Chuchel mohli lehce splést s kdejakým animákem či pohádkou.

Je možná trochu škoda, že jednotlivým úrovní chybí jakákoli provázanost či hlubší příběh, který by ze hry udělal něco víc, než jen hon za třešní. Chuchel je ale zkrátka menší titul, než třeba již zmíněný třetí Samorost. Vývojáři jsou si ale tohoto faktu vědomi, a proto cenovku nastavili na velmi příznivých 10 eur.

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Pocity zmíněné v předchozích řádcích by ale šly jen stěží vyvolat bez odpovídající grafiky a hudby. V tomto ohledu si Amanity svůj rukopis naštěstí zachovalo do puntíku. Po audiovizuální stránce byste si Chuchel mohli lehce splést s kdejakým animákem či pohádkou. Podobnou videohru byste ale hledali marně. Speciálně musím vyzdvihnout mimiku a pohyby hlavního protagonisty, které vždy dokážou naprosto přesně vystihnout jeho pocity a myšlenky. Celkově vydařenou a jedinečnou atmosféru perfektně dotváří hudební doprovod od skupiny DVA. Stejné hudební duo složilo soundtrack už k Botanicule, takže se pro fanoušky titulů od Amanity nejedná o neznámé interprety.

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Možná jste si v průběhu čtení již položili otázku, zda je Chuchel ještě pořád hra. Má odpověď zní ano, ale není to rozhodně snadno zařaditelný titul. Podobných her, které mají velmi blízko k interaktivnímu animovanému filmu, totiž není mnoho. V první řadě se musíte naladit na stejně humornou notu, jakou vám Chuchel po celou dobu servíruje. Pokud se vám to povede, tak si hraní dozajista užijete i bez složitých hádanek či náročných výzev.

Za poskytnutí hry děkujeme společnosti Amanita Design

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )

Klik pro zvětšení (Chuchel - recenze )