Raw Data

Raw Data - recenze
Raw Data - recenze
11:16, 07.01.2018

Bolo na čase sa zase raz buchnúť z celej sily do stehna a vkročiť do vôd virtuálnej reality. To fiasko, aké som musel zniesť po nedávnom teste vysokorozpočtového portu RPG Skyrim, som si síce niesol smutne vo vrecku, ale pri spustení PC portu akčného projektu Raw Data som tak nejako už od prvého momentu tušil, že to bude konečne poriadna zábava. A musím už takto v úvode testu jasne poďakovať spoločnosti Survios, ktorá opäť ukázala potenciál virtuálnej reality v tom pravom svetle, kam ho v súčasnosti technické možnosti VR môžu dostať a kam už naopak nie je nutné nasilu ťahať všetko za cenu nejakej senzácie. Poďme ale spoločne hodiť očko po tejto freneticky bláznivej FPS-ke.

Vývoj Raw Data si v minulom roku prešiel označením Early Acess a formoval sa pod aktívnou komunitou využívajúc zariadenia Oculus Rift a HTC Vive.

Klik pro zvětšení (Raw Data - recenze)

Dlhá cesta vývoja ale bola nakoniec s úspechom uzatvorená a produkt, aký mi pristál na stole hneď vedľa PlayStation VR, sa hrdo pýšil statusom finálnej verzie. Môže zato určite aj obrovská Steam komunita, ktorá všetky svoje námietky prednášala vývojárom a tí sa naopak nebáli kritiky a vyladili svoje dieťa do maximálne možného dokončenia. Aj keď to tak možno z textu nevyplýva, tak Raw Data nie je dokonalým dielom, ale v žánre akčných FPS fungujúcich pod práporom VR periférií kope určite tú vyššiu ligu. O čom to ale celé vlastne je? Píše sa rok 2271 a celosvetovému obchodu dominuje a diktuje tempo firma Eden Corporation. Jej primárny produkt spadá do kategórie robotiky a umelej inteligencie. Ako to už ale býva, ak ste na vrchole, je nutné sa tam udržať za každú možnú cenu. Spoločnosť Eden preto začína pri výskume balansovať na hrane zákona a etiky. Čo kremíkový čert nechcel, virtuálni aktivisti sa nanešťastie pre Eden dostanú ku kompromitujúcim materiálom, ktoré potvrdzujú vývoj vysoko nebezpečných vojenských robotov, ktorí ak stratia nervy, tak môže dôjsť ku kompletnému vyhladeniu ľudskej rasy. Akokoľvek to takto čierne na bielom možno znie ako zo slabého sci-fi filmu rumunskej produkcie, tak v hre to prekvapivo slušne funguje, keďže vás nikto nenúti počúvať hromadu rozhovorov a ešte než sa stihnete oklepať, ide sa vyšetrovať do hlavného tábora spoločnosti Eden.

Okrem super ostrej katany v hre môžete používať aj pulzný luk.

Klik pro zvětšení (Raw Data - recenze)

Absenciu hlbokej myšlienky s úspechom zatieni slušná grafická stránka a hlavne možnosti vo využití arzenálu. Do oboch rúk si môžete zobrať všetky druhy strelných a pulzných zbraní vrátane surového železa a konečne sa tu po dlhej dobe môžeme rozprávať o dobre spracovanom ovládaní cez Move periférie. Všetko v tomto smere funguje tak ako to má fungovať a tak nie je prítomná latencia a odozva je tak na vysokej úrovni, čo musí zahriať u srdiečka každého milovníka akčných VR hier. Je vhodné spomenúť, že túto FPS môžete ovládať ako v zmysle teleportov čo do pohybu, tak aj plným pohybom. Tu ale nastáva jeden menší problém. Keďže Move nemá žiadnu formu analógu, ste odkázaní práve na postupné prenášanie hlavného hrdinu skrz priestor. Uvedomujem si, že vývojári nemali ako docieliť v tomto smere plnohodnotný zážitok. SONY hold stále nevydala update pre ich Move zariadenia a asi sa ho v tejto generácii ani nedočkáme, ale skúšali to umožnením pohybu cez akčné tlačítka. Toto však vo výsledku nemôžem označiť za podarený pokus, keďže som si skoro vykĺbil prsty než som vybral nejaký ten roh na mape.

Elektronický soundtrack s úspechom podtrháva adrenalínové situácie počas boja.

Klik pro zvětšení (Raw Data - recenze)

Základný pilierom mojej pozitívnej nálady pri spomienkach na tento projekt je úžasný pocit z dobre odvedenej práce pri likvidácii protivníkov. Ak v tejto hre vystrelíte, tak skutočne máte pocit, že ste tak učinili (od hudby až po obrazový efekt). Odozva ovládania ako aj celková grafická stránka vám pekne brnká na mozgové laloky a k tomu všetkému už nie je nutné nejako presvedčiť svoje vedomie, že skutočne by ste mohli niečo podobné v reále prežiť. Jednoducho to funguje a tento status nie je vôbec jednoduché v tej hromade dnešných hier z virtuálnej reality nejako dodržať. Frenetické súboje sú potom už len čerešničkou na torte. Umelá inteligencia je na rôznych stupňoch schopností a označiť Raw Data za jednoduchú hru by bolo prinajmenšom dosť trúfalé. Pestrosť protivníkov sa strieda a niektorí vám dajú poriadne zabrať, to vám garantujem. Aj tu sa však nájde zopár chybičiek krásy. V kritických momentoch totižto môže dôjsť na zmiznutie kľúčových predmetov len tak z pred vašich očí a to nie je vôbec nič príjemné, zvlášť ak práve bojujete o holý život v obkľúčení smrtiacich androidov.

Kto by mal problém s náročnosťou, koncept mu predvedie výukové programy tak, aby mohol dôkladne pochopiť možnosti vo využívaní prostredia a mechaník zbraní.

Klik pro zvětšení (Raw Data - recenze)

Testovaná verzia, a teda port pre konzolu PlayStation 4, však ukázala oveľa väčší nedostatok než v prípade nedokonalého prevedenia Move ovládačov. Raw Data pre PSVR totižto neobsahuje multiplayer tak, ako tomu je v prípade zariadení Oculus Rift a HTC Vive. Je otázne, prečo vývojári tento, podľa reakcií samotných hráčov, návykový režim do tejto verzie nevložili, každopádne to musím preniesť aj pod finálne hodnotenie. To ale našťastie stojí a padá na slušnej kampani, ktorá síce nedisponuje nijakým prehnaným dôrazom na plnenie úloh, ale je schopná vás po každom kole nechať vyčerpaného a plného nadšených pocitov z dobre odvedenej genocídy robotov. Celkové univerzum tejto hry je skutočne umne vyobrazené a každé otázky zodpovedajú videodenníky, ktoré sa vám automaticky odomknú po úspešnom dokončení misie. Môžete tak hlbšie pochopiť motivácie spoločnosti Eden, teda tej čo toto všetko vlastne spískala, a prípade aj nazrieť za oponu neďalekej budúcnosti. PC verzia sa mohla pochváliť oveľa ostrejším rozhraním, čo je logické, ak si porovnáme výkon jej VR zástupcov, ale ani PlayStation sa v tomto smere nechce nechať zahanbiť. Evidentne ale došlo k zníženiu rozlíšenia a hlavne straty svetelných efektov. Stále je to však port, ktorý kopne konkurenčné projekty rovno do rozkroku.

Projektom Raw Data sa databáza kvalitných akčných VR titulov suverénne rozrástla o jeden podarený kúsok. Som sklamaný z orezaného obsahu v PS4 verzii, ale samotná kampaň je dostatočne pádnym argumentom, prečo by ste si hru mali nechať natlačiť cez PSVR rovno do hlavy. Kvalita je evidentná a garancia zábavy rovnako.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme společnosti Survios

Klik pro zvětšení (Raw Data - recenze)

Recenzovaná verze: PlayStation 4 PRO (PSVR)