Never Alone

Never Alone - recenze
Never Alone - recenze
13:00, 03.12.2014

Že máte dosť násilných, vulgárnych a stále dookola sa opakujúcich blockbusterov, ktoré sú tu rok čo rok a ich kvalita vo väčšine prípadov stagnuje alebo upadá? Tak to si podáme ruku a zhodneme sa. Našťastie tu máme nezávislé štúdia, ktoré sa snažia do videoherného priemyslu priniesť svieži vietor. Ak sa zrovna nebavíme o hrateľnosti tak určite, ako hráči oceníme podanie príbehu, originálnu grafiku alebo rôzne nápady, ktoré sú nezvyklé alebo dokonca originálne.

Klik pro zvětšení (Never Alone - recenze)

Ponúknuť nevidené sa nám pokúšajú aj vývojári zo štúdia Upper One Games, pričom sa nám rozhodli skombinovať hru s dokumentom. Je toto vôbec možné? No samozrejme, stačí len nájsť ten správny námet a nieje to problém. Námetom hry Never Alone nie je nič iné ako život Eskymákov, ich každodenné strasti životom a hlavne ich celoživotné spojenie s krutou ale zároveň spravodlivou prírodou. Keď k tejto téme primiešate trošku mysticity vznikne z toho nádherné dielo , ktoré balancuje na hrane umenia, tak ako tomu bolo v podobných tituloch. Ako príklad uvediem Journey, Limbo alebo mnou milovaný Brothers: A Tale of Two Sons, tieto hry pre mňa predstavujú vrchol indie scény. Máme tu ale Never Alone a spoločne sa pozrieme na to, či patrí na vrchol rebríčka alebo do prepadliska dejín.

Never Alone je hra založená na jednoduchom koncepte plošinovky, pričom gameplay pozostáva zo skákania a občasného zostrelovania predmetov za pomoci Boly, čo je lanová vrhacia zbraň, ktorá slúžila k lovu. Väčšinu hry jednoducho putujete arktickou krajinou a prekonávate nástrahy prostredia, občas preskakujete po potápajúcich sa ľadovcoch, občas sa zasa schovávate pred ukrutnou víchricou, ktorá vás tlači smerom späť.

To čo odlišuje hru Never Alone od populárneho titulu Limbo je kooperatívny mód. Okrem mladej dievčiny menom Nuna, ktorej domov bol zničený zlým mužom, sa v hre zhostíte role bieleho lišiaka, ktorý dievčinu mnohokrát zachráni pred istou smrťou. Hra je hrateľná aj jedným hráčom, každopádne hra funguje najlepšie v dvoch ľuďoch (testované pomocou funkcie Share Play s redaktorom Tomom Borským) kde hra dostáva nádych titulu Trine a jeden bez druhého sa proste ďalej nedostanete.

Hra pre jedného hráča trpí malými problémami s umelou inteligenciou, autori hry ma však uistili, že na odstránení chýb sa pracuje a mne neostáva nič iné, len im veriť. Aby sme sa rozumeli, nejedná sa o zásadné chyby ale občasné zaváhanie vášho počítačového partnera, ktoré vás čas od času stojí život a spätný lístok k checkpointu. Keď už sme sa dostali k negatívam, tak vás môžem uistiť, že sme s nimi zároveň aj skončili, keby som chcel moc rýpať tak by som ešte asi spomenul občasné zaváhanie kamery ale mnohé kooperatívne tituly, ktoré fungujú na jednej obrazovke sú na tom omnoho ale omnoho horšie.

Čo sa týka originálnej časti hry tak tá spočíva v prepojení hry s 24 dielnym dokumentom, ktorý hra obsahuje a časti dokumentu sa otvárajú postupom hry. Vždy keď v hre narazíte na nejakú novú vec, tak si ku nej autori pripravili dokument, ktorý vám prezradí jej pôvod a prerozpráva vám poviedku, ktorá k tejto udalosti koluje už po stáročia v kmeni Iñupiaq. Tento prvok hre dáva úžasnú atmosféru a každá udalosť či už je viac alebo menej reálna vám bude dávať zmysel. Osobne som túto dokumentárnu časť hry hltal. Dám vám príklad, v dokumente sa hovorí o tom, že kmeň už po stáročia žije v harmónií s prírodou, ktorá je občas krutá ale zároveň je ich domovom a poskytuje im všetko čo potrebujú aby prežili, preto prírodu označujú ako vyššiu moc, ktorá je v hre vyobrazená ako biely duch. Biely duchovia vám v hre mnohokrát zachránia život alebo vám sprístupnia miesta, kde by ste sa za normálnych okolností nedostali. Krutosť prírody v hre predstavujú zelený duchovia, ktorý vás jednoducho pri strete unesú do neznáma a hra v ten moment končí.

Všetko v hre proste dáva zmysel, perfektná atmosféra príjemný výpravný dej, láska medzi prírodou a človekom, to všetko ponúka hra Never Alone a ak by vám to nestačilo, tak sa autori rozhodli udrieť po hlavičke originálnym dabingom! V hre vás sprevádza rozprávač, príjemným hlasom, starého skúseného muža, ktorý pravdepodobne sedí pri nočnej vatre a mladým poslucháčom prednáša príbehy svojho života (aspoň tak si to predstavujem:) ) a to všetko v originálnom miestnom jazyku.

Takže čo dodať? Hra je už aktuálne dostupná na Playstation Store a ostatných platformách, takže ak máte radi hry na hrane umenia neváhajte. Never Alone prináša dojemný príbeh človeka v nehostinnom arktickom prostredí. Osobne som hru zhltol za jeden večer a nepredstavuje žiadnu abnormálnu výzvu ale to nepredstavovali ani iné tituly podobného charakteru. Za Czechgamer.com jednoznačne hru odporúčame náročnejším hráčom ale veríme, že aj obyčajný hráč dokáže oceniť kvalitné dielo, keď sa mu dostane do rúk.

Za poskytnutí hry na recenzi děkujeme studiu Upper One Games

90%
"Podstatou tejto hry nie je cieľ ale cesta" presne takto by som zhodnotil titul Never Alone, ktorý bol pre mňa v záplave zabugovaných a nedokončených hier ako živá voda.