Journey

Journey - recenze
Journey - recenze
06:20, 28.07.2015

Dalo by sa povedať, že je až symbolické dostať sa k hre typu Journey viac ako tri roky po jej vydaní pre konzolu PS3. Hovorí sa, že umenie nestarne ba naopak, naberá na význame a svoj odkaz prenáša z generácie na generáciu. Poďme si to teraz aplikovať na videoherný svet, kde sa čoraz viac dokážu zaplatiť aj hry stvorené pre potechu duše a oka. Poďme spoločne do štúdia Thatgamecompany, ktoré svoju v poradí už tretiu sochu z pixelov, exkluzívne pre SONY, opäť vystavilo na obdiv ako umelecké dielo.

Klik pro zvětšení (Journey - recenze)

Z PS3 sa projekt Journey presunul na jeho nasledovníka a to PS4 (ak ste hru mali zakúpenú už na staršej generácii, dostanete možnosť stiahnuť ju zadarmo aj na tú novú). Toto dobrodružstvo, presne v duchu predchodcov ako Flow a Flower, si zakladá hlavne na pôvabných scenériách pevne zasadených do krásnej zvukovej linky. Niekde uprostred toho sa hráč chopí úlohy akéhosi cestovateľa a pomocou jedného akčného tlačítka a dvoch analógov s vami precestuje svet. Od púšte cez vodnú hladinu až po zasnežené kopce. Vaše kroky budú sprevádzané jednoduchou hrateľnostou, ktorá si, ako som už spomenul, zakladá hlavne na obrazotvornosti.

Klik pro zvětšení (Journey - recenze)

Nečakajte teda prehnanú interakciu či akčnosť všeobecne. Náš hrdina, oblečený do červenej tuniky, sa snaží po ceste pozbierať čo najviac kúskov látky, z ktorej si vytvára akýsi magický šál. Ten mu jednak slúži ako ukazovateľ energie a zároveň napovedá okoliu o dôkladnosti s akou skúma jednotlivé časti mapy. Prečo je to tak dôležité? V hre môžete, a rozhodne aj budete, narážať na online spolucestujúcich týmto originálnym dobrodružstvom. Medzi vami sa síce nevytvorí puto na báze hlasovej komunikácie, ale autori do hry vložili jednoduchý zvukový efekt, ktorým sa môžete dorozumievať a zároveň si pomáhať dobíjaním energie potrebnej na magické lietanie.

Klik pro zvětšení (Journey - recenze)

Práve to by sa dalo označiť za jeden z hlavných prvkov, ktoré slúžia ako spomalenie postupu vpred. Celá hra vám nezaberie pri bližšom pátraní po tajných zákutiach ani dve hodinky vášho času. To znamená, že väčšinou si budete musieť potrápiť mozog výpočtami dopadu objektu vyneseného do vzduchu a veľkou pomocou pri problémových miestach, kedy sa vám náhle minie magická energia a vy začnete padať smerom dole, bude váš kooperatívny kolega a jeho dobrosrdečná duša. Vďaka spolupráci môžete spoločne prejsť hrou ako nôž maslom a ešte z toho mať aj umelecký zážitok. Práve ten sa mi opisuje asi dosť ťažko takto cez textovú recenziu. Stačí, ak upriamite svoj zrak na obrázky z hry, aj keď pochybujem, že ste práve Journey odo dňa vydania až dodnes nezaregistrovali skôr. Efekt kedy žiara slnka dopadá na rozpálený žltý piesok a váš charakter sa kĺže po jeho horkej ploche a necháva za sebou zlatistú stopu, je len malou indíciou toho, čo vás v tejto hre čaká.

Klik pro zvětšení (Journey - recenze)

99%
Zvuková stránka je pri tom otrepanom slove EPIC zase o kus vyššie a garancia jemného pohladenia na duši takouto interaktívnou formou je tá najlepšia recenzia a odporúčanie ku kúpe.