Batman: Návrat Temného rytíře

Batman: Návrat Temného rytíře - recenze
Batman: Návrat Temného rytíře - recenze
17:54, 02.01.2024

Komiksová legenda Frank Miller bez ktorej by svet nemal možnosť vstrebať, pre mňa vôbec najzásadnejšie príbehové obdobie hrdinu menom Daredevil, toho svetu tvoreného z ošúchaných farebných obrázkov plných textových bublín dal pochopiteľne oveľa viacej a medzi jeho najznámejšie diela patrí The Dark Knight Returns z roku 1986. Návrat Temného rytíře, pre lokálneho konzumenta oveľa známejší názov spojený aj so slávnym filmom, sa opäť dostáva na pretras aj prostredníctvom rovnomennej spoločenskej hry, ktorú v lokálnom preklade zabezpečil Blackfire a ktorá sa tak mohla dostať aj do našej redakcie. Ústredná dejová linka, kde je Batman vykreslený ako starnúci záchranca Gothamu, sa tak opäť musí postaviť proti známym nepriateľom, ale rovnako tak je nutné aby čelil útokom od tých, ktorých svojho času pomáhal chrániť, čiže od bežných, ale často skorumpovaných ľudí vykonávajúcich vysoké funkcie. Ešte než vôbec začnem rozpitvávať kvality samotnej stolovej deluxe edície (ten obsah komponentov je v tomto prípade skutočne markantný) asi by bolo aj vo svetle toho, čo už v tomto texte zaznelo, vhodné dodať, že pre maximálne užitie si príbehovej linky v Batman: Návrat Temného rytíře nie je nutné poznať komiksovú predlohu, ba naopak si myslím, že výrazná neznalosť môže celý zážitok len umocniť. Dobre, už stojí na kraji rímsy výškovej budovy v Gotickom štýle, jeho uhľovo čierny plášť sa vlní vo vetre a hlasom ktorým by spôsobil infarkt každej slabšej povahe kričí niečo ako; no tak už začnime!

4 kapitoly a nie je to málo Antone Pavloviči?

Klik pro zvětšení (Batman: Návrat Temného rytíře - recenze)

Meno Frank Miller som už v úvode recenzie spomínal z viacerých dôvodov a jedným z nich je spracovanie dizajnu herného plánu ako aj väčšiny herných komponentov, ktoré predmetná edícia obsahuje - je to možno o niečo viac farebnejšie a "komiksovejšie" než ste asi zvyknutý z novodobejšieho spracovania tejto témy, ale mne osobne samotný výtvarný štýl rozhodne padol do oka. Príbehom sa Batman: Návrat Temného rytíře delí na štyri kapitoly a v praxi je to celé znázornené štvoricou prevažne tenkých zošitov - ústredným motívom samotného Batmana je potlačenie hroziacej vojny a súčasne záchrana vlastnej cti. Predmetná spoločenská hra sa primárne charakterizuje sólovou koncepciou, avšak, jednotlivé kapitoly je možné absolvovať aj vo dvojici, kde na jednej strane je hráč ovládajúci Batmana a na tej druhej stojí jeho protihráč, kontrolujúci všetkých jeho úhlavných nepriateľov. Akonáhle si na stole rozložíte herný plán predstavujúci už spomínané mesto Gotham (mesto je rozdelené do rôznych oblastí a štvrtí), odporúčam vám pozvoľna skúmať významy jednotlivých ukazovateľov - máme tu napríklad stupnice zdravia, odvahy, príčetnosti, ale aj hodiny odkazujúce na konečné zúčtovanie. Úloha vás, cez deň milionára menom Bruce Wayne a v noci maskovaného Batmana, je plniť jednu zadanú misiu za druhou a modliť sa v spravodlivý osud v podobe dopadu nepredvídateľných kociek. Samozrejmosťou je stupňovaná náročnosť a nutnosť bojovať proti známym menám podsvetia, avšak hrací plán vám umožňuje si nastavovať prísun nebezpečenstva a čiastočne tak korigovať nízku úroveň vlastných skúseností s náročnejšími stolovými hrami - v závere textu na margo náročnosti píšem trocha viacej. Autorom v tomto bode musím zatlieskať už len za to, že sa im podarilo jednotlivé kapitoly od seba natoľko oddeliť, že každá z nich ponúka iný formát atmosféry a súčasne hrateľnosti bez toho, aby ste sa v zmysle pravidiel cítili nekomfortne.

Priamy zásah do herného plánu pomocou fixky

Batman má v talóne štyri svoje ťahy s nasledujúcimi možnosťami; pohyb po meste, aktivácia spojenca respektíve pomocníka, vyhodnotenie udalosti znázornenej na príslušnej karte, akcia v rámci pozície kde hrdina stojí, boj alebo zakrádanie sa, posunutie stupnice ťahov a nakoniec ešte pridanie nepriateľa. Akonáhle je zahraná štvorica uvedených ťahov, ktorým predchádzala príprava balíčku kariet s udalosťami pre dané kolo a nastavenie počtu nepriateľov, nasleduje koniec kola a v ňom sa môžu udiať tri veci; spustí sa vlna nepokojov v meste, stupnica merajúca dni do súdneho konca sa posunie alebo je vám umožnené fixkou zakresliť novú trasu medzi dvoma lokáciami na mape. Predčasný lomeno pozitívny koniec v danej kapitole nastáva v momente, kedy sa Batman postará o porazenie svojho úhlavného nepriateľa s tým, že ak nejde o poslednú kapitolu, systém mu umožňuje si do ďalšej kapitoly odniesť vybrané a už získané predmety. Neúspech ako taký sa meria klesnutím stupnice zdravia, odvahy alebo príčetnosti na samotnú nulu, faktom, že v závere štvrtej kapitoly nie je úhlavný nepriateľ Batmana porazený alebo sa stupnica súdneho dňa dočká čísla dvanásť. V prípade neúspechu je potom na vás, či budete natoľko zdecimovaný a radšej začnete od prvej misie a na novo, alebo si skúsite zopakovať ten zošit, v ktorom sa vám nepodarilo uspieť. Ako vidíte, variácií hrateľnosti a možností celkovo je tu pomerne dosť a miestami mi predmetná stolová hra pripomínala skôr náročné puzzle skombinované s nepredvídateľným osudom v podobe vrhania kociek. Je dosť komplikované zadefinovať časovú osu pre jedno kolo a osobne si myslím, že je to silne individuálne, avšak v rámci PR letáku je uvedených deväťdesiat minút na jeden zošit, čo by plus-mínus sedelo.

Je tu toho viacej

Už vyššie som, čo to naznačil o hernej náplni, pri ukázaní prstom na tradičné mechaniky v rámci pohybu po rozľahlej mape. V nej vám pomocou istej dávky náhody systém hádže pod nohy rôznych nepriateľov, zatiaľ čo sa ako hlavný hrdina snažíte splniť najviac úloh a všetky kritické atribúty, ktoré by hru mohli predčasne ukončiť, držíte na uzde prostredníctvom série pomocných barličiek. Nad všetkými týmito vecami však tkvie zopár zaujímavých spestrení, ktoré tak trocha samotnú hru, síce umelo, ale cez to všetko umne nadhodnocujú. Za všetky spomeniem predovšetkým vami účelové poskladanie balíčku udalostí ešte skôr než partia samotná započne, čo vám, ako osamotenému hrdinovi, dáva istú nádej aj v tých kritickejších situáciách. Treba však jedným dychom dodať, že stále je tu onen spomínaný a dôležitý element náhody skrytý v hádzaní kociek, ktorý všetky tie istoty z vopred namiešaných kariet môže nakoniec obrátiť proti vám - sú z toho často adrenalínové situácie a nie vždy to končí tak ako by ste chceli. Páčilo sa mi, že všetka tá bieda, čo opakovane a vo vlnách dopadá na hlavu Batmana - všetci jeho úhlavný a nesmierne silný súperi - toto všetko sa autorom podarilo účelovo rozdrobiť napríklad aj pomocou využívania spojencov, rôznych dopravných prostriedkov a technologických hračiek, ktoré k temnému rytierovi jednoducho patria. Cez to všetko, že z toho obrovského balenia plného papierových a plastových komponentov na vás vypadne hromada zošitov, v skutočnosti sú pravidlá pomerne prístupné a všetko je v nich názorne a pekne vysvetlené. Po prvom tápaní už tak v nasledujúcej kapitole budete presne vedieť kam čo postaviť a ako presne celú partiu rozložiť tak aby ste sa nezdržiavali.

Perfektné spracovanie

Ak som hlasno tlieskal strojcom predmetnej stolovej hry v rámci rozumne namiešaných mechaník a rovnako tak dobre nastavenú úroveň náročnosti, tak rovnako tak musím písať pozitívne o kvalite drvivej väčšiny komponentov. Znalci komiksovej predlohy v tomto smere nájdu nekonečné odkazy na ideu Franka Millera a rovnako tak druhého z hlavného dua ilustrátorov, Klausa Jansona. Plastové postavičky sú detailne spracované a ak by ste sa rozhodli ich vylepšiť aj pomocou farieb, môžete im vdýchnuť ešte o kúsok hutnejšiu dušičku. Kto by však nechcel po hernom pláne presúvať trojrozmerných hrdinov a anti-hrdinov, môže siahnuť po papierovej verzii s už jasne ilustrovaným komiks artom. Rovnako tak krásne sú jednotlivé kocky opatrené ikonickými symbolmi, do ktorých som sa osobne zamiloval na prvú dobrú. Po plnom vybalení, kde hráč operuje s viac než dvesto kartami, rovnakým počtom žetónov, dvadsiatkou kociek a rôznych pomocných itemov, nemáte na konci problém všetko rýchlo poukladať späť a pri ďalšej partii zase rovnako tak rýchlo rozložiť. Iste, aj cez moje tvrdenia s prístupnosťou pravidiel je náročnosť postupu cez štyri scenáre, a nejaký ten bonus na záver, oveľa vyššia než by si bežný casual konzument želal a preto Batman: Návrat Temného rytíře rozhodne nemôžem odporúčať každému začiatočníkovi. Za predpokladu, že milujete samotnú predlohu, alebo, ak máte radi sólové jazdy naprieč komplikovanejšími, ale vôbec nie neriešiteľnými situáciami, daná stolová zábava sa pre vás môže stať často a opakovane vyhľadávanou. Odradiť by vás nemal ani menší počet kapitol, keďže scenár a systém kociek ráta s vysokým stupňom opakovaní a navyše mnou spomínaná mechanika nastavovania počtu nepriateľov a namiešania si balíčku udalostí, vás zvláda slušne tlačiť vpred aj cez prípadné neúspechy.

Ideálna zábava nie len pre milovníkov Batmana? Je to silne individuálne

Za poskytnutí hry k recenzi děkujeme Blackfire

90%